SMC storbana - eftersnack m.m.

SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-12/16:35

Hej,

Som en del av er kanske minns från tråden KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner, har jag anmält mig till SMC avancerad kurs storbana på Arlanda steg 1-3 i sommar. Kände att jag vill öppna en ny tråd om kurser på storbana då den andra mer börjar handla om fysiken kring hojar :D

I vilket fall så körde jag en halvdag prova på på Arlanda förra helgen och jag känner mig nu en smula tveksam om jag ska avboka de andra kurserna helt enkelt, trots att jag förlorar en del pengar på det. Saken är att jag är en riktig fegis när det kommer till att lägga ner lite mer när det kurvar. Jag är för rädd helt enkelt och det är just anledningen till att jag anmälde mig till kurserna. Tyvärr upplevde jag när jag körde prova på att många deltagare hade anmält sig till lugn grupp, men borde kört i en snabbare grupp och det blir stressig för dem som vill eller behöver köra lugnt och nöta in tekniken. Inget ont sagt om SMC's arrangemang då jag förstår att det inte är enkelt att få till en prova på som passar alla. Jag förstod också att på heldagskurserna är det fler instruktörer och grupperna mindre, viket bör innebära att man får en mer personligt feedback och kanske att deltagare flyttas upp en nivå i fart.

Vill mest ha synpunkter eller pepp från er som kört AK och jag gissar att det kan finnas instruktörer här på forumet också som kan komma med synpunkter. Förövrigt är Arlanda test track 2 ingen "riktig" storbana utan bitvis rätt knixig och mer som en vanlig väg, men händigt nära för mig där jag bor. Min tanke kring detta är att den är bra för en hojåkare som mig att träna på.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-12/18:23

Under en riktig AK är hastigheten i lugn grupp verkligen lugn och du behöver inte oroa dig.
Jag förstår att prio 1 för din del måste vara att komma över rädslan.
Rädslan beror mest troligt på osäkerhet som härhör från körtekniken.
På AK kommer du att få träna på just detta i form av gaskontroll och motstyrning och du kommer att få självförtroende.

Eftersom du i dagsläget blir rädd när det lutar är du förmodligen ganska farlig i trafiken (om du tex hastigt måste väja undan eller kommer fel in i en kurva) och genom att gå AK kommer du att bli en mycket säkrare förare.

SMC har ett bra och lärorikt material på sin hemsida, Full Kontroll heter det:
https://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

Lycka till! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-12/19:01

Tack Thomas för bra pepp!

Jag har läst full kontroll och är medveten om mina bekymmer med att lära mig gaskontroll och motstyrning, men också förankring på ett bra sätt. Vilket jag vet ger trygghet och självförtroende som du säger. Både från en erfarenhet på Tuvängen knix och Arlanda prova på bär jag med ändå mig saker som jag tänker på dagligen när jag kör, men behöver få ihop helheten i detta i lugn takt på bana.

Tack igen för pepp och min känsla är DO IT!
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-12/19:14

mumkas skrev:Tack Thomas för bra pepp!

Jag har läst full kontroll och är medveten om mina bekymmer med att lära mig gaskontroll och motstyrning, men också förankring på ett bra sätt. Vilket jag vet ger trygghet och självförtroende som du säger. Både från en erfarenhet på Tuvängen knix och Arlanda prova på bär jag med ändå mig saker som jag tänker på dagligen när jag kör, men behöver få ihop helheten i detta i lugn takt på bana.

Tack igen för pepp och min känsla är DO IT!



Lär dig teorin och praktisera sedan på KNIX och på storbana. När du fått kläm på det kan du hålla liv i dina nya kunskaper genom att träna varje dag ute i trafiken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav BigFootPat » 2018-05-13/13:35

Du ska absolut gå kurserna! Jag har tagit en kurs per år för att jag inte bor i närheten av någon bana (ska gå steg 3 i år), och man blir en mycket bättre och säkrare förare, och hojåkning – liksom mycket annat – blir roligare och roligare ju bättre man blir. Alla bör gå kurserna, men i synnerhet om man har viss kurvrädsla.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-14/18:44

BigFootPat skrev:Du ska absolut gå kurserna! Jag har tagit en kurs per år för att jag inte bor i närheten av någon bana (ska gå steg 3 i år), och man blir en mycket bättre och säkrare förare, och hojåkning – liksom mycket annat – blir roligare och roligare ju bättre man blir. Alla bör gå kurserna, men i synnerhet om man har viss kurvrädsla.


Tack Patrik och enig med dig om det och det verkligen vad jag behöver! Vilket jag tänkte en kulen kväll, varm innanför västen då jag bokade mig.. Ingen kurs är avbokad och känslan nu är just do it och inget att ängslas över.
Varken knix på Tuvängen eller AK Arlanda prova på har varit någon dålig upplevelse så här i efterhand. Även om det är stressande att höra en hoj bakom sig i en kurva bär jag med mig många saker jag tänker på och gör varje dag i trafiken.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav BigFootPat » 2018-05-15/16:01

mumkas skrev:Även om det är stressande att höra en hoj bakom sig i en kurva bär jag med mig många saker jag tänker på och gör varje dag i trafiken.

Man får påminna sig om att inte bry sig om vad som sker bakom en och att det är därför man har tejpat speglarna. Det är den bakomvarandes uppgift att ta sig förbi på egen hand, precis som i skidbacken. Och du har betalat lika mycket för att vara där, som han eller hon har.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-15/17:59

BigFootPat skrev:Man får påminna sig om att inte bry sig om vad som sker bakom en och att det är därför man har tejpat speglarna. Det är den bakomvarandes uppgift att ta sig förbi på egen hand, precis som i skidbacken. Och du har betalat lika mycket för att vara där, som han eller hon har.


Helt rätt. Tejpen funkade väldigt bra när jag körde knix och mitt fokus då var mest framåt. Vid det här tillfället höll våra instruktörer helt på att missa tejpningen och jag påminde dem strax innan start. Ändå hade vi snackat om det vid förarmötet. Det blev brådis och det glipade tillräckligt mycket för att flytta fokus till spegeln när nån låg bakom. Till nästa kurs tar jag med mig tejp och fixar det själv. Minnet från Tuvängen är att man inte släpptes förbi in i depån utan att det blev ordentligt tejpat och det gjordes redan vid besiktningen.

I vilket fall är det go för mig för en kurs till! Mycket p.g.a er feedback ska jag säga.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-15/18:17

Och en annan reflektion är att en R1200R LC pinnar på rätt bra när jag gasar ut på en raka, vilket jag förövrigt inte ängslas över att göra. Det gör det inte helt enkelt att ta sig förbi när det går rakt, men det är som du säger upp till den som ligger bakom att hantera det. Jag tenderade på de senare passen att ta det lugnare när det gick rakt för att andra bakom som kurvar snabbare skulle kunna köra om. Hade samma tendens på knix, fast då tvärtom så att jag drog på mer på rakorna på sista passen efter feedback. Ska tänka mer på det nästa gång, för som du säger är det var och ens ansvar att köra förbi och vi har alla betalat för att vara där.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav BigFootPat » 2018-05-16/20:13

mumkas skrev:Och en annan reflektion är att en R1200R LC pinnar på rätt bra när jag gasar ut på en raka, vilket jag förövrigt inte ängslas över att göra. Det gör det inte helt enkelt att ta sig förbi när det går rakt, men det är som du säger upp till den som ligger bakom att hantera det. Jag tenderade på de senare passen att ta det lugnare när det gick rakt för att andra bakom som kurvar snabbare skulle kunna köra om. Hade samma tendens på knix, fast då tvärtom så att jag drog på mer på rakorna på sista passen efter feedback. Ska tänka mer på det nästa gång, för som du säger är det var och ens ansvar att köra förbi och vi har alla betalat för att vara där.

Dessutom kan de ju välja att själva ta det lite lugnare på tex rakan för att låta det bli ett avstånd mellan er, eller köra en ride-through genom pit-lane för att prata svengelska. Så de har flera sätt att undvika att ligga och nosa dig i stjärten :)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-05-17/00:51

Gelleråsen kommande helg (19-20/5). Nån?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-17/01:04

Fredric Fredricson skrev:Gelleråsen kommande helg (19-20/5). Nån?

/Fredric


Yes, båda dagarna med SMC Sport :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-05-17/17:07

BigFootPat skrev:Dessutom kan de ju välja att själva ta det lite lugnare på tex rakan för att låta det bli ett avstånd mellan er, eller köra en ride-through genom pit-lane för att prata svengelska. Så de har flera sätt att undvika att ligga och nosa dig i stjärten :)


Ja, pit-lane såg jag inte många använda när jag var där. Måste vara mycket användbar om man vill lösa sig från en klunga. Var själv på väg dit när t.o.m. jag körde snabbare i kurvorna än några framför, men på det varvet blev det målflagg.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-09/23:20

Körde mitt första pass som AIA på Arlanda Test Track idag.
Steg 1 och jag hade hand om rookisarna.
Intressant men kul att se hur jag själv förmodligen såg ut på bana för inte så många år sen.....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMC storbana - eftersnack m.m.

Inläggav mumkas » 2018-06-10/12:59

Var med i Steg 1 lugn där igår och det är nog den bästa present jag gett mig själv när det kommer till MC. Jag har läst Full kontroll några gånger och förstår teorin, men inte kunnat få till det till vardags. Utan jag har blivit mer och mer rädd för att köra med åren och främst är det oron för väggreppet som spökat. Jag tror att det har kommit i takt med att jag skaffat hojar som går att kurva snabbt med. Min första tunga hoj, en Harley 1948, är inget man lär sig det med direkt men åtminstone med den skrapade fotplattorna i, i kurvorna :D

Efter det första passet där en rädsla fortfarande fanns kändes det mycket bättre på resten av passen. Även om jag inte kurvade snabbt är rädslan som bortblåst och en känsla av trygghet kom istället. När jag var ute en sväng på några kurviga vägar idag kändes det lika bra, vilket var mitt mål. Hamnade i en liten grupp på 10 personer med en instruktör och en aspirant. Det blev verkligen ett bra litet gäng att hänga med och öva med under dagen.

Jag skulle kört Steg 2 och 3 i år, men börjar med detta och använder de verktyg jag fick med mig. Får se om det blir någon kurs till i år, eller om jag väntar till nästa år. För fler blir det helt klart.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst