Hej!
Ship Shape and Bristol Fashion har varit mitt ledord ända sedan 1976 sedan en chef jag hade då var mycket noga med det. Han var gammal chief och var då maskinchef på lasarettet där jag arbatade som maskinist på den tiden.
Men att hålla mina saker fina har alltid varit viktigt, jag började putsa bilar redan i tioårsåldern och min första moped jag fick vid 11 års ålder -66 och min första mc jag fick när jag fyllde tolv tränade jag mycket på. Den första bilen jag rekondade åt någon främmande var en Opel Rekord -66 som jag gjorde helrekond på 1968, ägaren blev mycket nöjd, så den bilen skötte jag i flera år. Så erfarenhet finns vid det här laget.
Det låter kanske konstigt, men när jag väl fått till den putsen som det är på Wolfgang så är det inte alls svårt att hålla honom i det skicket, det är faktiskt inte så många timmar var vinter som behövs för att vidmakthålla standarden. Det är underligt, men så är det.
Hur jag gör, ja det är mest fråga om tålamod, handlag, kännedom om olika materials egenskaper, öga för detaljer samt rätt preparat för var sak. Så det är hur enkelt som helst!
Mina bilar försöker jag i görligaste mån också ha den putsen på, under huven är det numera svårt, med all elinstallation och annat som nuförtiden sitter i maskinrummet. Men på sjuttio- åttiotalet och även senare med äldre bilar, så var mina bilar granna även att beskåda motorn på, särskilt Alforna samt P1800 var extremt vackra under huven. Det gick till och med att få det snyggt under huven på Citroën CX fast det var mycket saker där. Rover 3500 P6B var även tacksamma ha snygga i maskin, trots att det redan då tillkommit diverse slangar och annat.
Men nu är det bara rent, dammfritt och blankt där det går att ha det.