Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/17:22

Hej kära forumvänner !

Har en liten dröm som jag skulle vilja förverkliga i närtid, och det är att turbokonvertera någon av mina BMW K75-hojar.
Jag kommer inte att eftersträva högre maxhastighet, ej heller köra på bakhjulet eller eftersträva den tveksamt hedersvärda titeln GhostRider, utan bara få ett härligt sugande och ökande vridmoment som bara ett fordon med turbo kan leverera.

Har kört Honda CX500 Turbo när den kom på marknaden, var mycket nära att köpa ett exemplar efter den provturen, men det var aningen för hög prislapp på den i början av 80-talet.
Hade även chansen att köpa sista exemplaret i landet för 30 kkr, men tyvärr fanns ej pengarna på den tiden.

Skulle gärna vilja få samma härliga känsla av laddtrycksuppbyggnad och vridmoment på någon av mina befintliga knarrar, så därför skriver jag detta lilla inlägg och sonderar terrängen om någon av er har provat på en sådan konvertering ?

Har tittat lite på konverteringssatser från Luftmeister (USA), men det var många år sedan dom tillverkades för K75/K100 och det verkar inte finnas några till salu här i landet.
Min förhoppning är att det kanske står något gammalt projekt undanställt i något garage eller ladugård som kanske skulle vilja komma ut på vägarna igen.

Min fråga är om någon här har gett sig på att bygga en sådan hoj, fabrikat eller modell mindre viktigt.

Goda tips och råd hade varit välkommet, gärna bilder om det finns ! ;)

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/17:33

Jag har inte gjort det och har inga planer åt det hållet, men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör.

Skall jag vara snusförnuftig, lär turbon öka belastningen på motorns komponenter => högre risk för haveri - men den risken är Du måhända redo att ta?

En K 1200 "Mk I" ger turbokänsla av två orsaker: Vinandet från kamkedjedriften och den breda vridmomentkurvan - men det visste Du väl redan? Och det är kanske inte så gott om fina begagnade sådana maskiner till salu längre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-20/18:12

Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Håkan » 2018-09-20/18:47

Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-20/19:09

Håkan skrev:
Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.

Lennarth Zander är i alla fall inte skadlig. (Han har varit min chef under ett antal år.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:28

Bror Gårdelöf skrev:Jag har inte gjort det och har inga planer åt det hållet, men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör.

Skall jag vara snusförnuftig, lär turbon öka belastningen på motorns komponenter => högre risk för haveri - men den risken är Du måhända redo att ta?

En K 1200 "Mk I" ger turbokänsla av två orsaker: Vinandet från kamkedjedriften och den breda vridmomentkurvan - men det visste Du väl redan? Och det är kanske inte så gott om fina begagnade sådana maskiner till salu längre?


Tack för dina funderingar och tips Bror ! :)

Visst påverkar ALL form av acceleration en drivlina, men jag gasar så sällan så varvräknaren passerar 4500 rpm och heller inte segdrar under 2000 rpm, utan befinner mig ungefär däremellan någonstans.
0-90km/h på 20 minuter kanske det inte blir, men du förstår säkert vad jag menar. ;)

En K1200 MkI är säkerligen en underbar hoj, har testkört K1100 nyligen och den var väl föregångaren till 1200'an.
Har även provat K1200 MkII för två år sedan, jisses vilken raket... :o :shock:

Skall jag vara mycket ärlig (och det skall man ju försöka vara) så är det inte effekten eller snabb acceleration som jag är ute efter, utan just känslan när turbon börjar jobba och känna det där speciella suget som inte avtar förrän det är dags att växla.

Ett kanske ännu större skäl till att konvertera en redan befintlig hoj är just att det är roligt att själv ha byggt något som är lite ovanligt, dvs att ta en rekorderlig brukscykel som är lite överdimensionerad redan från början och inte kostar skjortan.
En BMW som är turbokonverterad ser man inte så ofta här i sverige, så det vore kul att ha byggt en sådan själv. ;)

Sedan måste ju jag även erkänna att jag är MYCKET glad i just K75 pga dess silkeslena motorgång och fina vridmomentkurva som gör att den känns mycket kultiverad och vuxen i sitt uppträdande.
Att sedan kanske få till en kanske ännu trevligare känsla av momentuppbyggnad under acceleration tror jag skulle attrahera mig och möjligtvis många andra också.

Som ett exempel med dessa byggen med just "stage 1" av Luftmeisters konverteringssystem som "bara" ökar effekt och vridmoment med ca 40% (från 75hk till 105hk på K75) så är det inga ombyggnationer eller optimeringar i övrigt att tänka på av själva hojen, utan du monterar en turbokompressor och använder ALLA andra komponenter som redan finns på hojen. (jo du får ju dra nytt avgasrör från turbo till ljuddämpare och laddluftrör och en laddluftkyl självklart), men det är prylar som man kan komma över begagnade eller svetsa ihop själv på några vintermånader i garaget. Själva turboaggregatet är väl det som kan vara bekymret att finna en som stämmer med avgasmängder och genomströmning osv.

Jag har en budget på ca 5000 kr som jag tror skulle kunna gå att ordna detta på, om jag tillverkar det mesta själv och finner någon begagnad turbo för kanske 1000-1500 kr. Slangar och kopplingar kanske ytterligare 1000-1500 kr och lite rör och klammer.
(erfarenhetsmässigt så brukar jag kanske vara lite för optimistisk i mina kalkyler, men jag måste ju sikta någonstans) ;)

Den dagen man börjar att byta komponenter på en hoj för att förfina och leta hästkrafter, då kostar det pengar, men det var inte riktigt tanken i detta fallet ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:30

Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.


Håkan skrev:
Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.


Allan Ericsson skrev:
Håkan skrev:
Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.

Lennarth Zander är i alla fall inte skadlig. (Han har varit min chef under ett antal år.)


Tack både Allan och Håkan för tips och varningar :o :mrgreen:

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Falken » 2018-09-20/21:53

Spännande Mats! Hoppas du hittar din turbo. Jag är en av de som gärna skulle följa bygget :)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:54

Har lite material och prylar för att påbörja ett bygge, om nu tiden räcker till vill säga... ;)

/Mats
Bilagor
IMG_7295.JPG
Luftmassamätare
IMG_7292.JPG
Original avgassystem är bakåtriktat
IMG_7291.JPG
Jag tänkte vända på det framåt mot turbokompressorn som sitter framför olje och vattenpumpen.
IMG_7288.JPG
Överbliven reservmotor
DSC_4284.JPG
Aggregat som jag har tillgång till, dock troligtvis för stora för MC-bruk.
Äger dom inte, men kan låna för prov.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:56

Falken skrev:Spännande Mats! Hoppas du hittar din turbo. Jag är en av de som gärna skulle följa bygget :)


Trevligt Falken, man måste alltid ha idéer och vara lite nyfiken, annars lär man bli gammal och tråkig i förtid... ;)

Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet, vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Ingen minns ju en fegis... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-20/23:04

Turbo-lag gör mc:n mer eller mindre okörbar på kurviga vägar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/05:04

BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Klart att du ska fixa detta och låta oss andra få se lite bilder under tiden :)
Vintern kanske blir lite kortare också ;)
Spännande ! :D
Glöm inte att gå in på den lokala radiostationens trafikinfo och varna när
det är dags för testkörningarna 8-) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/09:11

Nils-Erik Ringlander skrev:Det kan ha varit Joachim Nordberg du träffade. Han bodde i Linköping (?) tidigare, nu i Västerås och DO i D5 :)
Jag minns han hade en turboladdat GS som sprätte mer grus än någon annan

AHA ! Då har jag också träffat honom ett par ggr . Första gången förra sensommaren på och på väg hem från tändsticksträffen och i år för ett par veckor sedan då jag åkte med en bit på D5:s utflykt .
Första gången pratades det lite om gs:en med turbo . Gick visst riktigt bra 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/13:25

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Klart att du ska fixa detta och låta oss andra få se lite bilder under tiden :)
Vintern kanske blir lite kortare också ;)
Spännande ! :D
Glöm inte att gå in på den lokala radiostationens trafikinfo och varna när
det är dags för testkörningarna 8-) ;)


Tror dom kommer att varna med "Hesa Fredrik" när det blir dags... ;)
Har dåligt med plats för skruvande i vinter, men det kommer väl fler chanser. Under tiden får jag väl jaga delar till projektet.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/13:51

Kovlingen skrev:Jag skriker väl till då för Fredrik är ett till namn förutom Håkan :D
(Får ta ett par stadiga före så löser det sej :P )
Kör hårt ! :)


Tack ! :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/14:07

Thomas Stadin skrev:Turbo-lag gör mc:n mer eller mindre okörbar på kurviga vägar.


Tack för att du informerade om detta Thomas, dock känner jag till fenomenet rätt väl...
Har jobbat som testförare i 22 år och dessutom provat ut olika turbokompressorer, men det var på bilsidan.
Dock är det en svunnen tid, numera gör jag något HELT annat för att förtjäna brödfödan. :D

Men det är riktigt som du säger, turbo-lag KAN göra ett fordon mer eller mindre okörbar i vissa situationer om man inte vet hur man skall möta upp med gaspådrag. Svårt (och farligt) att på en MC både bromsa och gasa samtidigt för att hålla uppe laddtrycket, men på en bil är det betydligt lättare. (man får då stänga av bromskontakten som ger signal till motorstyr, så den inte häver möjligheten till gaspådrag).

Idéen som jag har med detta projekt, är som jag nämnde något tidigare i tråden, att uppnå något lite annorlunda i hojvärlden, åtminstone på en BMW.
Att med någorlunda små utgifter kunna uppnå ett bättre vrid på en mellanklasshoj.

Jag vet ju dock inte hur just en BMW K75 kommer att kännas efter en konvertering, men jag har erfarenhet från Honda CX500 samt CX500E som jag hade några år och jämför med den fabriksbyggda CX500 Turbo som jag har testkört en del. Där var det enbart positiva fördelar.
Bottendraget var tämligen lika på dessa hojar fram tills dess att Turbon började ladda och nå grundladdtryck, då märktes en avgörande skillnad och ännu mer markant när den nådde sin fulla potential.

Kul att det skrivs lite i tråden, all erfarenhet, idér och tips är MYCKET VARMT välkomna !!! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Falken » 2019-04-12/07:17

Mats, i garagetråden nämner du att du fortfarande har planer på ett turboprojekt, vilket gläder mig! Har du hittat någon turbo ännu? :D
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-04-12/10:48

Trevligt Falken att du är intresserad av hur det går med detta projekt ! ;)

Nej, jag får hålla lite i slantarna nu om det blir garagebygge av, sedan kanske man kan leta efter något bra material för ändamålet, dvs ett turboaggregat som passar flödesmässigt.
Tror att ett aggregat avsett för en 1.6-1.8 liters bilmotor passar fint för en motorcykelmotor på 750cc.

Börjar en bilmotor bygga upp ett grundladdtryck på ca 0,5-0,6 bar vid 1800 rpm, så innebär det att man får multiplicera motorvarvet med hur många gånger som 750 går i låt oss säga 1600 (1600/750=2,13), det blir i så fall att vid 1800rpm X 2,13 = 3834 rpm börjar turbon ladda med en motorcykelmotor på 750cc.
Det vore kanske ännu trevligare om man väljer ett turboaggregat som är avsett för en ännu mindre bilmotor, så att turbon börjar ladda vid ett ännu lägre varvtal på motorcykeln.

Jag är INTE ute efter hög effekt, bakhjulsåkning, burnouts, höga hastigheter m.m., utan bara ett ännu bättre bottendrag på 5'ans växel, dvs högsta växeln.
Även känslan av att ha byggt något sådant här själv och konverterat en redan trevlig hoj med en ännu trevligare karaktär på lägre varv, är det jag eftersträvar.

Själva konverteringen på en Bmw K75/K100 är ett lättare bygge som inte kräver några speciella modifieringar, man använder befintliga spridare, luftmassamätare, elektronik m.m.
Skall man däremot få HÖG effekt från en sådan här konvertering så måste man dock byta spridare, bygga en intercooler m.m.

Den luftmassa som komprimeras efter kompressorhjulet i turbokompressorn ökar ju i volym av värmeutvecklingen vid kompression, jämfört med en något svalare luftmängd, så man vill ju få ner volymen av luftmassan in i motorn, samtidigt som risken för spikningar reduceras.
Om luftmassan har en högre temperatur i samband med att kolven komprimerar bränsle/luftblandningen finns risk att den detornerar INNAN tändstiftet antänder blandningen, vilket medför risk för skador på vevstakar, kolvar m.m.
Ju högra motorvarvtal desto snabbar komprimerar kolven i en cylinder bränsleluftblandningen och temperaturen ökar i och med detta.
Ett lägre motorvarvtal gör att bränsleluftblandningen inte komprimeras riktigt så fort av kolven i förbränningsutrymmet och därmed är något svalare och inte antänds lika lätt av misstag innan antändningsfasen i en förbränning.

Så fort man komprimerar luft antingen med hjälp av en turbo eller i en cylinder där kolven komprimerar bränsle/luftblandningen, så orsakar detta värme. Bränsle/luftblandningen vill gärna självantända vid höga temperaturer i en varm cylinder och då uppstår detta problem, som kan avhjälpas genom tre enkla metoder;

- Metod 1: Man sänker kompressionsgraden vilket gör att motorn blir något mindre effektiv, men man komprimerar inte bränsle/luftblandningen lika mycket och temperaturen blir något lägre på blandningen.

- Metod 2: Använder en intercooler efter turbon, så att luftmassan kyls ner genom denna av fartvinden innan den kommer in i förbränningsutrymmet.

- Metod 3: Använder någon form av vatteninsprutning med en lös vattencistern/behållare och en högtryckspump för vattnet i kombination med en elektrisk ventil som öppnar vattenflödet vid överladdningstillfället.

Metod 1 görs oftast genom att man byter ut cylinderfotspackningen mot en något tjockare dito av kopparmaterial.

Metod 2 är den något enklare, man behåller original cylinderfotspackning och rör inte motorn alls, men man får tillverka ett kylpaket/intercooler/laddluftkyl som appliceras mellan turbon och luftmassamätaren i fartvinden.

Metod 3 är vanskligare att genomföra, då den ställer stora krav på utprovning och mängd vatten som sprutas in i insugningsröret med rätt flöde/tryck vid rätt tillfälle.

Saab hade ett sådant paket med vatteninsprutning på sina tidigaste turbomodeller av 900'an som kom på 80-talets början. Man kunde eftermontera det på en befintlig turbobil, men det var för många kundklagomål att vattenbehållaren inte räckte så länge och fick fyllas på ofta om man som förare hade en tung högerfot.
Själva vattenbehållaren var en likadan som den som användes för vindrutespolningen och rymde inte så många liter vatten.
Det medför ju även viktproblem på en motorcykel att behöva släpa runt på en stor behållare med vatten på en cykel som man ofta vill hålla så lätt som möjligt.

Alternativ 2 tycker jag själv är ett trevligare alternativ då man behåller kompressionsgraden och därigenom bränsleekonomin samtidigt som ingreppen i själva motorn också hålls nere, dvs obefintliga vid en sådan konvertering till turbo.

Troligtvis kommer jag inte att bygga med något av ovanstående alternativ som jag räknat upp, då jag enbart kommer att nyttja en något mer moderat effekthöjning vid enstaka tillfällen. Då är risken för spikningar försumbar vid ett lågt laddtryck, låt oss säga 0,5-0,6 bars övertryck.

Om jag får gissa så ökar vikten på hojen med vikten av turboaggregatet, dvs ca 4-5 kilogram, plus något extrakilo för rörböjar för anpassning av avgassystem och insugningsrör samt ett nytt luftfilter.
Ok, några gram till för dekalerna på tank och sidokåpor som ju naturligtvis måste upplysa mina medtrafikanter om att det är en TURBO-motorcykel :lol: :lol: :lol:

Så ser planerna ut för mitt projekt, men som sagt så måste jag få en bättre lokal/garage för detta bygget om det skall bli en realitet. Mycket står och faller på garagebygget.

I princip skulle jag bara behöva köpa ett turboaggregat som är tillräckligt litet flödesmässigt för några tusenlappar (begagnat kanske ännu billigare) och använda befintliga saker som man har liggandes i någon bra-att-ha-låda såsom rörkrökar och en gammal mig-svets som står och dammar i ett hörne i garaget.

Hoppas att dessa rader kan inspirera någon mer här att fundera på en turbokonvertering, eller så är det bara jag som har vilda planer och idéer, men jag tycker teknik är intressant och håller hjärnan igång, samtidigt som man gör något lite annorlunda med små medel och pengar.


Med vilda planer och varma hälsningar - BmwMats
(Dum spiro, spero – "Så länge jag andas, hoppas jag" )
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-04-12/12:54

Jag har rensat en del ovidkommande inlägg i en tekniktråd om någon undrar vad som hände.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Falken » 2019-04-12/13:16

Vilken fantastisk utläggning Mats! :D

Jag förstår att du lockas av känslan av att egenhändigt ha skapat något välfungerande och värdeskapande för dig och din hoj! Jag har bara haft tre motorcyklar hittills men har skött det mesta underhållet själv och har lärt mig mycket längs vägen (mycket tack vare detta forum). Om känslan av att lyckas förbättra motorgången hos en gammal boxer exempelvis genom lyckad ventiljustering är fin, då bör en turbokonvertering ge ännu bättre skjuts ;)

Intressant att du kan behålla motorn så pass opåverkad. Om jag förstår rätt så uppstår behovet av nya spridare först om om man vill plocka ut en effekt som skulle innebära att flödet från de befintliga inte skulle räcka till? Alltså att man lyckas få in så mycket luft i förbränningsrummet att mängden bränsle som hinner levereras blir för lågt i förhållande till detta. Att du nu vill öka draget vid relativt låga varv bör betyda att injektorernas öppettid är ganska lång och därför hinner befintliga injektorer leverera tillräckligt med soppa trots ökad luftmängd vid givna varv? Rätta mig gärna om jag tänker fel :)

För övrigt vill jag igen säga att jag håller tummarna att du får tillfälle att genomföra nämnda projekt och önska lycka till i förväg!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BrooklynS » 2019-04-12/15:14

Vanligt är turbokonvertering av snöskoter Yamaha trecylindrig 1050cc fyrtaktsmotor. Effekten höjd från 135 till 190 hk utan större övriga ingrepp. Hållbarhet opåverkad som det verkar (dvs outslitlig med snöskotermått mätt) och dessa motorer går på max kan jag säga.

Turbosatser brukar finnas till salu för en ganska billig penning begagnade, 10-15.000 kr inkl allt.

Hur dessa skulle passa bolt on på en K75 törs jag inte svara på men MC-Xpress i Piteå har mycket stor erfarenhet av turbokonverteringar och kan nog ge kvalificerade svar på dina frågor samt ställa upp med de grejor du behöver. De är bland de främsta i världen skall sägas.
Erik Marklund som driver firman är för övrigt bror till Liza med samma efternamn. :)


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-04-12/16:35

Falken skrev:...Intressant att du kan behålla motorn så pass opåverkad. Om jag förstår rätt så uppstår behovet av nya spridare först om om man vill plocka ut en effekt som skulle innebära att flödet från de befintliga inte skulle räcka till? Alltså att man lyckas få in så mycket luft i förbränningsrummet att mängden bränsle som hinner levereras blir för lågt i förhållande till detta. Att du nu vill öka draget vid relativt låga varv bör betyda att injektorernas öppettid är ganska lång och därför hinner befintliga injektorer leverera tillräckligt med soppa trots ökad luftmängd vid givna varv? Rätta mig gärna om jag tänker fel :)

För övrigt vill jag igen säga att jag håller tummarna att du får tillfälle att genomföra nämnda projekt och önska lycka till i förväg!


Tack Falken, roligt att du är intresserad !

Det stämmer som du skriver att flödet inte är tillräckligt med standartspridarna om man vill skrämma upp motorn i lite högre effekter, men det är ju som jag nämnt tidigare inte min tanke. Bara lite granna vrid till... :lol:
Vid måttlig effektökning så räcker K75'ans standardkomponenter till gott och väl i och med insprutningen. Det är det som är det fina i kråksången.
Bränsle/luftblandningen skall ju vara optimal även vid turboladdtryck, vilket den får i och med luftmassemätaren.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-04-12/16:36

BrooklynS skrev:Vanligt är turbokonvertering av snöskoter Yamaha trecylindrig 1050cc fyrtaktsmotor. Effekten höjd från 135 till 190 hk utan större övriga ingrepp. Hållbarhet opåverkad som det verkar (dvs outslitlig med snöskotermått mätt) och dessa motorer går på max kan jag säga.

Turbosatser brukar finnas till salu för en ganska billig penning begagnade, 10-15.000 kr inkl allt.

Hur dessa skulle passa bolt on på en K75 törs jag inte svara på men MC-Xpress i Piteå har mycket stor erfarenhet av turbokonverteringar och kan nog ge kvalificerade svar på dina frågor samt ställa upp med de grejor du behöver. De är bland de främsta i världen skall sägas.
Erik Marklund som driver firman är för övrigt bror till Liza med samma efternamn. :)
Buy quality, cry once


Skall kontakta dom och höra vilket/vilka aggregat dom skulle rekommendera till min motorstorlek.

Tack Brooklyn !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-19/09:50

BmwMats skrev:Nej, jag får hålla lite i slantarna nu om det blir garagebygge av, sedan kanske man kan leta efter något bra material för ändamålet, dvs ett turboaggregat som passar flödesmässigt.
Tror att ett aggregat avsett för en 1.6-1.8 liters bilmotor passar fint för en motorcykelmotor på 750cc.


Misstänker det inte blir så mycket mekande på hojjen såhär på sommaren. Men i din jakt på turbos kan jag tipsa om Smart dom hadde ju turbo och snurran är ju på mellan 0,7-1 liter så borde funka. har kollat på bildelsbasen och hitta en knippe från 1 liters snurran för mellan 6-8 000kr så spräcker din budget lite men alltid något.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Smart ... 173_02015/
sen hittade jag några för 6-700cc motorerna som var klart billigare men frågan är hur trycket är?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Smart ... -39682145/

Annars kan du ju typ kolla på Suzuki Wagon R+ den hadde ju en dieselsnurran på 1,3l med turbo men jag antar att den kör på högre laddtryck?

sedan har du ju "nya" minin som har i vissa en 1,2l turbo också runt 8 000 men det lär vara en bra turbo tänker jag
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mini/ ... 657636784/
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-07-19/10:44

Ecklesiastik skrev:Misstänker det inte blir så mycket mekande på hojjen såhär på sommaren. Men i din jakt på turbos kan jag tipsa om Smart dom hadde ju turbo och snurran är ju på mellan 0,7-1 liter så borde funka. har kollat på bildelsbasen och hitta en knippe från 1 liters snurran för mellan 6-8 000kr så spräcker din budget lite men alltid något.

sen hittade jag några för 6-700cc motorerna som var klart billigare men frågan är hur trycket är?

Annars kan du ju typ kolla på Suzuki Wagon R+ den hadde ju en dieselsnurran på 1,3l med turbo men jag antar att den kör på högre laddtryck?

sedan har du ju "nya" minin som har i vissa en 1,2l turbo också runt 8 000 men det lär vara en bra turbo tänker jag


Tack för tipsen Ecklesiastik, trevliga tips i sommarvärmen ! :)
Jo jag har erfarenhet av Smart Turbo, hade en sådan bil själv för några år sedan, en cabriolet, pigg och trevlig bil.

Funderar faktiskt på ett sådant turboaggregat, snurrar igång lätt och snabbt, men den kräver förutom oljesmörjning också vattenkylning, vilket gör att det blir lite mer komplicerat att få det monterat på hojen.
Det blir vikt och utrymmesmässigt det som gör att dom nog går bort, jämfört med ett aggregat som enbart kräver oljesmörjning.

Luftmeister som levererade konverteringspaket för BMW K75 och K100 använde sig av en turbo som bland annat användes till Ford och några tillverkare till, så det blir nog enklast att välja ett sådant. Dom aggregaten krävde enbart oljesmörjning, ingen vattenkylning.

För tillfället så avvaktar jag nog tills nästa vinter igen, så jag hinner få byggt garaget först och främst, nästa sommar kan det nog bli lite mer letande efter turbodelar och mekande vintern därefter.
Så ligger planerna för tillfället ;)

Utgifterna för garagebygget blir ändå rätt stora, så jag får nog spara ihop lite först för att kunna förverkliga turboplanerna.

Kul att du tipsade och tänkte på mig angående detta, värdesattes mycket !

Mvh "TurboMats" :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-19/11:14

Utan att vara på något sätt expert så tycker jag inte det borde bara slagvolymen som avgör storleken på turbo utan effekten som man vill uppnå. Det är ju effekten som bestämmer mängden luft och avgaser.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-07-19/11:53

Fredric Fredricson skrev:Utan att vara på något sätt expert så tycker jag inte det borde bara slagvolymen som avgör storleken på turbo utan effekten som man vill uppnå. Det är ju effekten som bestämmer mängden luft och avgaser.


Det är en komplicerad historia, ett för stort turboaggregat blir "tungjobbat" om inte det finns tillräckligt med mängd avgaser från en liten motor med få minutliter avgaser, tar tid att bygga upp laddtryck...

Ett aggregat måste anpassas till vilket varvtal som man önskar bygga upp själva grundtrycket, arbetstryck m.m. Kan inte motorn ta tillvara den mängd luft som aggregatet producerar, så har man ju ingen nytta av ett alldeles för stort turboaggregat.
Man måste räkna på luftmassemängd vid ett varvtalsområde som man önskar få dels grundladdtryck, arbetstryck/maxladdtryck, uppnår man ett för högt tryck eller mängd, måste man skicka detta via en bypass ut i avgassystemet så inte motorn får ett för högt laddtryck med motorskador som följd.

Spikningsrisken är det som ofta inte tas hänsyn till vid amatörbyggen, det orsakar skador på sikt och vid för upprepade tillfällen. Stakar och kolvar mår INTE bra av detta.

För att uppnå HÖG effekt, krävs också en motor som kan hantera den luftmängd som turbon alstrar, blir det fel kvantitet, antingen för lågt eller för högt lirar inte resten heller...

Har sett en del amatörbyggen på bilar, JÄTTETURBO och inget gjort med motorn, kan bara sluta med en sak efter ett antal minuters/timmars körning. Katastrof med andra ord... :cry:

Intressant ämne Fredric, kan nog skriva spaltmeter om detta, kul att även du har intresse och lyfter denna tråd ! ;)

Önskar eder alla en fortsatt trevlig dag/helg !

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-19/17:22

BmwMats skrev: Spikningsrisken är det som ofta inte tas hänsyn till vid amatörbyggen, det orsakar skador på sikt och vid för upprepade tillfällen. Stakar och kolvar mår INTE bra av detta.

Jag tror mig ha läst, att motorer, som byggs för turbodrift, har låg kompression - vilket låter logiskt, med tanke på att de överladdas av turbon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav DaK » 2019-07-19/20:35

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev: Spikningsrisken är det som ofta inte tas hänsyn till vid amatörbyggen, det orsakar skador på sikt och vid för upprepade tillfällen. Stakar och kolvar mår INTE bra av detta.

Jag tror mig ha läst, att motorer, som byggs för turbodrift, har låg kompression - vilket låter logiskt, med tanke på att de överladdas av turbon.

Honda CX 500 10:1, Honda CX 500 Turbo 7,2:1 enligt instruktionsböcker. Instruktionsboken till turbon är dock inte riktigt att lita på, enligt den så skall bromsvätskan rengöras vartannat år :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-07-19/21:17

Helt korrekt, en "turbomotor" har normalt lägre kompression än en "icketurbo".
Allt för spikningsrisken. Det finns system som ställer om tändning och laddtryck (läs Saab APC), men grundproblemet när kompression och värme gör att bränsleblandningen självantänder av höga varv, hög kompression och värmen som alstras då.

Som jag nämnde tidigare i tråden, så kan man montera en kopparpackning vid cylinderfoten för att därmed få lägre kompression, ett universalknep ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-07-19/21:20

DaK skrev:Honda CX 500 10:1, Honda CX 500 Turbo 7,2:1 enligt instruktionsböcker. Instruktionsboken till turbon är dock inte riktigt att lita på, enligt den så skall bromsvätskan rengöras vartannat år :!:


Blir nog inte lätt att rengöra bromsvätskan... :o
Men tur att dom inte skrev BROMSOLJA vilket man kan läsa ibland... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-11-10/20:32

Länge sedan jag uppdaterade denna tråden...

Det får nog bli stiltje för turbokonvertering även denna vinter.
Har inte tid riktigt efter att annat har blivit eftersatt i och med garagebygget.
Nästa vinter 2020-2021 kan kanske bli lite mer skruvande och pysslande med att konvertera någon av hojarna.
Blir till att samla delar tills dess, ev. även en annan K75 att bygga på än dom jag redan har.

Mvh Turboknutten :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-11-10/20:43

Har i vart fall påbörjat eftersökning av delar, tagit lite olika kontakter inom branschen, men jag jäktar inte.
Här är åtminstone en firma i närheten som jag har besökt inför byggandet. ;)

Mvh "Blivande K75TurboKnutten"
Bilagor
IMG_0453.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-12-21/21:10

.

Nu börjar tankarna snurra och jag känner mig sugen på att komma igång med mitt lilla projekt...
Har ännu inte fått tag på lämplig turbokompressor, men lurar på att förbereda avgassamlaren och rikta den framåt istället för bakåt som det är original.

Avgasturbon kommer troligtvis att sitta framför motorn, på samma sätt som på dom konverteringspaket som såldes på 80 & 90 talet av tillbehörsfirmor till BMW K75/K100.

Det blir lite modifiering av avgassamlaren/grenröret för att röret som original leder cylinder 1 nu kommer att sitta på 3'ans cylinder, varvid röret tar i oljetråget, så det får dras om för att passa.

Nu är motorn väldigt smutsig och kräver en regelrätt rengöring först.
Alla kåpor skall plockas av och snyggas till.
Vänster ventilkåpa och höger vevhuskåpa är redan grundad, lackerad och fin, färdig för att montera en vacker dag. :)

Mekaniskt skall motorn vara i bra skick, men jag kommer ändå att mäta upp slitage när jag ändå är och river i motorn.
Det jag är mest orolig för är ventiler och säten, då det måste vara "tipp-topp" för att inte riskera läckage när avgasflödena ökar vid högre effektuttag.

Lite bilder från projektet:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_0758 kopia.jpg
Grundmotor
IMG_0762 kopia.jpg
Avgassamlare riktad som original bakåt
IMG_0765 kopia.jpg
Avgassamlare riktad framåt mot det tilltänkta turboaggregatet
IMG_0780 kopia.jpg
Uppsatt på motorstativet för lättare bygge
IMG_0781 kopia.jpg
Här framför motorn kommer turboaggregatet att monteras
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-12-21/21:14

.

Kåporna som är färdiglackerade:
Bilagor
IMG_7101.JPG
IMG_7104.JPG
IMG_7105.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-12-21/21:26

.

Detaljbilder på hur trångt det är med avgasrör och infästning i topplocket... :shock: :D
Bilagor
IMG_0759 kopia.jpg
IMG_0763 kopia.jpg
IMG_0764 kopia.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-12-22/14:43

Har hållit på och "brottats" med en pinnbult som var trasig (sönderdragen och bara 30 mm lång) av tidigare ägare.

Gasolvärmare och en stor "papegojtång" räddade situationen och den kom ut relativt lätt.
Pinnbultarna för grenrör/avgassamlaren skall vara 40 mm långa. (M8 X 1,25 stigning).

Är det möjligen som så att pinnbultar med dessa mått brukar återfinnas hos järnhandlare, eller är det original BMW som gäller ?
Har ju inte så långt att åka till Kenneth's MC i Blöteborg om det skulle vara så. Brukar ju köpa alla reservdelar därifrån.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Håkan » 2019-12-22/15:01

Väljer du att köpa hos en järnhandel, så var noga med hållfasthetsklassen på pinnskruvarna. Minst klass 8.8! Köper du gängat stångmaterial som ofta finns i byggshopar och liknande är det vanligen klass 4.6 el. dyl. :(
Jag skulle välja BMW original... :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2019-12-22/15:22

Håkan skrev:Väljer du att köpa hos en järnhandel, så var noga med hållfasthetsklassen på pinnskruvarna. Minst klass 8.8! Köper du gängat stångmaterial som ofta finns i byggshopar och liknande är det vanligen klass 4.6 el. dyl. :(
Jag skulle välja BMW original... :)


Gick nästan och väntade på detta svaret Håkan, men det känns skönt att få det verifierat av någon som kan det bättre än mig själv.

Får väl bli en tur till Martin igen... ;)
Pinnbultar vill man gärna ha bra kvalitét på :mrgreen:

Tack Håkan !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav booste » 2019-12-22/19:10

Hej Mats spännande projekt tänkte tipsa dig om ett litet fint turboaggregat som skulle kunna passa din mc.
Jag turbokonverterade en mc med volvos lilla aggregat (50 mm halsöppning) har för mig att det är samma i Mitshubishi, det är komplett med wastegate intregerat. Tätade överrinningen i original vaccumförgasare och monterade turbon framför motorn och ledde runt tryckröret till en kammare bakom förgasarna, monterade en volvo elektrisk bränslepump och en tryckregulator som styrdes av turbotrycket ställde grundtrycket på 3 psi sedan skötte turbotrycket resten, ledde bara tillbaka returledningen till en T-koppling före bränslepumpen. Motorn gick riktigt fint startade snällt och turbotrycket kom direkt. Det var bara att skruva på wastegate skruven beroende på hur högt tryck man vill ha. Maxtryck på den turbon var 1,4 bar men laddade aldrig så mycket för då skullen mc vara helt hysterisk.
Mvh Bosse
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2020-01-02/14:51

Hej Bosse, har tyvärr missat ditt inlägg här, upptäckte det först nu idag. :oops:

Intressant projekt du har gjort, skall se vad som finns för turboaggregat att få tag på. Volvo's lilla turbo kanske kan stämma bra, den skall ju trots allt vara rätt "lättsnurrad" på en så pass liten motor som en 750cc motor som jag tänkt att anbringa den på.

Mvh BmwMats

P.S. Var detta turboaggregat som du monterade även vattenkyld ?
Vill slippa detta och använda en traditionell som bara är oljekyld/smord.
D.S.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav booste » 2020-01-02/17:34

Hej, nej det var bara olja till den turbon.
Monterade en slang på oljetrycksgivaren och in i turbon på ovansidan och returledning under turbon tillbaka till sumpen väldigt smidigt. Behåll gärna kompressionen i motorn jag hade 10:5 i komp då behöver du inte ladda så mycket och motorn drar bra från början.
Mvh Bosse
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2020-01-03/18:52

Tack, ja det är precis så jag tänkte göra, tänker inte dra upp laddtrycket för högt, får exprimentera om det kanske räcker med runt 0,5 bar maximalt, men vi får se var vi hamnar.
Det krävs ju lite körning först för att utvärdera detta.

Då krävs ju heller inte att jag sänker kompressionen, spikningstendenserna håller man ju i schack lättare på det sättet.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-11/09:36

Intressant tråd.
Jag undrar om inte ett litet turboaggregat och ett "log manifold" skulle få rum under motorn bredvid sumpen.
Det är inte optimalt för flödet, men det spelar inte så stor roll på en turbomotor., turbon är en ganska fet restriktion i sig...
Jag tror inte jag skulle försöka mig på att använda turbo utan någon slags kylning. Jag vet tidiga turbo bilar som saknade intercooler, de laddade 0.6 original, vid 0.8 blåser de hål i kolvarna...

Du måste tänka om angående motorstyrningen, det är jätteviktigt att ha stenkoll på soppa och tändningen. Jag vet inte hur bränsletrycksregulatorn funkar original, men om du laddar 0.5 bar så kommer du i praktiken att sänka bränsletrycket med 0.5 bar och då levererar spridarna mindre soppa, när de egentligen skulle behöva leverera mer! Det sitter väl ingen lambdasond heller i systemet så att elektroniken har minsta chans att kompensera?
Har motorn en MAP sensor? Utan det så vet ju inte elektroniken hur mycket luft som kommer in genom luftmängdsmätaren, den kan ju bara mäta ett flöde.

Utan kompsänkning så skulle jag dessutom konvertera till E85, om du inte kan det så vatten/metanol insprutning, då kan du få nästan samma fördelar som med e85, mindre risk för spikning kallare insugstemp.
Insugstempen är jätteviktig, även om man begränsar sig till 0.5 bar, så om tempen ökar kanske du bara ligger på 0.3 egentligen, resten är resultatet av varmluft.

Även om du inte varvar mer än 4000 och det är under 4000 du vill känna av turbon så måste du designa så du kan dra till 8000 riskfritt. Du vill inte känna att du sitter med en handgranat (som i att motorn havererar) redo att smälla om du går över 5000.

Vattenkyld/oljekyld turbo, du kan köra en vattenkyld utan vatten, i alla fall så länge den är glidlagrad, det är bara en fråga om livslängd. Alltså en vattenkyld utan vatten häller nästan lika länge som en oljekyld, man ska dock ge turbon lite tid att kyla ned sig innan man stänger av.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2021-03-11/15:53

Alltid trevligt med lite synpunkter Magnus, det är många parametrar att hålla ordning på.
Jag har utgått från Luftmeister's syn på turbokonvertering på BMW-hojar, tillika min egna erfarenhet från bilsidan då den var relativt ny på slutet 70-tal samt 80-talets början.

Visst, luftmassa är relevant, och NEJ - motorn har ej någon MAP-sensor.
Den förlitar sig enbart på luftmängdmätarens givare på luftflödet. Dock skulle jag gissa att denna information elektroniken får är relativt tillförlitlig vid havsnivå eller strax över en "normaldag". Skulle man köra på högre höjder eller vill få ut ett mer extremt effektuttag så bör man ju modifiera systemet på ett helt annat sätt.

Men med tanke på att företaget Luftmeister har konstruerat sådana här system under en relativt lång period för BMW's och andra tillverkares hojar, så förlitar jag mig rätt mycket på deras information om konverteringen och utprovningen som har gjorts av dom.

Däremot skulle jag vilja att jag kunde förändra tändningen med hjälp av en knacksensor, för det blir svårt att kunna avgöra eventuella spikningar i allsköns oljud och vägljud under färd.

Hade för avsikt att påbörjat ett sådant här projekt redan i vinter, men märkligt nog så har så många andra projekt fått komma emellan.
Jag behöver även ytterligare en K75 att bygga på, men dom jag har sett och fått tips på har betingat ett aningen för högt pris för att bara "leka" och experimentera med tyvärr.

Kul Magnus att du intresserade dig för mitt kommande projekt, alltid trevligt att diskutera och kommentera olika infallsvinklar när man ibland stöter på patrull.

Väl mött - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-11/16:19

Luftmeisters ryckte verkar vara betongmurat ruttet om man googlar.
RBracing var de som utvecklade och byggde kiten. 5 psi (0.35 bar) med intercooler verkade fungera driftsäkert utan andra ändringar. Spridarna verkar dock små redan original. De bygger dig fortfarande ett kit om du vill, men gissar att din budget på 5000 får du nog sätta ett $-tecken framför....

https://www.rbracing-rsr.com/bmwK100.html

K75-K100 verkar vara omotiverat dyra och ofta ombyggda, de jag sett på blocket.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-11/16:50

Jag har inte mycket att lägga till men en sak tänkte jag på .
Avgassystem är inte så beroende av samma utförande som på en sugmotor .
Grovt med bra flöde är en fördel när det gäller turbo . Heta avgaser ska ut fort och lätt .
Turbon tar även bort en stor del av ljudet och är bra för öppna upp systemet .

Tack för ordet !
Amatörturbon ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst