av Gunnar Elmgren » 2018-08-04/22:10
Mineral eller syntet, vilket Du vill och tror på.
I princip är det så, att dyrare olja är bättre - syntetolja är inget "hokus-pokus" utan i grunden samma sak som mineralolja, fast den är lite behandlad, förädlad och renad från beståndsdelar som inte gör någon nytta.
Vill Du vara "snäll" mot hojen köper Du en dyr syntetolja. Vill Du komma billigt undan, köper Du kanske mineralolja, eller möjligen det som brukar kallas "delsyntet" - det är mineralolja det också, fast den är renad och förädlad.
Det enda som kan ta skada av en "för bra" olja är Din plånbok....
Det viktiga är viskositet och klassning - läs i instruktionsboken!
I korthet ska oljan uppfylla API SF/ACEA A2 - det finns mängder med både mineraloljor, delsysntetoljor och syntetoljor som gör det (och ja, det är klassning för "bilolja"). Alla nyare klassningar fram till och med API SM uppfyller även API SF.
Viskositeten ska helst vara 10W-40 eller 10W-50, men flera andra viskositeter är godkända beroende på temperatur.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24