Intressant! Mysko att en produkt som alla borde vilja ha är så svår och dyr att lägga vantarna på. Hur bedömer du dina färdigheter att bygga det här själv på en skala mellan 1 och 10 där någon som kan montera och koppla extraljus med relä på en bil har 4?F800åkare skrev:Jag sätter extraljus på min nu och ska ha dom att tillsammans med halvljus lysa på 6v och vid helljus 12v.
Det finns en speciell apparat, Skene design IQ-275 som gör jobbet. Kostar ca 1500-1600kr att få hem en från USA.
Jag bygger eget system med samma funktion med hjälp av ett växlande relä och en step down converter 12-7,5v och 2st likriktardioder. orsaken till 7,5v efter omvandlaren är att dioderna stjäl 1,2v för att öppna upp.
Med alla kablar och lösa bitar blir det 300-350kr.
Suveränt ju! För oss som har ”relä” som den bortre gränsen för vår förståelse av elektronik, kan du göra ett idiotsäkert kopplingsschema? Funktionen är ju enormt användbar för alla som har, eller tänker montera, extra LED-ljus.Gunnar Elmgren skrev:Den sista Du länkade funkar utmärkt - den är dessutom justerbar.
Jag har den på min grusbus-hoj (inte en BMW) tillsammans med två LED-flodljus:
https://transalpled.se/butik/led-extral ... us-for-mc/
Ger perfekt DRL med ”lagom” dämpning inställd.
Dimmern reglerar på minuskabeln, så jag har satt ett växlande relä där jag antingen tar minus via dimmern, eller direkt - det relät styr jag från ordinarie helljus så LED-lamporna går med full effekt på helljus.
Plusmatningen har jag via en brytare på styret, så jag kan slå av och på efter behag.
Total kostnad ca 700 kr, och mina färdkamrater lovordar min synlighet!
McQueen skrev:Intressant! Mysko att en produkt som alla borde vilja ha är så svår och dyr att lägga vantarna på. Hur bedömer du dina färdigheter att bygga det här själv på en skala mellan 1 och 10 där någon som kan montera och koppla extraljus med relä på en bil har 4?F800åkare skrev:Jag sätter extraljus på min nu och ska ha dom att tillsammans med halvljus lysa på 6v och vid helljus 12v.
Det finns en speciell apparat, Skene design IQ-275 som gör jobbet. Kostar ca 1500-1600kr att få hem en från USA.
Jag bygger eget system med samma funktion med hjälp av ett växlande relä och en step down converter 12-7,5v och 2st likriktardioder. orsaken till 7,5v efter omvandlaren är att dioderna stjäl 1,2v för att öppna upp.
Med alla kablar och lösa bitar blir det 300-350kr.
Gunnar Elmgren skrev:Den sista Du länkade funkar utmärkt - den är dessutom justerbar.
Jag har den på min grusbus-hoj (inte en BMW) tillsammans med två LED-flodljus:
https://transalpled.se/butik/led-extral ... us-for-mc/
Ger perfekt DRL med ”lagom” dämpning inställd.
Dimmern reglerar på minuskabeln, så jag har satt ett växlande relä där jag antingen tar minus via dimmern, eller direkt - det relät styr jag från ordinarie helljus så LED-lamporna går med full effekt på helljus.
Plusmatningen har jag via en brytare på styret, så jag kan slå av och på efter behag.
Total kostnad ca 700 kr, och mina färdkamrater lovordar min synlighet!
McQueen skrev:Undrar: den ordinarie helljus-strömbrytaren på styret, hur identifierar man rätt (röd?) kabel därifrån som ska ansluta till dimmern?
Gunnar Elmgren skrev:Relä från Biltema, art. nr 42-134 funkar utmärkt.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000017796
Och så 12V-dimmern:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-o ... 2000034845
Kopplingsschema:
F800åkare skrev:Kollade på detta schema, och om du tar strömmen från batteri så kommer lamporna alltid lysa tills du slår av brytaren, även med hojen av.
Så tar du matning från batteri eller via annan tändningsstyrd matning ?
knutk skrev:Dersom dimmer som er brukt er den som er linket til tidligere, med knapper på kabel, tror jeg 6A er i overkant av hva man realistisk kan forvente. Der vil alltid bli varmeutvikling i en dimmer, og basert på hva bildet viser er der lite eller ingen kjøling på dimmeren.
F800åkare skrev:Har fått problem med mina drl/extraljus.
Har kopplat enligt Gunnars schema och nu har jag sen i höstas knäckt 2st av dessa dimmers, de brinner helt enkelt upp.
Vad kan vara felet som orsakar att de brinner upp?
enligt alla kalkyler så ska dimmern klara 6A, vilket mina lampor inte ens kommer i närheten av.
Livar upp den här diskussionen igen nu när säsongen står för dörren. Undrar: beställde du dem från USA eller köpte från närmare leverantör?F800åkare skrev:Och den 3:e dimmern brann den med och samma resultat att lamporna lös på full effekt med en massa blink från mötande.
Så jag tröttnade och har nu monterat denna från Diode Dynamics. Räckte med en för att driva båda lamporna. Blir aldrig varmare än 35° på hög effekt, ambient temp om man kör på låg effekt.
https://www.diodedynamics.com/2a-led-pw ... ypass.html
Kjell Ehn skrev:..."våra motorcycklars nervösa elsystem"...
F800åkare skrev:Staterna, har en oanvänd på hyllan. Tror jag.
McQueen skrev:Trots två bifogade kopplincsscheman tidigare i tråden förstår jag inte genom vilka sladdar LED-extraljusen får ström i olika mängd/styrka för att växla i ljusstyrka!
Från Biltema-dimmern för svagt halvvljus verkar skapligt begripligt, men hur och från vilka sladdar kommer max ström som gör att det blir helljus?
Men på Gunnars schema får väl LED-lamporna aldrig någon annan plusmatning är från dimmern, men du skriver ”då reläet drar”. Varifrån får LED-lamporna plusmatning utan begränsning från dimmern?F800åkare skrev:Men om det är på det som Gunnar's schema så styr den dimmern från biltema på den negativa sidan, dvs jord, alltså går det via dimmern pp det 2 poliga reläet då det ej är akti erat, direkt ned i jord förbi dimmern då reläet drar.
Nej då, det förstår jag. Men inte när den negativa kretsen förenas med plusmatningen från halvvljuset. Och när den är brun, när övrig negativ krets är svart.F800åkare skrev:...eftersom du hade problem att förstå funktionen hos dimmern att den styr enbart den negativa sidan av kretsen.
McQueen skrev:Nej då, det förstår jag. Men inte när den negativa kretsen förenas med plusmatningen från halvvljuset. Och när den är brun, när övrig negativ krets är svart.F800åkare skrev:...eftersom du hade problem att förstå funktionen hos dimmern att den styr enbart den negativa sidan av kretsen.
När aktiveras egentligen helljusmatningen uppe till höger och vart tar den vägen i schemat?
Ja, får inte ihop det alls. För oss som är relativa nybörjare/diletanter hjälper det att använda rött för + och svart för - och jag har därför gjort så på den här bilden av din skiss. Blir ju lätt obegripligt...Gunnar Elmgren skrev:Om det är min skiss Du undrar över...
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst