Roger Gross skrev:Lundqvist skrev:Har provkört en Gsa 2015 och inga durr på den
Finns inte två människor som är identiskt lika - sak samma med t ex bilar och motorcyklar.
En del låter mer, en del låter mindre beroende på toleranser hos ingående komponenter.
Även den finaste kristallskål har någonstans en liten defekt i glaset...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Jag hade en R100GS-PD årsmodell 1993 för cirka 15 år sedan. Den gick silkeslent i maskin, hade ett riktigt bra klipp i motorn.
Sen hittade jag en R100GS-PD Classic årsmodell 1995 (sista året med 1000cc motorn), en sån vill jag ha tänkte jag.
Det var inte alls samma masikn att köra... gick inte silkeslent - inte samma klipp.
Det måste gå att ordna, har aldrig varit rädd för att skruva.
Jag plockade ner motorn, vägde bland annat kolvarna, det var en viktskillnad på 4 gram.
Filade bort material i den tyngsta kolven (det finns anvisningar var man skall fila), putsade även till kanalerna i topparna, och satte ihop.
Efter den behandlingen gick även den hojen som den bör.