Måns Ulveståhl skrev:
Fast när jag kommer till "Danskens Domän" går jag i taket.
Kör den personen verkligen hoj?
En timme verkar vara max vad han klarar av, undra om han någonsin kört en längre sträcka på hoj?
Bror Gårdelöf skrev:Trådtelefoninätet förefaller ju vara under nedläggning. Det kanske kan få ett nytt, alternativt användningsområde? Obs: Ej seriöst förslag.
Håkan skrev:Tror säkert att Jesper kan svara för sig själv.
Men jag vet att han har minst en godkänd körning enligt Iron Butt Association Sverige. http://ironbutt.se/index.php
Vid det tillfälle jag känner till körde Jesper sin K1200S, 1735km på mindre än 24 timmar...
Bror Gårdelöf skrev:I övrigt läste jag någon notis om det första elhojsracet på Isle of Man för något år sedan: "Det gjorde inte mycket väsen av sig."
Måns Ulveståhl skrev:Tur att det finns en klassikdel av klubben numera.
Då kan mitt njutande av förbränningsmotorer säkerställas ett bra tag till.
Håkan skrev:Skönt att se att ens arbete uppskattas.
Bror Gårdelöf skrev:Jag skulle inte ha något emot en elektrisk motorcykel, som fungerade bra för touring
Måns Ulveståhl skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa elbil, elhoj, eller elcykel - inte ens köpa någon biljett till något race med motsvarande fordon -, men det innebär inte per automatik att utvecklingen är patetisk.
Tragisk ja, men inte patetisk.
Fast i kombination med självkörande fordon mer patetisk än tragisk.
Tur att det finns en klassikdel av klubben numera.
Då kan mitt njutande av förbränningsmotorer , och möjligheten att få köra själv säkerställas ett bra tag till.
Allan Ericsson skrev:Utvecklingstrenden går åt det andra hållet.
Allan Ericsson skrev: Så njut av buller och avgaser så länge det går an.
Måns Ulveståhl skrev: Eller ingår eget vindkraftverk och solceller i elhojens standardutrustning?
Allan Ericsson skrev:Nämn ett teknikområde där en mekanisk lösning konkurrerat ut en elektrisk lösning.
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev:Nämn ett teknikområde där en mekanisk lösning konkurrerat ut en elektrisk lösning.
Beroende på vilket perspektiv man anlägger, finns olika svar. Ett område, där den mekaniska lösningen faktiskt konkurrerade ut den elektriska för 100 år sedan, är bilen!
Allan Ericsson skrev:Det var väl inte så att mekaniken slog ut eltekniken ...?
Bror Gårdelöf skrev:Där har vi alltså divergerande åsikter. Jag vidhåller distinktionen, att en förbränning är en kontrollerad, "önskad" process, medan en explosion är okontrollerad - som t ex knackning.
(Enda undantaget skulle väl vara planerade bombexplosioner, som är önskade eller oönskade, beroende på, om man är den, som utlöser dem eller ej.)
BrooklynS skrev: Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.
HåkanH skrev:(Så här är det att leva sitt liv i en avkrok som södra alt. mellersta Norrland - vet inte vilken del jag bor i??)
Bror Gårdelöf skrev:BrooklynS skrev: Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.
Då inställer sig genast frågan, varför det blivit så vanligt med dubbelstiftsmotorer numera. Den förklaring, som jag hela tiden får läsa, är, att detta är en metod att optimera förbränningen i cylindern. (På min Aprilia var instruktionsboken särskilt noggrann med att påpeka, att man skulle sätta rätt tändhatt på rätt stift, eftersom de tydligen inte tänder exakt samtidigt - allt för att optimera motorgången.)
Om allt detta inte spelar någon roll, har man alltså skapat en onödigt krånglig lösning helt i onödan! Något säger mig, att så inte är fallet.
HåkanH skrev:Transport med Post Nords häst & vagn från Rikets huvudstad?
BrooklynS skrev: Därför att bränsleblandningen detonerar lite olika beroende på förbränningsrummens utformning och ger mer eller mindre fullständig förbränning av bränslet...
Bror Gårdelöf skrev: (På min Aprilia var instruktionsboken särskilt noggrann med att påpeka, att man skulle sätta rätt tändhatt på rätt stift, eftersom de tydligen inte tänder exakt samtidigt - allt för att optimera motorgången.)
Fredric Fredricson skrev:Visst kan man klyva hår och fundera......
Efter lite googlande förefaller det som om flamfronten på en bensinmotor rör sig med ca 10-25m/s (olika uppgifter finnes) och om jag inte räknat helt fel så rör sig kolven hos en R1200GS på fullvarv i snitt nästan 20m/s (7750rpm, 73mm slag) men det är snittet och rörelsen är sinusformad......
/Fredric
BrooklynS skrev:Bror Gårdelöf skrev:Där har vi alltså divergerande åsikter. Jag vidhåller distinktionen, att en förbränning är en kontrollerad, "önskad" process, medan en explosion är okontrollerad - som t ex knackning.
(Enda undantaget skulle väl vara planerade bombexplosioner, som är önskade eller oönskade, beroende på, om man är den, som utlöser dem eller ej.)
Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.
Explosion, detonation osv beskriver hur snabbt förbränningen sker.
Håkan skrev: På Aprilia vet jag inte hur dom löst det... Men på R1200 motorn är sekundärstiftet bara aktivt upp till cirka 3000rpm - för att optimera motorgången.
Allan Ericsson skrev: Jag tror att den allmänna synen på motorcyklar och motorcykelåkning är att det är förknippat med onödigt risktagande.
Bror Gårdelöf skrev:Att sedan lagbrytare kör ihjäl sig såväl på hojar som i bilar är en annan sak, och dem är det nog betydligt svårare att göra något åt. Eftersom de struntar i befintligt regelverk, lär de inte heller bry sig om något eventuellt nytt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst