Bror Gårdelöf skrev:...och dels handväxel, där spaken sitter på höger sida av tanken, men han växlar med vänster hand
HåkanH skrev:Det stämmer säkert ....hittade detta!
Bror Gårdelöf skrev:Det vore intressant att veta effekten på Corsers hoj. Killen, som han klappar i stjärten, ser ut att köra en Norton Manx, som har sisådär 40 pållar, och den är veterligen inte kompressormatad.
EDIT 20.25: I en annan film från Goodwood tycker jag mig höra, att den, som kör en 750-kubiks kompressormatad BMW från 1936 har ungefär 75 pållar (men jag kan ha hört fel). Då skulle det vara möjligt, att Corsers 500 från 1929 ger i alla fall över 40 - kanske 50???
Bror Gårdelöf skrev:EDIT 20.25: I en annan film från Goodwood tycker jag mig höra, att den, som kör en 750-kubiks kompressormatad BMW från 1936 har ungefär 75 pållar (men jag kan ha hört fel). Då skulle det vara möjligt, att Corsers 500 från 1929 ger i alla fall över 40 - kanske 50???
Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.
Vilket gör Corsers prestation ännu häftigare, eftersom en av Norton Manx' avgjorda fördelar var - eller snarare är; den och exakta kopior av den körs ju än idag i veterantävlingar - just köregenskaperna!
Bror Gårdelöf skrev:Norton Manx kom väl ungefär 1950?
Bror Gårdelöf skrev:Fotkoppling?
Thomas Stadin skrev:Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Corser verkar ha mycket högre hastighet överlag runt banan och då spelar toppeffekt en mindre roll.
Vilket gör Corsers prestation ännu häftigare, eftersom en av Norton Manx' avgjorda fördelar var - eller snarare är; den och exakta kopior av den körs ju än idag i veterantävlingar - just köregenskaperna!
Verkligen imponerande.
Falken skrev:Intressant tråd och härlig film. Däremot är jag inte helt med på noterna kring varför toppeffekten inte spelar någon större roll i detta fall? Någon som kan teorin bättre än jag som kan förklara detta?
Fredric Fredricson skrev:... framför allt högre hastighet ut ur kurvorna och det är det som ger högre fart på rakan och därmed lägre varvtider.
Bror Gårdelöf skrev:Senaste numret av svenska Classic Bike damp ner i brevlådan idag. I den finns ett helt uppslag med foto på Troy Corser från tävlingen i filmen - och uppgiften att motorn ger 75 hästkrafter.
Vad jag inte visste var, att hans medförare Herbert Schwab, som vi inte ser köra i filmen (jag antar, att han kört före Corser), men som ses vid sidan av banan och på fotot i ett inlägg ovan, är ingenjör på KTM! Enligt tidningen fick han "en helgs dispens" för att tävla på BMW:n - eftersom den byggts ihop av hans far Paul Schwab!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster