Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på
Bror Gårdelöf skrev:Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på
Beklagar. "Loud pipes save lives" är är en lika farlig som vanlig feluppfattning! Jag har skrivit det förr: Ambulanspersonal får lära sig, att de enda, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna gör det definitivt inte med säkerhet. Alltså skall man även under utryckningskörning köra, som om bilisterna är döva, tills motsatsen är bevisad.
Och hör de inte sirener, kan man inte räkna med, att de hör raka rör heller. Så Din erfarenhet med den tysta hojen skulle kunna ha varit densamma, även om den låtit mer. I den mån en bilist uppmärksammar ett bakomvarande fordon, är det nog som regel via backspeglarna - antingen för att man rutinmässigt spanar av dem då och då, eller för att man får helljus- eller blåljusblink i dem.
I övrigt gratulerar jag Jamterik till att ha fått tag i grejorna billigt. Jag vet inte, om de är lagliga. Om inte, blir det skruvande då och då för att få hojen genom besiktningen.
Freedom skrev:Bror Gårdelöf skrev:Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på
Beklagar. "Loud pipes save lives" är är en lika farlig som vanlig feluppfattning! Jag har skrivit det förr: Ambulanspersonal får lära sig, att de enda, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna gör det definitivt inte med säkerhet. Alltså skall man även under utryckningskörning köra, som om bilisterna är döva, tills motsatsen är bevisad.
Och hör de inte sirener, kan man inte räkna med, att de hör raka rör heller. Så Din erfarenhet med den tysta hojen skulle kunna ha varit densamma, även om den låtit mer. I den mån en bilist uppmärksammar ett bakomvarande fordon, är det nog som regel via backspeglarna - antingen för att man rutinmässigt spanar av dem då och då, eller för att man får helljus- eller blåljusblink i dem.
I övrigt gratulerar jag Jamterik till att ha fått tag i grejorna billigt. Jag vet inte, om de är lagliga. Om inte, blir det skruvande då och då för att få hojen genom besiktningen.
Jag kan hålla med om att vissa bilister har svårt att uppfatta ett bakomvarande utryckningsfordon som är under utryckning då jag själv har jobbat på ambulansen i 25 år. Däremot att inte höra en bakomvarande hoj med raka rör där det låter som krig och helvete den personen måste nog vara stendöv, drogad eller köra med musiken på högsta volym i kupén. Hursomhelst så är det större chans att uppfattas av övriga trafikanter om du har ett avgassystem som låter mycket.
Freedom skrev:Däremot att inte höra en bakomvarande hoj med raka rör där det låter som krig och helvete den personen måste nog vara stendöv, drogad eller köra med musiken på högsta volym i kupén.
F800åkare skrev:nej, kan säga att jag aldrig hört en HD innan den varit precis brevid bilen om jag sitter och kör, att en bilist i dagens isolerade kupeer skulle uppfatta en hoj bakom i såpass tid att att det ger båda förarna en chans att agera är ett löjligt påstående.
Dagens bilar är så tysta och med lite radio på (normal volym) hör man inget utanför bilen om det inte är riktigt nära och jävligt högt.
Loud pipe's save life's är en kass slogan och ursäkt för att ha en hoj utan dämpare i tron att det är något coolt över det. I själva verket är det bara bevis på en liten självkänsla.
Dämpare/avgasystem borde vara plomberade vid bultarna så att inga raka rör kan monteras, upptäcks ett sådant fordon på vägen skall det ge olovlig körning då fordonet ej får befinna sig på väg då det ej är godkänt.
Bror Gårdelöf skrev:Till Lars: En K 1200 RS väger 285 kg fulltankad, utan väskor. Vad gör ett lättare avgassystem? 5 kg??? Det motsvarar c:a 7 liter bensin - och tanken rymmer 21 liter. Märks en sådan viktminskning över huvud taget?
k1100lt skrev:Själv har jag öppnat original ljuddämparen och plockat ut innehållet för att svetsa in nya rör, ser helt original ut men låter lite hårdare. Detta tillsammans med ett chip från England och vakuumstyrd bränsletryck har gjort sitt. Enda problemet är att den "äter" kardaner vid hård körning. Hästar har jag ingen aning om men vridet är grymt mot original.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst