Stefan Sahlin skrev:Kan R850R vara ett alternativ?? Den har justerbar sadel och är 80 cm hög i högsta läget om jag tolkat det rätt. Tjänstevikt ligger på ca: 240 kg. Finns ett par på blocket.se för ca: 40 000 sek. B.l.a. denna: https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R850R_Mycket_fint_skick__Slip_on_80916292.htm?ca=20&w=3
Man kan gå in på http://cycle-ergo.com och kika på olika hojar och ställa in längd på föraren för att se hur man passar på en specifik hoj. Då får man åtminstone en fingervisning om hur det kan bli.
Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.
Stefan Sahlin skrev:Kan R850R vara ett alternativ?? Den har justerbar sadel och är 80 cm hög i högsta läget om jag tolkat det rätt. Tjänstevikt ligger på ca: 240 kg. Finns ett par på blocket.se för ca: 40 000 sek. B.l.a. denna: https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R850R_Mycket_fint_skick__Slip_on_80916292.htm?ca=20&w=3
Man kan gå in på http://cycle-ergo.com och kika på olika hojar och ställa in längd på föraren för att se hur man passar på en specifik hoj. Då får man åtminstone en fingervisning om hur det kan bli.
Guzzi4ever skrev:Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.
Ok och skulle passa nån på 190cm?
Vi kollade lite snabbt på en F650 och det såg bara löjligt ut när han provsatt
Måns Ulveståhl skrev:Guzzi4ever skrev:Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.
Ok och skulle passa nån på 190cm?
Vi kollade lite snabbt på en F650 och det såg bara löjligt ut när han provsatt
Ska han ta körkort eller posera?
F700/800GS är en mycket bra körskolehoj.
Enkel och lätt.
PS
All tro på att se snygg ut på mc försvinner ändå om man använder körskolans utrustning i form av slitna mc-kläder och skor i fel storlek
Guzzi4ever skrev:Men han vill nog inte känna att hojen blir för liten när han övningskör tex knäna i armhålan...han är 192 och väger ca 100-110kg
Sahlin skrev: Finns förvisso några 800GS för runt 54 kkr på Blocket,
Pedro skrev:En Guzzi er ikke enkel å krypkjøre (kjøre langsomt) med. V-twinner er sjelden det.
Guzzi4ever skrev:Aspiranten kommer med 99% säkerhet att köpa en H-D när kortet är taget.
Guzzi4ever skrev:Aspiranten kommer med 99% säkerhet att köpa en H-D när kortet är taget
Säger inget om det...hans val.
Bror Gårdelöf skrev:Pedro skrev:En Guzzi er ikke enkel å krypkjøre (kjøre langsomt) med. V-twinner er sjelden det.
Guzzi brukar ju vara kända för bra lågvarvsegenskaper. Därav mitt förslag - plus förstås TS' signatur.
Nu har rasat in så många tips, att fler är meningslöst.
Dock: "En radfyra" har inte med automatik bra lågvarvsegenskaper (tvärt om är långt ifrån ovanligt!), utan det beror på, hur motorn är byggd och mappad.
F 800 ST/GT låter som ett bra tips. Det är för övrigt en av de cyklar, som står på min lista över tänkbara ersättare till Sigurd, den dag han säger upp sig. (Måtte det dröja länge än!)
Vill aspiranten har en högre sadel, finns ju F 800 GS(A).
Oavsett vilken av dem aspiranten väljer, kan han köra många år med den - i alla fall så länge han åker singel. Man växer nog egentligen aldrig ur den(?). Däremot kan man förstås vilja ha en större och starkare hoj "för sakens skull", men det är en annan historia.
Om jag nu skall vara lite hädisk på detta Forum: Kawasaki har bra byggkvalitet. Den lilla EN 500, som jag började med, krånglade aldrig, och besiktningsmannen fällde spontant kommentaren, att "de här hojarna är det aldrig fel på".
I bekantskapskretsen har jag några Kawasakiåkare - nuvarande eller f d. Ingen av dem har haft skäl att klaga på kvalitetsproblem, utan i de fall de har bytt, har det haft andra orsaker. (En av dem åker numera en sänkt F 700 GS och anser den vara den mest lättkörda hoj hon haft - efter att ha börjat på en Kawasaki ER6-n och fortsatt på en Suzuki Gladius.)
Funkade för mig-men det tog två försök. Första gången klarade jag inte garagevändningen, (som var en del av provet när jag tog körkort för motorcykel).Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, hur en Sportster skulle vara att köra upp på
F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.
Bror Gårdelöf skrev:F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.
Frågan är, om det exemplar Du körde var i fullgott skick. Jag har kört ER6-n och fick en helt annan upplevelse än Din.
ER6-n - tillsammans med "syskonen" ER6-f och Versys - var Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. OK; det låga priset var något av en sensation, men hojpressen var övervägande positiv och ansåg, att ER6-familjen på det hela taget var bra hojar - sett till priset t o m mycket bra.
Salig Bosse Rindar visste det mesta om motorcyklar i allmänhet och BMW i synnerhet. Hans sista privata hoj var en ER6-n - och han hade garanterat inte köpt en skithoj, bara för att den var billig.
Känner åtminstonde två mycket erfarna mcförare. Dom har beskrivit ER6 exakt som du, F800åkare.F800åkare skrev:Bror Gårdelöf skrev:F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.
Frågan är, om det exemplar Du körde var i fullgott skick. Jag har kört ER6-n och fick en helt annan upplevelse än Din.
ER6-n - tillsammans med "syskonen" ER6-f och Versys - var Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. OK; det låga priset var något av en sensation, men hojpressen var övervägande positiv och ansåg, att ER6-familjen på det hela taget var bra hojar - sett till priset t o m mycket bra.
Salig Bosse Rindar visste det mesta om motorcyklar i allmänhet och BMW i synnerhet. Hans sista privata hoj var en ER6-n - och han hade garanterat inte köpt en skithoj, bara för att den var billig.
Den var ny....
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: enhjuling och 1 gäst