Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.
Hasse Gustafsson skrev:om jag måste stanna/parkera i utförs eller uppförsbacke så stoppar jag
hojen med ``dödarknappen^``med växel ilagd.
Det hindrar hojen att rulla iväg utan kontroll.
Gunnar Elmgren skrev:Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.
Du har aldrig kört en offroad- eller endurohoj, förstår jag?
Gunnar Elmgren skrev:Jag undrar jag - är det verkligen "parkeringsvältningar" som är det stora problemet?
Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.
Benny Hansson skrev:Ahh glömde fälla ned stället, den lilla detaljen.
Bror Gårdelöf skrev:Benny Hansson skrev:Ahh glömde fälla ned stället, den lilla detaljen.
Gör Du som jag - stänger av motorn genom att fälla ner sidostödet med en växel ilagd - slipper Du att göra om den tabben - i alla fall så länge kontakten fungerar.
502V8S skrev:Till min R1200RT köpte jag en extra platta till sidostödet från Wunderlich, då minskar risken att stödet skär ner i marken, och så lutar motorcykeln lite mindre också. Finns säkert till fler modeller.
https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 000-1.html
https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 002-1.html
Finns fler fabrikat:
https://www.mv-motorrad.de/MV+Seitensta ... 1200RT.htm
Peter Nordlund skrev: ... känner att cykeln står ganska bra och hyfsat hård gräs/grus och plant, det hinner gå säker 10-15 sekunder jag står på vänster sida om cykeln, så bara välter min hoj rakt in i klubbkompisen...
Kapten Stofil skrev:I fortsättningen sitter jag på när jag tar ner den från centralstödet.
Alltid ner med sidostödet först vid avsittning också.
Bror Gårdelöf skrev:Till Kapten: "Gott" sällskap kan väl diskuteras - men det torde vara stort.
Kovlingen skrev:Nått jag själv hört : "Det skiter jag i . Försäkringen får stå för det"
Va less jag blir när jag hört sådant som vräker ur sej
Gunnar Elmgren skrev:Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.
Som av en händelse, tål offroadhojar ganska bra att välta med. Och deras ägare blir oftast inte ett skvatt ledsna om det ändå blir nån liten repa! Någon självrisk är det nog sällan tal om att betala, så Du kan sova lugnt - våra offroad-hojar belastar inte Din försäkringspremie med några vältskador i alla fall!
Allan Ericsson skrev:Jag tror inte att vi som kör GS på GS-vis är speciellt benägna att vända oss till försäkringsbolag ...
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev:Jag tror inte att vi som kör GS på GS-vis är speciellt benägna att vända oss till försäkringsbolag ...
Hur det nu än är med den saken, vill jag minnas, att GS/A är väl representerade modeller i klubbförsäkringens ärenden - enligt en redovisning, som gjordes nyligen. (Det var nog i samband med den, som även vältskadorna uppmärksammades.)
OK; GS/A är populära modeller, så det är möjligt, att kvantiteten märks i bolagets statistik.
Sedan är väl cykeln på bilden inte något typexempel på vältskada - definierad som att cykeln i stort sett stått stilla?
Det ser ut att ha rört sig om en vurpa, om än kanske inte i så hög fart? Eller har jag fel?
Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst