Gardeus skrev:Hur mycket effekt och vridmoment höjning fick ni ?. Ja är åt mer vrid och effekt där man kör normalt och inte på toppvar. Gillar mär massor finns från botten och man kan växla tidigt
Når det gjelder å måle toppeffekt er det viktig å huske på at så lenge man gir full gass (som man gjør ved måling på en Dyno) vil motorstyringen gi litt ekstra bensin også i ukorrigert utgave, så måling før og etter på dyno vil knapt vise en forskjell.
Men det er, som du sier, ikke de egenskapene vi nyter godt av i hverdagslig kjøring.
Hvor mye ekstra effekt man oppnår ved å montere PC V eller AF-XIED er derfor vanskelig å sette tall på.
Selv kjører jeg med O2 manipulering på min GSDA LC, og selv om det merkes kan jeg ikke si at forskjellen er dramatisk.
Men O2 manipulering (som AF-XIED) påvirker den adaptive mappingen slik at ekstra bensin også blir tilført i Open Loop forhold (som ved gasspådrag). Men forandringen bygges opp sakte over tid, og for egen del syntes jeg å merke en gradvis forbedring i løpet av de første 200 milene.
Forbedringen merkes gjennom at tidligere ga min motor svake vibrasjoner ved litt belastnig ved turtall under 3 K. Det virker som om den er borte. Likeledes kan jeg nå fint slippe motor nede til 60km/t i 6 gir, og ved pådrag bare drar den på. Kunne for så vidt også gjøre det tidligere, men hele sykkelen ristet og ga klare signal om at slik ville den ikke ha det.
Generelt kan vel sies at motoren nå tillater at man oftest kjører i ett høyere gir enn tidligere Det kjennes også som om reaksjonen ved hurtig pådrag (feks ut av en sving) er litt kvikkere enn tidligere.
Mine beskrivelser er basert på hva jeg føler og opplever og er høyst subjektive. Men jeg har ingen ønsker om å koble fra manipulatoren. (kaller den manipulator, ikke AF-XIED, fordi jeg har bygget den selv, men den virker på samme måte)
Som en bieffekt kan nevnes at selv om motor generelt får litt fetere bensinblanding har faktisk bensinforbruket ikke økt. Om man skal snakke om en differeanse er det heller motsatt. Men poenget er ikke bensinforbruk. Poenget er kjørbarhet i daglig bruk, og jeg opplever at en allerede god motor har blitt enda litt bedre.