av Bror Gårdelöf » 2018-07-29/12:02
Frågan är "oändligt stor", och det är svårt att ge råd. Dock är en väsentlig vinkel, att en cykel, som körts och servats regelbundet, som regel är ett säkrare köp än en, som stått stilla länge, även om miltalet är lågt.
Maskiner mår bra av att användas och servas, medan långa stillestånd kan ge allehanda problem. Klassiker på området är bromsproblem, om bromsvätskan inte bytts enligt föreskrift (på tid, inte miltal, eftersom den är hygroskopisk), och att den genomgående axeln från vevhuset till torrkopplingen torkat fast i tätningen, som sedan börjar läcka olja = slirande koppling = behov av byte = bortåt eller över 20 000:-, om en verkstad skall göra det. Jobbet lär inte vara svårt för den, som vet, hur han skall göra, men cykeln behöver i princip delas på mitten, så verkstadskostnaden i form av många arbetstimmar gör ett rejält hål i kassan.
Mera modellspecifika råd är svåra att ge. "Köp den dyraste, som Du har råd med", är en gammal devis, som rymmer inte så lite sanning, för man får som regel, vad man betalar för.