Hej igen! Om du mekar med cykeln själv kan jag rekommendera att du inhandlar "Clymer, BMW K1200RS, GT och LT 1998-2005". Där finns mycket matnyttigt. Bokens nummer är M501. Om du vill hittar du serviceschemat här:
http://www.ascycles.com. Vad det gäller byte av bromsvätska: Att byta bromsvätska i kaliprarna är inte svårt. Du bör ta bort den bakre kåpan som sitter bakom packväskan på höger sida för att komma åt behållarna till fram respektive bakbroms. Därefter använder du en ringnyckel str 10 till den bakre och str 8 till de främre sätt dit dom innan du sätter dit slangen som ska ta hand om den gamla vätskan. Andra änden av slangen kan du t.ex sticka ner genom plastlocket till en glasburk. Det är bra att ha en större spruta med en bit bensin och oljebeständig plastslang som man fyller med bromsvätska,(DOT 4). Öppna locket till den främre eller bakre behållaren, lossa på nippel till bakre eller främre kalipern. Nu kommer det fina! Dra på tändningen och dra eller tryck på handtaget eller bromspedalen. Servopumpen gör nu jobbet för dig! Men se upp så du inte tömmer behållaren fullständigt! du får då luft i systemet. Nu kommer sprutan till användning, fyll på efter hand! Det går fort!! Enligt serviceschemat ska detta göras vart annat år, jag gör det varje år eftersom det är så lätt. Vad det gäller servopumpen är det lite krångligare. Det finns någonstans på Svenska BMW-klubbens forum en beskrivning som man kan ladda ner. Jag har den men inte i datorn. Det är betydligt krångligare men det går om man har tålamod. Ett special-verktyg måste också tillverkas eller köpas. Serviceintervallen på detta är vart fjärde år. Det är viktigt att göra detta eftersom kolvarna i servopumpen kan börja kärva och man måste kanske köpa en ny som kostar ca 15 000:-. Men bättre bromsar finns inte enligt mig!
Lars