Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Mimmi » 2018-06-27/21:55

Hej igen!

Vad som verkligen fick mig att skratta idag var när Marie skulle utrota getingar som byggt bo i en slipersmur vi har intill garaget.
Vi skulle såga en plyfaskiva och skulle använda den muren som arbetsbänk. Men det tyckte inte getingarna om, och eftersom jag är allvarligt allergisk mot getingstick skulle de bort. Först sprutade hon med ett rejält sprutmedel, Vandal, men det räckte inte riktigt. Då tog vi fram startgas och sprutade in i muren. Det lugnade ner dem, men det brummade som en motor inifrån...

Då tog Marie fram en tändare och satte till, POFF!! eldslågor och rök, och muren började brinna! :mrgreen: :o :shock:
Vi sprutade nog vatten med trädgårdsslangen i 10 minuter innan röken lade sig :D
Men sedan var det alldeles tyst som i graven... 8-)
Sorgligt nog tog jag inte en enda bild eller filmade, trots att jag hade telefonen i fickan. Det hade varit något att lägga upp på You-Tube, "Den brinnande trädgårdsmuren"
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-28/07:51

Mimmi skrev:. Det är alltid roligt när Tyskland förlorar eller är i blåsväder, antingen det gäller krig, idrott, dieselskandaler eller något annat.

Där är jag måhända en av få, som har avvikande åsikt. Jag har alltid gillat tysk landslagsfotboll, för den brukar handla om, att "de spelar bra fotboll; punkt och slut". Där finns inget av engelsmännens "vi är egentligen bäst" och ytterligt sällan något av de sydeuropeiska lagens faiblesse för dåliga skådespelarprestationer, avsedda att få frisparkar eller straffar.
Dock måste tyskarna förstås spela tillräckligt bra - och till de flestas förvåning gjorde de inte det i årets VM. Till syvende og sidst är det resultatet som räknas - precis som när Sverige slog ut Italien i VM-kvalet! Vem hade trott det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-28/08:21

Rolig och sevärd fotboll spelas av "lirare" . De som gör det lilla extra på plan .
Dom hittar jag inte många av i Tyska laget utan det är militär ordning som gäller .
Tyskarna spelar bra men är inte underhållande , tycker jag .
Lirare är personer som ses falla ofta men det är väl så att det är enda sättet
att få stopp på dom . (sparka ner eller bli bortgjord) .

Ett ex. på detta är Neymar som hela tiden anklagas för att filma .
Jag kan säja att han överdriver lite men prova att springa allt det går
och se hur resultatet blir efter ett krokben, spark bakpå benet eller knuff :shock:
(Då gissar jag att han har betydligt högre fart också ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-28/09:06

Där har vi olika åsikter. Jag beundrar lag, som spelar bra - vilket förstås inte hindrar, att jag också gillar att se spelare som Zlatan Ibrahimovic, Ronaldo, Messi med flera i aktion. De kan göra saker med en boll, som egentligen inte borde vara möjliga.
(Filmande sydeuropeiska fotbollsspelare borde regelbundet gå på speedway! Där är det minst av allt frågan om, att vurpade förare ligger kvar på banan och åmar sig i onödan. Tvärt om reser de sig så fort som möjligt för att få cykeln av banan och om möjligt inte bli uteslutna vid en omstart. Och de smällarna är rimligen avsevärt hårdare, än vad fotbollsspelare får.)
Och vad man än anser om Tyskland som lagmaskin: Deras avslutande frisparksmål mot Sverige var rent artisteri! (Att sedan domarens beslut under den matchen vid flera tillfällen lämnade en hel del i övrigt att önska är en annan historia.)

Under VM 1994 var vi på semester i England, och jag har nog aldrig sett så mycket fotboll som då - mycket beroende på att barnen inte var så stora, så vi var tvungna att finnas nära dem på kvällarna, och då blev det en hel del TV. Det var en speciell - och överraskande positiv - upplevelse att höra de engelska kommentatorerna prata om svensk fotboll. Sverige var en smula anonymt för engelsmännen, men kommentatorerna påpekade, att England inte vunnit en enda match mot Sverige sedan 1966. De framhöll också, att det som regel var Sverige som lag, som gällde - inte enstaka framstående stjärnor.
Dock fick Thomas Brolin och Thomas Ravelli välförtjänt uppmärksamhet, och jag kommer särskilt ihåg två omdömen: "Even Sweden has a Black Pearl, Martin Dahlin" (uttalat med betoning på första stavelsen), och "There's that huge Ingesson" - uttalat med hörbart g. Han hade ju dessutom fått en rejäl blåtira, så han såg ut som något, som man kunde skrämma barn med.
("Den Svarta Pärlan" var ju annars portugisen Eusebio - under 60-talet en av världens främsta spelare.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-28/10:01

Bra skådespelare finns i alla lag :) De har väl lärt sej kanske ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-28/14:06

Gör det? Jag tycker, att det dräller av dåliga sådana!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-28/14:11

Både bra och dåliga . Det tar tid att lära sej rulla 10 varv efter en fällning :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-28/16:55

Det anser jag vara ett praktexempel på dåligt skådespeleri. Ingen skådespelare med självaktning skulle göra en så dålig prestation.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-28/17:57

Jo men det finns ju B-filmer och många av de stora skådespelarna har startat där .
De var inte heller färdiga vid det laget . ;)
Jag gillar inte heller filmning , gnäll och protester utan sådant ska vara snabba
straff på . En spelare som inte tillhör toppen klarar sej nog bättre från att bli
nersparkad men de bästa lirarna får nog räkna med att få många tjyvsmällar .
Så fort någon av dom ramlar kallas det oftast filmning . ? ? ? Tom. reportrar
är ofta med på samma och dömmer spelarna utan att ha sett repriserna .
Då säjer de inget och dementerar sitt uttalande :?

Vår tids gladiatorer :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-28/18:53

Inspirerad av Brors inlägg om speedwayförare och uteslutning så föreslår jag följande regel:
En spelar som ramlar och inte av egen kraft kan resa sig på 10 sekunder bör av mediciska skäl tas av planen och undersökas noga av läkare innan han får spela vidare. Under tiden kan spelet fortsätta med en reserv.
Man blir ju lite oroad när dom ligger och kvider i fosterställning.

/Fredric
PS. Nu tittar jag i och för sig inte på fotboll men vad jag förstår är skådespeleriet av högsta klass.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-28/19:36

Du behöver inte oroa Dig över kvidande och fosterställning; i alla fall inte förrän spelaren bärs ut på bår - vilket är mycket ovanligt - eller haltar ut, stödd på en eller två personer och därefter inte återkommer i matchen. Tvärt om är det snarast regel, att de efter efter en viss tidsrymd, då de verkat döende, plötsligt hoppar upp och fortsätter, som om inget hänt.
Och jag anser fortfarande, att skådespeleriet är uselt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-28/23:04

Bror Gårdelöf skrev:Du behöver inte oroa Dig över kvidande och fosterställning; i alla fall inte förrän spelaren bärs ut på bår - vilket är mycket ovanligt - eller haltar ut, stödd på en eller två personer och därefter inte återkommer i matchen. Tvärt om är det snarast regel, att de efter efter en viss tidsrymd, då de verkat döende, plötsligt hoppar upp och fortsätter, som om inget hänt.
Och jag anser fortfarande, att skådespeleriet är uselt.

Min tanke var närmast att skådespeleriet skulle bestraffas eller i alla fall avskräckas. Det blir svårt att övertyga domaren om att motspelaren varit riktigt taskig om man bara har ett antal sekunder på sig att filma.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-29/08:55

Enig! Fotbollens regelbok har genomgått få förändringar, efter att den första versionen kom ut 1863.
Måhända vore det läge att införa en ny regel; rött kort för usel skådespelarprestation?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-29/09:01

Den var bra :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-06-29/09:16

Iofs. igår men det startade en skogsbrand en mil härifrån . Detta i sej var inte bra i det snustorra landskapet . :(
Inget regn på flera dagar men då kom det som på beställning och släckning fick lite hjälp från ovan .
Efter alla skogsbränder som härjat kändes detta mycket bra . Kunnat gått riktigt illa . "Ibland händer det" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-06-29/11:44

Filmning och filmning, jag filmar damfotboll och det framkallar leenden varje gång för där filmas det minsann inte på planen iaf. Ärliga schyssta tag fjärran från det som sker i herrfotbollen idag. Nu är det iof inte allsvenskan utan divisionen strax under så hur det ser ut på högsta nivå vet jag inte ett smack om inte heller hur herrfotbollen ser ut förutom det som visas på tv i dessa dagar och som hustrun envisas bliga på.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-29/12:53

Det, som Du skriver, får de sydeuropeiska elitspelarna att framstå i en ännu löjligare dager. Kvinnliga fotbollsspelare får säkert en och annan rejäl törn de också, men de verkar tänka som speedwayförare; att det väsentliga är, att matchen fortsätter - detta i kontrast till män, som ligger på planen och kvider!

Något helt annat, som fick mig att le igår, var ett inslag i senaste svenska Classic Bike: Jag har aldrig någonsin tidigare funderat på att skaffa en sidvagnshoj, men när jag fick se bilderna på Krauser Domani, baserad på BMW K 100, ändrade jag åsikt. En sådan i garaget vore inte dumt - annorlunda och snygg som synden! Då kunde man till och med bjuda barnbarnen på en anständigt säker tur, när den dagen kommer.
(Krauser är ju annars mest känd för sina fina touringväskor, som länge var "det enda som fanns", och satt "på varenda touring-BMW" och åtskilliga andra maskiner. Med tiden insåg motorcykeltillverkarna, att här fanns en marknad för originalprodukter. Dessutom har flera andra tillverkare dykt upp - exempelvis Hepco & Becker och Givi - så Krausers marknad för väskor har nog krympt rejält, men den finns uppenbarligen fortfarande.)

Men att hitta en Domani till överkomligt pris är nog en fåfäng dröm. Som ny kostade detta högteknologiska mästerverk 55 000 DM 1987 - vilket idag motsvarar en halv miljon SEK! Och den har nog inte sjunkit i pris.

Så det lär bli två hjul även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Håkan » 2018-06-29/13:38

Bror Gårdelöf skrev:Men att hitta en Domani till överkomligt pris är nog en fåfäng dröm.

Lär kosta en slant idag... Jag gjorde en snabb sökning på nätet hittade ingen till salu förnärvarande. :)
Många av de tillverkade finns i Japan. En bild från Krauser Domani meeting i Japan.
domani1_460.jpg
domani1_460.jpg (23.72 KiB) Visad 8813 gånger


EDIT:
Det finns en till salu! För 49,500 USD
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-29/19:47

Som sagt - överkomligt pris! 49 500 USD fyller inte det kriteriet för min skull - inte ens efter prutning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-30/19:54

https://www.youtube.com/watch?v=QjvzCTqkBDQ

Detta får mig att le hela veckan! Särskilt avslutningen på puben!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-01/17:57

Första gången jag såg detta.
Sanslöst! :D

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... wqQYRV91M0
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-02/16:05

15 raska mil i trivselfart . Soligt , varmt å gött 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-02/18:58

Tannefors Slusscafé är en liten oas längs Stångån/Kinda Kanal i Linköping. Miljön är milt uttryckt historiskt, då där fanns en kvarn, ägd av Bo Jonsson Grip, redan 1380. Genom seklerna användes den dåvarande forsens vatten för att driva en mängd kvarnar och andra maskiner - och alltihop fick förstås ett rejält uppsving, när kanalen stod klar 1871.
Att sitta där en vacker sommarkväll, utan högtalarmusik, utan trubadur, utan stor-TV-skärm och bara njuta av mat, dryck, miljö, det egna samtalet och det stilla porlandet från vattnet i slussportarna är en lisa för själen.
Till det kommer två anslag, där det ena förkunnar: "Öppet 11 - 19, eller tills Ni eller vi vill gå hem."
Det andra anger, att det är TILLÅTET att säga till sina barn, att de skall bete sig som folk. (Det står inte så, men det är budskapet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-03/06:08

Bror Gårdelöf skrev: Det andra anger, att det är TILLÅTET att säga till sina barn, att de skall bete sig som folk.

Om det är vuxna barn kanske det går hem , men på dom mindre är det nog konstigt om det fungerar ;)
Att säja åt små barn att det ska vara som folk är att be dem vara vuxen . Funkar det såå grattis :)
Vi stannade för lunch vid en hyfsad vägkrog i Polen på väg hemåt . Där var det en lekplats mitt i serveringen .
De skrek inte men det var full fart kan jag lugnt säja ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/07:59

I det här fallet handlade det till exempel om, att det var tillåtet att säga till sina barn, att det inte fick gå upp på det egna bordet - eller andras - eller uppträda uppenbart störande. Jag föll mer för humorn och ironin i skylten - och är samtidigt lite sorgsen över, att den behövs.
Det borde ju vara självklart, att föräldrar ser till sina barn på ett sådant sätt att de inte uppenbarligen stör andra gäster (och då menar jag inte barn som går omkring och säger hej).

Mitt mest extrema exempel på motsatsen inträffade för kanske tio år sedan. En eller två familjer hade med sig flera barn på krogen, varav minst två gallskrek oavbrutet i halvannan timma - och naturligtvis förstörde krogbesöket för samtliga andra gäster i lokalen. Nu är mina barn vuxna, men om de betett sig så, när de var små, och jag inte lyckats få tyst på dem, hade jag tagit ut dem ur lokalen - och vid behov bett att få med maten i doggy bags. Jag hade under inga omständigheter låtit dem sitta kvar och skrika inne på krogen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-03/09:35

En gång fick jag ta ett av mina barn ut ur en matvarubutik .
Det var ett jäkla liv . Rakt ut i bilen och då blev det tyst .
Annars har det fungerat bra (tycker jag)
Gå på bordet är kanske lite väl mycket , men det finns ju vuxna som tom.
dansar på borden har jag hört . (OBS inte du :D
Dom lär sej snabbt dom små liven ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/10:32

Kovlingen skrev:En gång fick jag ta ett av mina barn ut ur en matvarubutik.
Det var ett jäkla liv. Rakt ut i bilen och då blev det tyst.

Du ser. Det är inte ens svårt! Hyfs är inget man föds med, utan det måste man lära sig - högst lämpligen av föräldrarna. Sedan är det en annan sak, att vissa är lättlärda, medan andra inte är det.
Det tråkiga för dem, som inte lär sig hyfs, är, att de kommer att få det besvärligare senare i livet, för ingen vill anställa dem - och de begriper förmodligen inte varför! Detta är så mycket tråkigare, eftersom det inte kostar ett öre att lära någon att bete sig som folk - men det lönar sig!

(Jag har skrivit det förr: Flockdjurens ungar uppfostras av de vuxna djuren, så att de passar in i gruppen. Det finns ett beryktat exempel på motsatsen: Elefanthannar, som vuxit upp i fångenskap - förmodligen för att de inte skulle dödas av tjuvjägare - varpå de som unga vuxna släpptes ut i det vilda livet. De hade inte lärt sig elefantflockarnas koder, och resultat blev mycket problematiskt. Skick och fason är alltså inte enbart mänskligt. Det finns hos djuren också, och är även där ett inlärt beteende.)

"It takes a village to raise a child" är en mycket bra devis - som dock blivit problematisk i vårt land, för om man säger till någon annans barn, kan det bli ett djävla liv! Jag vet - av egen erfarenhet - trots att tillsägelsen den gången var närmast extremt vänlig och omtänksam!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-07-03/11:00

Bror Gårdelöf skrev:Hyfs är inget man föds med, utan det måste man lära sig - högst lämpligen av föräldrarna. Sedan är det en annan sak, att vissa är lättlärda, medan andra inte är det.
Det tråkiga för dem, som inte lär sig hyfs, är, att de kommer att få det besvärligare senare i livet, för ingen vill anställa dem - och de begriper förmodligen inte varför! Detta är så mycket tråkigare, eftersom det inte kostar ett öre att lära någon att bete sig som folk - men det lönar sig.
"It takes a village to raise a child" är en mycket bra devis - som dock blivit problematisk i vårt land, för om man säger till någon annans barn, kan det bli ett djävla liv! Jag vet - av egen erfarenhet - trots att tillsägelsen den gången var närmast extremt vänlig och omtänksam!


@Bror tyvärr har vi förvandlats till någon sorts mesar i kolossalformat, men det är ett samhällsfenomen. Tyvärr verkar folk numera glömt att är man tillräckligt dum så gör det ont.

När man själv var liten så lärde man sig det ganska snabbt, jag är trots eller kanske tack vare mitt yrke absolut inte för våld annat än i absoluta undantagsfall och då ska man inte hålla igen förrän det är klart.

Men då man numera har lagt över tolknigsföreträdet på vem som är kränkt på mottagaren, och det oavsett hur korkat man har uppträtt före så blir det problem. Att säga till föräldrar att deras barn inte kan uppföra sig är att indirekt kritisera dem själva.

Men hur ska man kunna ge konstruktiv kritik om man som mottagare bara säger att du kränker mig och du har fel?

Jag har ingen bra lösning på detta men faktum kvarstår att det är en oroande utveckling vi ser just nu, alla dessa skjutningar som sker runt om i landet grundar sig mycket i att de som skjuter upplever sig kränkt av någon annan av en skitsak.

Men det rättfärdigas av dem själva så till den milda grad att de tar till vapen och skjuter hänsynslöst bland oskyldiga. Det är bara en tidsfråga innan vi får ett masskadeutfall på grund av dessa affektinkontinent individer.

Att uppfostra barnen är föräldrarnas uppgift inte skolans, militärens, polisens, socialtjänstens, statens institutionsstyrelse eller lokala idrottsklubbens. De kan vara behjälpliga när saker gått galet men de är inte huvudansvariga, det föräldrarna som har huvudansvaret.

Perra_II63 som känner sig som en 4 G (Genom Gnällig Gammal Gubbe)
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/12:01

"Kränkt" är förmodligen svenskans numera mest missbrukade term. Ordet kommer av tyskans krank, som betyder "sjuk" - dvs kränkande behandling är något, som gör en person sjuk. Anser man sig bli sjuk av en tillsägelse, är något gravt fel i mottagarens huvud.

Skjutningarna i Sverige är lyckligtvis (egendomligt ord i sammanhanget, men ändå) åtminstone hittills som regel uppgörelser inom den kriminella världen - men det är klart, att om en icke inblandad råkar befinna sig på fel ställe vid fel tidpunkt, kan det gå mycket illa.

Och ja; uppfostran är föräldrarnas uppgift. Tyvärr finns alltför många exempel på, att de inte begripit det, vilket går ut över omgivningen - och i förlängningen över deras egna barn, vilket jag skrivit om ovan.

Och inget av detta får mig att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-03/20:19

Innan VM startade kom visst detta från en kändis :

Om Mexico vinner bjuds det på Tackos
Om England vinner bjuds det på Öl
Vinner däremot Frankrike bjuds det på vin .
Kom igen Colombia ! :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-04/01:11

Har spenderat tre dagar på Rudskogen i Norge. Rudskogen är, för dom som inte vet, en bana med 44m höjdskillnad. Rudskogen anses vara en teknisk bana med mängder av skymda kurvor och krön.

Rudskogen har en sektion som kallas "Angsten". Angsten är en brant nedförsbacke med 44m fall följt av en blind 180graders höger som dessutom nyper. Första gången in i Angsten tänker man bara en sak: "MAMMA!". Den gör utan tvekan skäl för sitt namn och kräver redigt med hår på bröstet.

Dock, efter tre dagar börjar jag uppskatta Angsten och kan köra utan att bli rädd och rent av tycka den är kul. Detta kändes oerhört osannolikt första dan.
Och visst, jag skulle säkert kunna köra fortare där, men jag föredrar att närma mig gränsen underifrån.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/08:54

Då har Du fått en försmak av, hur det måste ha känts att köra Formel 1 på Nürburgrings nordslinga; 23 km fyllda av krön och dolda kurvor, av Jackie Stewart döpt till "Det gröna helvetet", vilket idag används som reklamdevis!
Die Nordschleife (på Ringen) och The Mountains Course på Isle of Man är förmodligen de två paradexemplen på, att föraren måste veta, hur banan ser ut bakom alla krön och skymda kurvor. Kvar finns det okända i, att någon kan ha kraschat där, och då kan det bli riktigt obehagligt.
Men den risken är måhända inte lika överhängande under en bandag?

Dock antar jag, att vi är eniga om, att körtekniken i Angsten inte är rekommendabel i trafik. I trafik är i alla fall min gyllene regel, att man skall ha en rimlig chans att stanna/väja inom det område, som man faktiskt ser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/09:44

Nordschleife (Nordslingan/Gröna Helvetet) har jag kört vid några tillfällen med fyrhjuling.
Borde finnas på allas "bucket list", men jag skulle aldrig köra hoj där under turistdagarna.
Senast blev det rödflagg var 30:e minut. Oftast kom bärgare in med en kraschad hoj.
För många bilar, för många olje/vattenläckage från bilar, för många amatörer som vill sätta personligt varvrekord, samt för många dåliga brittiska bilförare (tack "Top Gear".....). Släng in några hojar i den mixen så förstår man varför det kraschas hojar.
Nyttja dagar i stället när enbart hojåkning erbjuds.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/09:53

Rudskogen har jag tyvärr aldrig kört, men det har investerats mycket pengar i Rudskogen senaste tiden. Många gillar banan.
Själv ska jag till Ring Knutstorp i augusti (tävlingsledare). Sveriges roligaste motorbana.
Det ska bli skoj!

Körtekniskt rekommenderas bankörning varje dag i veckan.
Extrema situationer gör att du utvecklas snabbt, och blir en i jämförelse väldigt duktig vardagsförare.
Tyvärr gäller inte motsatsen Tar du vardagsförare till banan, och vardagskörningen appliceras till bankörningen så blir vardagsföraren snabbt en säkerhetsrisk för övriga på banan.

Back on topic:
Snart BMW Motorrad Days :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/10:24

Måns Ulveståhl skrev: Tar du vardagsförare till banan, och vardagskörningen appliceras till bankörningen så blir vardagsföraren snabbt en säkerhetsrisk för övriga på banan.

Du har på ett utmärkt sätt beskrivit, varför jag inte är intresserad av bankörning - liksom varför jag inte kört något varv på Ringen. Det sistnämnda vore roligt, om jag visste, att jag inte löpte risk att sluta mina dagar utsmetad över fronten på någon rik pappas gosses AMG Mercedes eller något annat dylikt fartåk, men som det nu är, tar jag inte den risken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/10:54

Det svåraste är att erkänna sina begränsningar.
Tyvärr för få som gör detta. Kudus till Bror.
En lättare form av bankörning typ KNIX å andra sidan med gruppindelning efter önskat syfte och förmåga är/kan vara en positiv upplevelse även för vardagsförare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/12:08

Enig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/14:12

"Intet är nytt under solen", skriver Predikaren - och det gäller till viss del även motorfordon. Att Vincenzo Lancia skapade världens första bil med självbärande kaross, Lancia Lambda (1923 - 1931), visste jag sedan länge, men att samma bil hade en VR-motor, dvs en V 4 med 13 graders cylindervinkel och gemensamt topplock samt överliggande kamaxel, var en nyhet, som jag fick läsa i ett nummer av tidningen Nostalgia, medan jag väntade på min tur hos frisören. Lättmetallblock med gjutjärnsfoder var inte heller vanligt på den tiden. Dessutom hade den separat framhjulsupphängning i en tid, när stel framaxel och tvärställd bladfjäder nog var det normala - och bromsar på alla fyra hjulen, när de flesta andra märken bara hade bromsar baktill.
Vincenzo Lancia var en nytänkare på flera områden. I stället för att sätta i en större, starkare - och därmed tyngre - motor, som krävde ett tyngre fordon, gjorde han tvärt om; tänkte ut sätt att bygga en lätt bil, som skulle få goda prestanda med en mindre motor.
Han hade börjat hos det företag, som så småningom blev Fiat, och var i bilens barndom en skicklig racerförare, men i takt med att Fiat gick in mer och mer för massproduktion, ville Lancia göra något annat och startade eget. Tyvärr var han - i likhet med bland många andra bröderna Bentley - en skickligare ingenjör än affärsman, vilket med tiden fick till följd, att Fiat köpte upp Lancia, och Rolls-Royce köpte upp Bentley.

Artikelförfattaren konstaterar, att bilens yttre vid första anblicken inte skvallrar om allt nytänkande - på annat sätt än att den är lägre än samtida bilar brukar vara. Däremot är komforten förbluffande god, så Vincenzo Lancias idéer fungerade i praktiken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-05/01:09

För dom som är nyfikna på hur Angsten på Rudskogen ser ut har jag en kort film:
https://www.youtube.com/watch?v=ohNr1qNY3eA
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-08/17:02

Leendet kom igår, före kvartsfinalen i fotboll. Där fanns ett inslag, då olika personer läste upp ett par ord var ur Sveriges nationalsång. Det fick mig att associera till något för nästan fyra decennier sedan, när hustrun och jag nyligen träffats, och hon vikarierade som lärare i Motala. Vid ett tillfället började hon prata om Sveriges nationalsång - eller om hon sade "Du gamla, Du fria". Inget av barnen i klassen sade sig känna till denna sång - förrän hon spelade den på pianot: "Jaså, ishockeylåten!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kapten Stofil » 2018-07-08/21:14

Åkte till Västerås för att hämta sonen på järnvägsstationen. Undrade varför det gick så sakta på E18, sen upptäckte jag att det var stor cruising på gång med massor av roliga bilar :)

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-09/06:42

Det var i alla fall en roligare orsak, än när min mor och jag igår fastnade i en lång kö på 2-1-vägen norr om Motala på grund av en Epa-traktor med husvagn!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/07:25

Det finns ett talesätt som säjer "Dit ha bär, dit bärä" och det stämmer bra i detta fall .
Hela maj var det högsommarvärme och inget regn . Samma sak första tredjedelen av juni .
Jag var bortrest i 2 veckor och under den tiden hade det varit blåsigt och några få regndroppar .
Från det jag kom hem 25 juni tills nu har det bara varit sol och sol . förutom en eftermiddag då
det regnade ett par timmar och det var strax efter att en skogsbrand startade en mil bort .
Tittade just på 10-dygnsprognosen och det blir bara sol och mellan 24 till 28 grader på dagarna .

Funderar på att åka med på "Tisdagskörningen" men pallar jag ? ? :?

Nästan föör bra nu :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-10/10:46

Idag hade jag ärende till ett apotek - och insåg, att även där råder semesterförhållanden. En stackars receptarie hade att göra med alla kunder - varav några var gamla och inte riktigt hade koll på, vilken av alla sina mediciner de var där för att hämta ut(!). (Det hela blir ju inte enklare av, att samma substans finns att tillgå under olika varumärkesnamn.) Alternativt såg de så dåligt (för "de hade lämnat läsglasögonen hemma"), att det tog sin rundliga tid för dem att betala via kortet (där de ibland inte ens såg vilken ända, som skulle sättas i och hur - och inte heller såg de siffrorna på tangentbordet!). Dessutom fick den stackars receptarien tidvis sura kommentarer över lång väntetid, men hon bibehöll sin proffsigt vänliga attityd: "Jag vet. Jag är ensam och jobbar, så fort jag hinner." Sådant fyller mig med respekt och får mig att le.
Jag, som genom åren suttit i fler stressiga mottagningar, än jag gillar att tänka på, kände med henne, och bemödade mig om att bemöta henne extra vänligt, när det till slut blev min tur.

Under den långa väntetiden föll min blick på hyllan, där jag stod. Där fanns receptfria medel mot huvudlöss - och jag upptäckte förvånad, att den huvudsakliga beståndsdelen i dem var dimetikon - som i decennier varit ett medel mot "bråkig mage"/väderspänningar, också känt under varumärkesnamnet Minifom. Det är en kraftigt ytspänningsnedsättande substans. (En droppe i ett glas skummande öl får skummet att försvinna som genom ett trollslag.) Jag antar, att det på något sätt kryper in i lusägg och genom skarvarna i lössens skal och ställer till skador, som dödar både löss och gnetter (= lusägg).

När jag läste hud för fyra decennier sedan, fanns inte den indikationen för dimetikon, och det är alltid roande att se, hur man upptäckt, att en substans, som tagits fram för ett syfte, också går alldeles utmärkt att använda för annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/21:54

Kvällens "Tisdagskörning" . Inte många men roligt som tusan . :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-10/21:59

Men vi som kom hade det desto bättre!Bild
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-07-10/22:57, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/22:08

Så var det Olof :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Mimmi » 2018-07-10/22:25

Hej!

Att de fått ut samtliga barnen samt ledaren levande, som suttit instängda i en översvämmad grotta i Thailand i två veckor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-11/06:03

Jäpp! DET är en bedrift, som är värd att lyfta på hatten för - med en internationell insats, som nog saknar motstycke i fredstid.
Sedan kan jag inte låta bli att undra över, vad som fick dem att - trots varningsskyltar - ge sig in i grottan, men det skall man nog lämna därhän, när man som jag sitter på andra sidan klotet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-11/11:07

Bror Gårdelöf skrev:Jäpp! DET är en bedrift, som är värd att lyfta på hatten för - med en internationell insats, som nog saknar motstycke i fredstid.
Sedan kan jag inte låta bli att undra över, vad som fick dem att - trots varningsskyltar - ge sig in i grottan, men det skall man nog lämna därhän, när man som jag sitter på andra sidan klotet.


Ungefär samma sak som får t.ex. motorcyklister att (ibland) köra förbi en (vilt/utfart/halt väglag) varningsskylt utan att sänka hastigheten. "Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus

PS. Jag gissar att du Bror aldrig skulle göra det men du är inte ensam in trafiken DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst