Jag har nyss precis testat att använda två GPS enheter samtidigt.
I teorin skall det vara en hjälp och vid olika situationer.
Då flera kommer läsa denna tråden som ej har två enheter och inte alls förstår vitsen med dem, tänkte jag börja med att lista dem. Kommer ni på fler, be mig lägga in dem här
1. Att kunna ha rutten på en enhet med avstängd autozoom och avstängd ruttomräkning men med bra tydlighet på vart man är och på den andra kör med spår / rutt i ett lite mer utzoomat läge för att ha kolla på omgivningarna och lättare kunna hitta in på rutten igen om man tagit en alternativ väg.
Inte minst i stora städer kan man ha några kvarter framme på den ena och mer inzoomat där man är.
2. Om man har Frliluftskarta på ena neheten och vanla kartan på den andra. vilket kan vara bra vid grusåka t.ex.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag bara testat detta en enstaka gång.
Jag har en 595.a till vänster stående och en 590 liggande till höger.
Jag körde rutt på den vänstra och spår på den högra.
Efter tips hade jag ställt om den högra till norr uppåt.
Antingen har jag missat något, men det där hjälper inte ett skvatt att ha spåret som extra koll. Anledningen är att man måste scrolla kartan manuellt hela tiden vilket var en nyhet. Jag kan ju tycka att pilen borde ligga kvar där jag är, även på ett spår.
Eller har jag missat en inställning
Som det ser ut nu kommer jag troligen att antingen inte ha varken rutt eller spår på den högra, då följer ju iaf pilen kartan. Eller köra rutt på båda men med olika inzoomning.
Tankar och erfarenheter önskas!