Hjälp en kardannovis

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-05-14/20:53

Är orolig för vad jag kan ha för läckage i eller omkring slutväxeln. Upptäckte just att det runt gummibälgen är alldeles kladdigt och även på underkant av slutväxeln och bakkanten på ”kardantunneln”(?). Några tips om hur man tar reda på orsaken? Kan olja tex läcka från växellåda via kardan ock bak? Finns det någon mer olja/fett än i låda ock slutväxel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-15/08:05

Som du beskriver tror jag det är slutväxelolja som läcker genom pinjongpackboxen.
Rätt så vanligt på din modell av hoj.
Tag bort gummibälgen, torka rent, kör med hojen. En oljemängd på ca en matsked i volym under en säsong, som läcker, kanske är acceptabelt.
Kontrollera slutväxeloljemängden förstås.

OMEGA 917 kan hjälpa mot läckaget. Ett av få "undermedel" som fungerar ibland.

För att inte läckande olja skall rinna ut, kan du skaffa slangklamman av metall istället för buntbandet av plast, som är originalmonterat. Klamman av rostfritt stål finns också som originaldel.

Acceptera dock inte för mycket läckage, så att splines- och knut-smörjmedel späds ut med bakväxelolja.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-05-15/23:14

Bengt Allevad skrev:Som du beskriver tror jag det är slutväxelolja som läcker genom pinjongpackboxen.
Rätt så vanligt på din modell av hoj.
Tag bort gummibälgen, torka rent, kör med hojen. En oljemängd på ca en matsked i volym under en säsong, som läcker, kanske är acceptabelt.
Kontrollera slutväxeloljemängden förstås.

OMEGA 917 kan hjälpa mot läckaget. Ett av få "undermedel" som fungerar ibland.

För att inte läckande olja skall rinna ut, kan du skaffa slangklamman av metall istället för buntbandet av plast, som är originalmonterat. Klamman av rostfritt stål finns också som originaldel.

Acceptera dock inte för mycket läckage, så att splines- och knut-smörjmedel späds ut med bakväxelolja.


Tack för den värdefulla infon. Blir att kika på till helgen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-05-25/08:33

Ja då kom domen från verkstan. Byte av diverse tätningar. Sextusen spänn!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Håkan » 2018-05-25/10:25

Hej.
Det här är ett känt problem med R1100, R1150, K1100, K1200 med första generationens paralever baksving.
Tror en bidragande orsak är sen BMW införde plaststripes (kattstrypare) på bakre gummidamasken. Det blir inte tätt, vatten kan tränga in vid körning i regn vid tvätt osv.
Tryckringen som pinjongtätningen går mot får rostskador och tätningen skadas och börjar läcka. Numera har BMW en tätningsring med dubbla tätningsläppar, den är bättre, den tillämpningen förutsätter att även tryckringen bytes. Där ligger en del av verkstadskostnaden. Tar man isär detta dehöver troligen även "paraleverlagren" bytas, också kostnad.
Hade BMW inte infört kattstryparna, utan behållt rostfri stålklammer som fanns på tidiga modeller, hade vatten inte haft lika lätt att komma in. Problemet hade troligen aldrig uppstått! :shock: :roll:
Rostfri stålklammer finns som reservdel från BMW, se till att sådana monteras. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-25/19:46

Burr! Jag har ju en K 1200 RS, 2002, som gått 15 600 mil, och på den sitter mycket riktigt en kattstrypare. Men jag har aldrig noterat ens tillstymmelse till läckage. Har jag bara haft ovanlig tur, eller kan det vara så, att mekarna (har alltid servat cykeln på märkesverkstad) då och då bytt den som en del i ordinarie service?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav BrooklynS » 2018-05-26/08:12

Hur mycket kör du i regn?


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Håkan » 2018-05-26/08:36

Bild på rostfriklammer, 2 stycken åtgår. ;)

2008-05-20 006.1.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-26/18:44

BrooklynS skrev:Hur mycket kör du i regn?

Sett till totalen - inte mycket. Under långresor har det dock blivit en och annan heldag i hällregn - och jag har haft cykeln i tio år. Men något läckage från kardanregionen har jag aldrig lagt märke till.
För övrigt inte från något annat ställe heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-26/18:54

Min erfarenhet är att BMW är ojämna i kvalite.
Vissa går bra, andra går sämre, vissa är täta, andra läcker, vissa rostar, andra håller sig totalt utan rost.
Baserat på ett tiotal olika BMW-hojar i familjen under kanske femton år.
Hittills har jag dock kunnat rätta till skavankerna och aldrig gått över till nästa hoj p.g.a felen med den förra.
Grundkonstruktionen är i mitt tycke så bra, att det lönar sig att jobba med dem och rätta till felen.

Apropå trådens innehåll var jag tvungen att byta pinjongtätning på en av mina R1100S.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-05-28/10:03

Japp, det var ju en grej till. Larm för låg nivå på bromsvätskan. (Som för övrigt är bytt vartannat år trots att hojen bara gått 2500 mil). Nivån är dessvärre OK och vätskan ser fin ut. Nån som vill köpa en billig bumse?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-28/19:58

NickL skrev:Japp, det var ju en grej till. Larm för låg nivå på bromsvätskan. (Som för övrigt är bytt vartannat år trots att hojen bara gått 2500 mil). Nivån är dessvärre OK och vätskan ser fin ut. Nån som vill köpa en billig bumse?


Gissar att du har servobromsystemet på din -01:a. Det kom till vid -00 till -01

Då är det nog sekundära kretsen som larmar. Det du ser i bromsvätskebehållaren på styret är primärkretsen och den tjänstgör som manöverkrets i bromsystemet.

Den bromsvätska som direkt jobbar mot bromsoken är alltså den som finns i sekundärsystemet.

Om du menar att nivån är OK i sekundärkretsen eller att du inte har servobromssystemet kan du bortse från vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-05-29/15:49

Bengt Allevad skrev:
NickL skrev:Japp, det var ju en grej till. Larm för låg nivå på bromsvätskan. (Som för övrigt är bytt vartannat år trots att hojen bara gått 2500 mil). Nivån är dessvärre OK och vätskan ser fin ut. Nån som vill köpa en billig bumse?


Gissar att du har servobromsystemet på din -01:a. Det kom till vid -00 till -01

Då är det nog sekundära kretsen som larmar. Det du ser i bromsvätskebehållaren på styret är primärkretsen och den tjänstgör som manöverkrets i bromsystemet.

Den bromsvätska som direkt jobbar mot bromsoken är alltså den som finns i sekundärsystemet.

Om du menar att nivån är OK i sekundärkretsen eller att du inte har servobromssystemet kan du bortse från vad jag skriver.


Stämmer att den har servo. Hojen står och väntar på att vad som verkar vara mellannorrlands enda BMW mek ska få tid att undersöka saken mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis. Detta har hänt.

Inläggav NickL » 2018-06-13/14:50

Varning för en gnutta bitterhet, men tänkte redovisa historien (HITTILLS)

Dag -1: Passar på att byta olja i slutväxeln efter inrådan för att vara lite säkrare på att det lilla läckage jag upptäckt inte har tömt slutväxeln.
Dag 0: Efter en timmes tur, framkommen till avrostningen noterar jag att det läckt rejält, kör dock några övningar och svär över att varningslampa för ABS blinkar. ABSen funkar iallafal så kosan styrs mot närmaste auktoriserade BMW-verkstad. Beskriver symptomen och blir tilldelad felsökningstid dag 6 för att sedan eventuellt reparera dag 13. Bra så här i högsäsong. Dryftade om det kan vara växellådsolja som runnit dit bak eftersom jag tyckte att oljan jag hällt i slutväxeln luktade annorlunda än det utläckta.
Dag 6: Felsökning har visat att pinjongpackboxen läcker, byte kostar 6700:- Däremot har man glömt att kolla felmeddelandet på ABS:en (har själv redan googlat det)
Dag 9: Felmeddelandet betydde låg nivå bromsvätska men i de synliga behållarna fattas ingen vätska, man befarar att servopumpen kan vara felande så självklart ska ju inge packbox bytas förrän man hittat felet. Ny tid för ytterligare felsökning dag 12.
Dag 13: Ställer försynt frågan hur det går och svaret blir att BMW centralt ska hjälpa till och ny tid för detta är dag 19, återkoppling utlovas.
Dag 24: Ringer igen och frågar hur det går. Jo packning i slutväxel ska bytas imorgon förmiddag för det var endast låg bromsvätskenivå i ABSenheten.
Dag 25, idag, nu: Ringde och frågade om jag kunde komma och hämta den eftersom jag har tio mil dit.
- Näe, den är riven men det var inget läckage i slutväxeln, det var bromsvätska. Delar måste beställas.
Konstaterar med väl dold irritation att det var lite synd att säljaren inte verkade så intresserad när jag redan innan påbörjad felsökning ville byta in den mot en ca: 100 000:- dyrare hoj.
-Vi får se när den är klar då
Tror det köpet blir nån annanstans
Fortsättning följer
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Håkan » 2018-06-13/15:32

En auktoriserad verkstad som inte ser, känner, märker skillnad på bromsvätska eller hypoidolja? :o
Alla kan göra fel, men nog är det lite skrämmande. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav BrooklynS » 2018-06-13/16:02

Håkan skrev:En auktoriserad verkstad som inte ser, känner, märker skillnad på bromsvätska eller hypoidolja? :o
Alla kan göra fel, men nog är det lite skrämmande. :roll:


Framförallt: luktar!


Men det är ju det att "auktoriserad verkstad" inte behöver betyda att det jobbar någon mekaniker där, bara komponentbytare som mobilsurfade sig igenom fordonsprogrammet på gymnasiet...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-13/16:11

Detta hjälper ju inte i det akuta läget, men jag tycker, att Du skall ta kontakt med Dan Tammi på BMW Motorrad Sverige (eller vad det nu heter). Han var med under årsträffen sistlidna helgen och presenterade en del av BMW:s nyheter.

Han bör vara intresserad av, hur märkesverkstäderna (inte) sköter sig.
Det innebär inte, att någon snabb lösning är i sikte, men företaget har ett självklart intresse av att ha en väl fungerande återförsäljar- och serviceorganisation i Sverige.
Dina erfarenheter talar om för honom, att allt inte står väl till på firman ifråga. Relevant feedback är aldrig fel - vare sig positiv eller negativ.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav tobbe_r90s » 2018-06-14/11:31

Trist att det strulat med att lösa problemet. Hoppas det inte handlar om den auktoriserade BMW verkstaden i min mellannorrländska stad. Då blir jag tveksam till att anlita dem ngt mer.

Men en dum fråga? Hur kan det vara bromsvätska som läckt på det stället? Kommer det från kopplingens hydraulik?
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-06-14/13:48

Jag tänker att bromsvätska är rimligt. Bromsoket sitter ju där.

Vill ((än så länge), (med sammanbitna käkar)) vara noga med att inte ha åsikter på en enskild medarbetare, han bör inte ha åsikter på hur jag sköter mitt jobb och jag vet inte vad han har för förutsättningar att sköta sitt.

Men att låta organisationen få reda på att det finns brister känns självklart. Tackar för tipset Bror.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-06-14/13:50

tobbe_r90s skrev:Trist att det strulat med att lösa problemet. Hoppas det inte handlar om den auktoriserade BMW verkstaden i min mellannorrländska stad. Då blir jag tveksam till att anlita dem ngt mer.

Men en dum fråga? Hur kan det vara bromsvätska som läckt på det stället? Kommer det från kopplingens hydraulik?

Du kan se i min profil var jag bor, and do the math. ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis Detta har hänt. UPPDATERAD

Inläggav NickL » 2018-06-15/08:17

Dag -1: Passar på att byta olja i slutväxeln efter inrådan för att vara lite säkrare på att det lilla läckage jag upptäckt inte har tömt slutväxeln.
Dag 0: Efter en timmes tur, framkommen till avrostningen noterar jag att det läckt rejält, kör dock några övningar och svär över att varningslampa för ABS blinkar. ABSen funkar iallafal så kosan styrs mot närmaste auktoriserade BMW-verkstad. Beskriver symptomen och blir tilldelad felsökningstid dag 6 för att sedan eventuellt reparera dag 13. Bra så här i högsäsong. Dryftade om det kan vara växellådsolja som runnit dit bak eftersom jag tyckte att oljan jag hällt i slutväxeln luktade annorlunda än det utläckta.
Dag 6: Felsökning har visat att pinjongpackboxen läcker, byte kostar 6700:- Däremot har man glömt att kolla felmeddelandet på ABS:en (har själv redan googlat det)
Dag 9: Felmeddelandet betydde låg nivå bromsvätska men i de synliga behållarna fattas ingen vätska, man befarar att servopumpen kan vara felande så självklart ska ju inge packbox bytas förrän man hittat felet. Ny tid för ytterligare felsökning dag 12.
Dag 13: Ställer försynt frågan hur det går och svaret blir att BMW centralt ska hjälpa till och ny tid för detta är dag 19, återkoppling utlovas.
Dag 24: Ringer igen och frågar hur det går. Jo packning i slutväxel ska bytas imorgon förmiddag för det var endast låg bromsvätskenivå i ABSenheten.
Dag 25, idag, nu: Ringde och frågade om jag kunde komma och hämta den eftersom jag har tio mil dit.
- Näe, den är riven men det var inget läckage i slutväxeln, det var bromsvätska. Delar måste beställas.
Konstaterar med väl dold irritation att det var lite synd att säljaren inte verkade så intresserad när jag redan innan påbörjad felsökning ville byta in den mot en ca: 100 000:- dyrare hoj.
-Vi får se när den är klar då
Tror det köpet blir nån annanstans
Fortsättning följer

Dag 26, igårkväll: SMS att hojen kan hämtas. Bromsslangen mot bakre bromsok bytt, notan säger en arbetskostnad på knappa 3900 inklusive den första felsökningen där man "konstaterade" fel på ja ni vet vilken tätning. Den var i och för sig lätt bortprutad men tycker att det är snudd på bedrägeri att den tagits upp från början. Läser nu innantill: "LÄKAGET (jo det heter så här) KOMMER IFRÅN BROMSSLANGEN OVANFÖR SLUTVÄXELN. NÄR MAN BYTT OLJA SÅ HAR MAN BÖJT SLANGEN SÅ SPRICKAN BLIVIT STÖRRE."
Jag tittar på hojen och undrar hur det skulle gått till.
Väl uppe på hojen hörs ett ilsket surrande varje gång jag bromsar. Förklaringen på detta är att det är normalt och att det inte varit där förut på grund av läckaget och alltså uppkommit när det blev tätt. Funderar dock på varför det inte fanns där förra sommarn, men men....
Allt detta avklarat på mindre än dubbla utlovade tiden

Tack för den här tiden BMW
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-15/16:26

Det ilskna "surrandet" är servoassistansen till bromsarna. Helt normalt på en cykel med servoassistans.
I övrigt anser jag verkstaden med avseende på den information du förmedlat väldigt bristfällig.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Hjälp en kardannovis

Inläggav NickL » 2018-06-16/08:31

Håkan Jarnvall skrev:Det ilskna "surrandet" är servoassistansen till bromsarna. Helt normalt på en cykel med servoassistans.
I övrigt anser jag verkstaden med avseende på den information du förmedlat väldigt bristfällig.


Kan ju faktiskt påminna mig att jag hört ljudet förut. Det var när varningslamporna för ABSen började blinka, alltså när nivån blivit låg. Stämmer dåligt med chefsmekanikerns förklaring. Att det alltid låtit men jag inte hört det verkar rimligare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst