Bengt Allevad skrev:BMW:s växellådor, utom de i nyare hojarna med vevaxeln "på tvären" hör sällan till de trevligaste bland hojar.
Uppväxling kräver ordentlig ansättning innan koppling trycks in.
Nedväxling kräver ordentlig mellangas= "Blip the throttel"
Du gör säkert detta som erfaren mc-förare men BMW kan ändå kräva lite extra bestämdhet av detta förfaringssätt vid växling.
Bengt Allevad skrev:Inte svar på frågan men mellangasen är ju även ett måste, om man inte har slirkoppling, av den anledningen att annars får man nära nog bakhjulslåsning och bakhjulssladd vid nedväxling på en boxer med stor cylindervolym/kolv.
En fyra kan klara det men jag skulle ändå aldrig chansa på en sådan heller om inte slirkoppling finns.
Allan Ericsson skrev:Bengt Allevad skrev:Inte svar på frågan men mellangasen är ju även ett måste, om man inte har slirkoppling, av den anledningen att annars får man nära nog bakhjulslåsning och bakhjulssladd vid nedväxling på en boxer med stor cylindervolym/kolv.
En fyra kan klara det men jag skulle ändå aldrig chansa på en sådan heller om inte slirkoppling finns.
Jag tror nu att mellangasning bara är till för att motverka bakhjulslåsning. Snygg växling med en K100RS baserar på annat.
Jag har varit ute med min R1200GS -10 och provat lite olika växlingstekniker: Vid nedväxling behöver jag ingen mellangas för att få i växeln. Jag har hållit kopplingen indragen under flera sekunder för att försöka på ingående axeln att sluta rotera innan jag trycker till på växelspaken (utan mellangas). Inga problem med skrap eller skorr utan växeln går i hur lätt som helst. (Hålls ingående axeln snurrande med hjälp av oljan som piskar runt?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst