av Gunnar Elmgren » 2018-06-12/11:15
Svårsåld eller ej - allt beror på pris!
Naturligtvis ska en R1200GS -13 med 7.000 mil på mätaren kosta mindre än en likadan med 3-4.000 mil.
Samma sak om hojen sa säljas om några år, låt oss säga 5 år och 5.000 mil - då kommer vi att jämföra en som gått 12.000 mil med en som gått 8-9.000 mil.
Min gissning är, att prisskillnaden i kronor i alla fall inte är större då - snarare mindre, vilket faktiskt gör 7.000-milahojen till en bättre affär, rent värdeminsknings-mässigt. Detta förutsatt att man inte köpt till överpris, förstås.
Det som möjligen talar emot "långmilaren" är att det logiskt sett är något större risk för reparationer pga slitage.
Sen är ju frågan, hur mycket hojen kommer att köras - kör man relativt lite årligen, är det mesta av värdeminskningen beroende av tiden (även en hoj som inte körs alls minskar i värde varje år).
En 7.000-milare som körs 200 mil/år är inte längre "långmilare" efter 5 år.
Kör man däremot mycket, säg 2.000 mil/år eller mer, bidrar milen mer till värdeminskningen.
Då är hojen definitivt en långmilare efter 5 år, alldeles oavsett om den gått 3.000 eller 7.000 mil vid köpet - i det fallet är skicket mer avgörande än om hojen gått 13.000 eller 17.000 mil.
Jag skull inte vara rädd att köpa en hoj som gått 7.000 mil, förutsatt att priset är "rätt" i förhållande till miltalet. Hur mycket det ska skilja är svårt att säga, men gissningsvis nånstans i spannet 5-10 kr/mil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24