Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, om Du borde ha PR 4 GT - med styvare stommar. (Jag vet inte.) Men har Du lagt beställningen, är väl rådet hur som helst för senkommet.
Min K 1200 RS är skodd med PR 4 GT, och jag är nöjd med dem. Eftersom den är framtung, har jag höjt trycket även i de styvare däcken till 2,9/3,2, men K 1300 S är ju en annan hoj, så där har jag inga råd att ge.
(Dock var det just en K 1300 S-förare, som för ett antal år sedan påpekade för mig, att mina slitna däck (då PR 2), som gick med rekommenderade 2,5/2,9, hade det typiska utseendet hos däck, som gått med för lågt tryck. Han rekommenderade mig att höja - och det ger sådär plus 200 mil på vardera svålen. Dessutom blev cykeln mycket stadigare i turbulensen efter en tradare på motorväg etc. Med rekommenderade tryck var den INTE stadig.)
F800åkare skrev:En kollega mer insatt i däck såg min orderspec och påpekade att framdäcket i min order hade tillägget DOT2016 i namnet, vilket skulle betyda att däcket är snart 2 gammalt, kostade 1081kr.
Bror Gårdelöf skrev:Jag argumenterar inte emot - men om cykeln är uppenbart fladdrig i turbulens vid rekommenderade däcktryck och blir stabil, när man höjer, föredrar jag det senare. Plus 300 - 400 mil gör ju inte saken sämre.
Vid det här laget har jag kört med dessa högre tryck i mer än 10 000 touringmil på Michelin PR 2/4 - ofta på krokiga vägar - och ALDRIG haft grepproblem i vare sig vått eller torrt.
Enda undantaget är oväntat rullgrus på asfalt, och då hjälper nog inget annat än i förväg anpassad hastighet.
Bosse#3617 skrev:Jag förmodar att trycket ökar vid ökad temperatur, har någon kollat med hur mycket?
Bosse#3617 skrev:Har nyss lagt på ett par nya Michelin PR4 så man vill ju ha rätt, bäst tryck såklart.
/Bosse
D9
K 1200 RS-98
F800åkare skrev:När jag köpte min k1300s förra året satt det Metzeler Z8 som inte rullat många mil, var kanske 70-80% kvar på dom. Nu har jag kört ca 350 mil på den sen dess och det är 1mm kvar till slitagevarnaren bak, tydligt platta, fram är däckigt liksom vågigt/ojämnt i höjden på mönstret, nästan som jag kört med lågt lufttryck trots att så ej skett, tydlig platta på det oxå.
Vid kurvtagning är den trög att gå in i svängen för att sen nästan kännas som den tippar över okontrollerat, detta är väl pga plattan som bildats.
Är dessa däck väldigt mjuka och slits fort?
Räknar man hur snabbt jag slet ned dom från 70-80% till slut så verkar de inte ha hängt med mer än 500-600 mil...
Förra hojen hade jag Michelin Pilot road 2 och de höll utan problem med min åkning 1000 mil och trots tydlig platta inte betedde sig lika nervöst som slitna vid kurvtagning.
Nu la jag nyss en order på en uppsättning Michelin Pilot road 4 vilka jag hoppas har bättre livslängd och passar till denna hoj.
Hittade inget på sökning här då de PR4 som diskuterades var GT-modellen.
Bror Gårdelöf skrev:Detta skrivet - och trots att jag föredrar krokiga vägar - har mina Michelin PR/2/4 genomgående slitits mest i mitten - eller snarare en bit till vänster om mitten, vilket gissningsvis beror på kombinationen touringkörning och vägbanans bombering, dvs att den för vattenavrinningens skull är lite högre vid mittlinjen än vid vägrenarna. (Jag har läst, men har ingen egen erfarenhet av, att i vänstertrafik får touringåkare slitaget lite till höger om mittlinjen - av samma orsak.)
Trots att jag alltså med tiden får en viss platta i närheten av mitten, har jag aldrig märkt av tippningskänsla, när däcken börjat bli slitna. Däremot talar de bokstavligen om för mig, att det börjar närma sig bytesdags, för sågtandsslitningen i mönstret gör, att de "sjunger" mer markant vid nedlägg, när de är slitna.
Den, som oftast åker bana i högervarv, sliter rimligen svålarna mest på den sidan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster