Norge 2019

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: Norge 2019

Inläggav Velocette » 2018-08-27/18:04

Vestlandet er fantastisk for motorsykkelkjøring. Men krevende. Smale veier - og turister som tar stor plass i veibanen. Hold godt til høyre.

I sommer kjørte min sambo og jeg - på hver sin mc- fra Arendal - Kvitseid - Numedalen, med overnatting i billig hytte. kr.285.-
Neste dag mot Geilo - over Hardangervidda - til Eidfjord. Åt god og billig thaimat der. Men Eidfjord var ikke til å kjenne igjen. Turistbåter og turistbusser så det holdt. Mange mennesker på lite sted. Var der på åttitallet. Da var det et lite stille sted med landsens ro over seg.

Så gikk turen over Hardangerbroa. Bil kr.100.- mc gratis. (som de fleste bomveger i Norge)
Flere mørke tuneller. Vi kjører med sotet visir og gule solbriller under. I tunellen viker vi opp visiret. Gule briller gir fin kontrast i mørket.

Etterhvert tok vi av mot Eksingedalen. Den må oppleves. Dette er vår eventyrvei. Veien er litt over en bilbredde. Kjør varsomt rundt uoversiktelige svinger. I blant kan man undre seg om man har kjørt seg bort. Vilt og vakkert. Når en kjører på en berghylle av en vei - undrer man seg hvor gammel veien er. 200 år kanskje.

Trafikken på veiene i Sør-Norge i sommer har aldri vært så tett. I gode somre ferierer folk i hjemlandet.

Nord-Norge er et sterkt alternativ. Mange og mørke tuneller. Ikke alltid like trivelig på mc. Men ellers kjører du ofte i høyden med panorama utsikt over fjord og fjell. Om været er bra er det min favoritt.
Veinette i Norge er ikke så tett som i Sverige - så kjør gjerne utenom fellesferien. Da er trafikken ikke så tett.

1974 og 1980 jobbet jeg i Göteborg. Savner gatukök med korv og mos, eller köttbullar med mos och lingon. I dag bare pizzeria ?
I Norge er kvaliteten på mat på veikroer ujevn. Her en link over de 12 beste matsteder i Norge:
https://www.motor.no/artikler/2018/mars ... kefjellet/

Kaffen i Norge er tynn, ikke som Löfbergs Lila. Motorjournalister fra "Alt om Mc" på norgestur hadde med pulverkaffe for å spe på i den norske kaffen de fikk. :-) De hadde nok dårlig erfaring fra tidligere.

Mitt beste minne fra svenske värdshus var 1980 på Finnmarken värdshus nord for Orsa. Björnestek på menyn. Og god sterk kaffe etter maten
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-27/20:03

Apropå norska tunnlar, som kan vara små och mycket mörka: En hjälm med separat solvisir är suverän. Visiret tar mindre än en sekund att fälla upp eller ner, medan solbrillorna sitter, där de sitter - och med dem på i tunnlarna, blir det VERKLIGEN mörkt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Velocette » 2018-08-27/20:07

Gule solbriller blir ikke mørke - tvert om. ;-)
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/06:37

Jag avsåg naturligtvis klassiska, mörka solglasögon. Gula har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-28/11:19

Varför Norge snålar med elljus i många av alla tunnlar förstår jag inte.
Vissa tunnlar blir direkt otrevliga att köra i.

Solbrillor är så 70-tal :mrgreen:
I moderna hjälmar har vi ju solbrillorna inbyggda.
Det tar inte lång tid att växla mellan solskydd upp eller ned.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/11:24

En rimlig förklaring kan vara många små, gamla tunnlar, som byggdes, innan Norge nått det välstånd man har idag. Då var det ingen, som ifrågasatte avsaknaden av ljus i dem - och förmodligen tänkte man på samma sätt i Norge som i Sverige; enbart på bilister.
Nu har Norge en helt annan nivå på välståndet, men de gamla, små tunnlarna ligger måhända inte överst på prioriteringslistan över förbättringar?
En metod, som jag stundtals tillämpat i svarta tunnlar, när tillfälle getts, är att köra på lagom avstånd bakom en bil och sikta mitt emellan baklyktorna. Där bör det rimligen inte vara alltför stora hål eller bumlingar i vägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-28/11:47

Finns ett enkelt knep att ta till inför mörka tunnlar; blunda med ena ögat 10-15 sekunder innan man åker in i tunneln, så hinner det ögat anpassa sig någorlunda till mörker. Fungerar förbluffande bra!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/12:51

Lär vara ett gammal militärt trick; "jägarlappen". När jag gjorde lumpen, berättade befälet, att jägarsoldater, som helt adapterat ögonen till mörkerseende men behövde avlägga rapport till befäl i ett mer eller mindre upplyst tält eller hus, innan de återgick till tjänstgöring ute i mörkret, täckte för ena ögat med en lapp för att inte den näthinnan skulle förlora mörkeradaptationen.

Skall man gå in lite djupare i detta med adaptation, består den av två saker:
1. Pupillstorleken, som kan varieras på några sekunder.
2. Näthinnans känslighet för ljus ökar, ju mindre ljusinfallet är. Denna adaptation är emellertid rätt långsam. Det tar upp till 20 minuter, innan maximal ljuskänslighet uppnås. (Vi fick prova under fysiologiterminen.)
Näthinnans adaptation gäller även i det omvända fallet, dvs om man kommer ur kolmörker, där man vistats länge, in i ett normalt upplyst rum, blir ljuset i ögat närmast outhärdligt - men några minuter senare är det som regel OK. Det är skälet till, att folk, som räddats ur kolmörker vid exempelvis gruvolyckor, rutinmässigt får mycket mörka glasögon, när de kommer ut i ljuset.

Men "blunda med ena ögat-tricket" handlar alltså om pupilladaptation.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-07/19:49

Måns Ulveståhl skrev:Bror. ...Ser fram emot återkoppling från din kommande resa.

Här kommer återkopplingen. Efter en natt i campingstuga i Strömstad, följd av färja till Sandefjord, körde vi på fina, slingrande vägar till Seljord och valde sedan veg 41 söderut mot Kristiansand. Det var ett gott val. Vägen hållen hög standard, vyerna, där vägen ringlar längs sjöarna, är mycket vackra, och serpentinpassagen upp över åsryggen mellan två dalar är minnesvärd.
Hotell Pangarden strax söder om Åmli var en säregen upplevelse. Vi var den nattens enda gäster på en anläggning, som nog hade barn på lägerskola som primär målgrupp. Utan dessa barn kändes det som en egendomlig blandning av The Shining och Fawlty Towers(!) - men betjäningen var vänlig, rummen och maten helt OK.
På köpet fick vi oss till livs en hel del om Kirsten Flagstad (1895 - 1962) - den norska sopranen, som lade en hel operavärld för sina fötter och hade bott på en gård i närheten. Följaktligen åt vi i Kirsten Flagstad-salen.

Efter avstickare till fyrarna vid Lindesnes och Lista ("farvattnen utanför Jaeren och Lista" är ju en känd fras i sjörapporten) blev det tredje natten i Flekkefjord. Veg 44 är bara SÅ trivsam och följdes till Naerbö, varifrån vi svängde inåt fjällen.

Fjärde natten tillbringades i Lysebotn - där vi upptäckte, att färjan avgick antingen 07.20 eller 16.30! Alltså var vi "tvungna" att köra tillbaka en stor del av förra dagens sträcka - och det gör man mer än gärna! Tro mig! (Slutsats: Den, som vill åka färjan åt ena hållet, gör det lämpligen till Lysebotn, inte därifrån.)
På det sättet nådde vi Preikestolshytta lagom till lunch - där vi mötte en trött Nils-Erik Ringlander, som tillsammans med Heby-Mats och ytterligare två kompisar just kommit tillbaka från Preikestolen och efter lunch drog vidare mot Odda. Efter lunch gick mina två reskamrater mot Preikestolen, medan jag tillbringade en meditativ eftermiddag med att kika lite närmare på anläggningen, som vuxit till sig avsevärt, sedan jag var där 2004. Det blev också tillfälle till prat med andra hojåkare - från Holland och Danmark.
Kompisarna återkom fyra timmar efter marschstart, trötta men mycket nöjda. Dagen hade varit strålande klar, och de var helt eniga med mig om, att en sådan upplevelse glömmer man aldrig. Den dagens p-öl uttyddes "promenadöl" för deras del.
Men Du kan alltså räkna med, att vandringen fram och tillbaka plus en stunds vistelse på Preikestolen tar en halv dag - inte en hel.

Dagen därpå tog vi veg 13 - Ryfylkevegen, rekommenderas (alternativet, veg 520, är inte sämre!) - till Röldal, vidare mot Odda. Efter en sen sushilunch där drog vi vidare mot Voss och Aurland, där vi hade jordens flax! Trafiken dirigerades manuellt pga pågående vägarbete (som nog är närmast permanent på den uppfarten). Vi körde förbi hela bilkön. När den väntade bussen kommit ner från andra hållet, drog vi iväg först och hade hela uppfarten för oss själva; inga husbilar framför (omkörningsmöjligheterna är milt uttryckt begränsade!), inga möten hela vägen upp till utsiktsplatsen - och där är det mer än värt att stanna!
Så drog vi vidare över Aurlandsfjället med strålande kvällssol i ryggen - en närmast magisk upplevelse. Tyvärr låg Jotunheimen i dis, så den vyn - pricken över i:et - uteblev, men det var mer än bra, som det var.

Efter att vi tagit in på hotellet i Laerdal talade vädergudarna eftertryckligt om, att de fem strålande vackra dagarna nu nått sitt slut. Regnet vräkte tidvis ner under kvällen, och morgonen därpå bjöd på fortsatt regn.
Jag har nu kört två gånger mellan Laerdal och Gol. Båda gångerna har det regnat så till den grad, att visiret inte behövde någon tvätt! Men efter lunch i Gol höll det upp. Vi drog vidare ner öster om Oslo (Undvik Oslo, om Du inte har specifikt ärende dit!), tog färjan Horten - Moss och tillbringade sista natten i nordligaste Bohuslän hos en av mina färdkamraters gamla bekanta.

Under hemresan idag insåg vi, att vi kört i en kvardröjande sommar, men idag fanns en kyla i luften, som angav, att från och med nu kunde vi vänta oss andra temperaturer.

Något helt annat: Jag tillhör en generation, för vilken det varit självklart att ha med sig i alla fall ett mindre belopp i värdlandets valuta. Denna gång hade jag dock inte köpt några NOK - och det gällde nog de andra två i sällskapet också(?). Att betala med kort var helt problemfritt överallt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-04/20:44

Förbokade i dag alla hotellrum för Norge-resan 2019 (3-9 juni).
Till min förvåning var nästan allt fullbokat redan :o
(Eller är det möjligen så att hotellen ännu inte riktigt har hunnit öppna upp för bokningar 2019?)
Det blev många svordomar och stön innan jag lyckades lägga detta övernattningspussel.

Rutten blir ca 225 mil. Planerat mellan 30-40 mil per dag.
En extra dag inkluderad för fotvandring till Preikestolen.

En fortsättning 10 juni utan resesällskap (Oslo-Nordkapp-Åbo-Stockholm) planeras.
Rutten för fortsättningen ännu ej klar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav enhjuling » 2018-10-04/23:05

Den här rundan åkte vi i somras, med start och mål i Linköping blev det ca 600 mil
nordkalottresa.jpg
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-04/23:28

Sträckan genom Norge upp till Nordkapp blir samma som din Enhjuling, men jag har tänkt ta kustvägen genom Finland i stället. Fast det går ju alltid att ändra sig :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav enhjuling » 2018-10-04/23:52

Vi åkte moturs och startade 25/6 hemma igen 11/7. Inget bokat i förväg men vi klarade oss bra ändå och bodde mest i hyttor. Fem nätter i tält då vädret var riktigt pålitligt en natt på hotell då det spöregnade och campingen vid trollhatten ville ha lyxhotellpris för den enda hyttan de hade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Norge 2019

Inläggav Kovlingen » 2018-10-05/07:01

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/07:23

Måns Ulveståhl skrev:Till min förvåning var nästan allt fullbokat redan :o
(Eller är det möjligen så att hotellen ännu inte riktigt har hunnit öppna upp för bokningar 2019?)

Ringde Du de olika hotellen, eller gick Du via en nätbokningssajt?
Min begränsade erfarenhet är, att om man ringer hotellen direkt, kan de dels ha egna rum och dels ge bättre priser än nätbokningssajterna - som förstås också vill tjäna pengar, och gissa en gång, vem som får betala i slutändan.
Men det kan mycket väl vara så, att det inte öppnat upp bokningen för 2019 ännu.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/07:25

Måns Ulveståhl skrev:Sträckan genom Norge upp till Nordkapp blir samma som din Enhjuling, men jag har tänkt ta kustvägen genom Finland i stället. Fast det går ju alltid att ändra sig :mrgreen:

Den är snabbare men tråkigare. OK: Via Karelia i östra Finland bjuder på mycket skog i början, men ju längre norrut Du kommer, desto vackrare blir det. Från sådär 10 - 20 mil söder om Kemijärvi och norrut via Inarijärvi (Enare Träsk) är det riktigt fint.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav charlyno » 2018-10-05/11:42

Hej!
Skicka mig din e-mail . Jag kan skicka filerna om min resa till Norge 2017 :mrgreen:

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

https://goo.gl/PWdvYY
charlyno
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2012-01-10/17:10

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/11:55

Bror Gårdelöf skrev:Men det kan mycket väl vara så, att det inte öppnat upp bokningen för 2019 ännu.


Ringde och tjatande mig till två nätter på Preikestolen Fjällstuga :mrgreen:
Toppen! Utan Fjällstugan bara halva nöjet.
Ringde även andra hotell längs rutten som bokningssajten sa var fullbelagda, men i dessa fall var det faktiskt en absolut sanning.
Fullbelagda. Att boka åtta månader i förväg var alltså för sent. Sanslöst :o
Det ser ut att bli trångt på vägarna i Norge 2019.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/11:59

charlyno skrev:Hej!
Skicka mig din e-mail . Jag kan skicka filerna om min resa till Norge 2017 :mrgreen:

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

https://goo.gl/PWdvYY


Skickat!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav charlyno » 2018-10-05/12:53

Måns Ulveståhl skrev:
charlyno skrev:Hej!
Skicka mig din e-mail . Jag kan skicka filerna om min resa till Norge 2017 :mrgreen:

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

https://goo.gl/PWdvYY


Skickat!


svarat ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
charlyno
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2012-01-10/17:10

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/13:21

Måns Ulveståhl skrev:Fullbelagda. Att boka åtta månader i förväg var alltså för sent. Sanslöst :o
Det ser ut att bli trångt på vägarna i Norge 2019.

Illa! Men det illustrerar onekligen fördelen med att ha fyllt 65 och kunna ta ledigt, när man behagar - dvs utanför högsäsongen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/13:34

Japp, pensionärslivet verkar vara rena nirvana.
Bara hojåkning och p-öl på agendan varje dag :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/18:29

Om det vore så väl! Jag jobbar fortfarande fyra dagar i veckan som timvikarie - men behöver numera inte önska ledigt utan kan säga till schemaläggarna, att vid definierade tidpunkter tar jag ledigt. Det hörs aldrig några protester - under den givna förutsättningen, att jag är ute i så god tid, att schemat inte hunnit läggas. Då pratar vi om framförhållning på ett par månader.
Att komma med ledighetsanspråk, när schemat är lagt, är ett helt annat kapitel i boken - och tas emot avsevärt frostigare.

Å andra sidan var det inga problem tidigare heller. Ingen schemaläggare inom vården protesterar, om man vill jobba under semesterperioden och vara ledig före eller efter. Den sortens önskningar brukar gå igenom prompt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-20/15:12

Allt klart med Norgebesöket 2019.
Vi blir minst två hojar (RS+GS).
Hoppas på lika fint väder som under 2018.
Gamla favoriter blandas med förhoppningsvis några nya.
Ca 6-10 timmars hojåkning per dag avrundas med god mat och kall pilsner på hotell.
Det ska va' gött att leva.
Mitt tredje Norge-besök. Jag tror aldrig att jag kommer bli mätt på Norge (om det håller sig torrt...).
Ett fantastiskt land för mc-touring.
Längtar redan...

Dag0: Stockholm->Oslo (Scandic Drammen)
Dag1: Oslo->Eidfjord (Eidfjord Fjell & Fjord Hotel)
Dag2: Eidfjord->Geiranger (Hotel Geiranger)
Dag3: Geiranger->Skei (Thon Hotel Jølster)
Dag4: Skei->Norheimsund (Jaunsen Gjestgjevarstad)
Dag5: Norheimsund->Preikestolen (Preikestolen Fjällstuga)
Dag6: Fotvandring Preikestolen + båt/hojtur Lysebotn (Preikestolen Fjällstuga)
Dag7: Preikestolen->Oslo (Scandic Drammen)
Dag8: Oslo->Stockholm

Capture.PNG
Capture.PNG (296.19 KiB) Visad 18552 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-20/19:03

Bara en stilla undran: Varför Oslo (eller OK; Drammen) - och till råga på allt två gånger? Om Norge i allmänhet är dyrt, ligger nog Oslo i toppen på ligan, och trafikinfarkten är kronisk - både inne i staden och på vägarna dit och därifrån. Definitivt inte inspirerande hojåkning.
Om jag inte har ett specifikt ärende dit, undviker jag aktivt den staden.

Gissningsvis kan Ni spara en slant genom att bo i fin campingstuga i Strömstad (restaurang finns på campingen, men den serverar inte frukost) och sedan ta färjan till Sandefjord. I somras kostade det 110:- enkel resa inklusive motorcykel! Färden tar två och en halv timma, och Ni hittar underbara norska vägar direkt! Lunchen äter Ni förstås på färjan, så är det bara att köra sedan.

Ett annat alternativ är färja Moss - Horten. Där behöver man inte vänta länge på nästa avgång, för färjorna är flera, och sträckan är kort.
Av någon anledning har kompisarna och jag "alltid" åkt Strömstad - Sandefjord och Horten - Moss, men man kan förstås göra tvärt om. Även vägarna till/från Horten blir snabbt njutbara.

Ett tredje alternativ är Dröbaktunneln under Oslofjorden - men vägen väster om tunneln är sorgligt underdimensionerad för all trafik, som den måste bära, så den brukar vara en trist upplevelse. Men Ni kommer "rakt på" Drammen.

Vidare: Skall Ni gå till Preikestolen och tillbaka, sedan ta färjan till Lysebotn och åka tillbaka till Preikestolshytta samma dag, lär Ni dels få det stressigt att hinna med färjan, och dels måste Ni förmodligen åka med samma färja direkt tillbaka! Det är synd, för Lysebotn är i all sin litenhet en mycket speciell upplevelse.

När vi var där sistlidna september, gick färjan från Lysebotn antingen 07.20 eller 16.30. No deal. Vi körde samma väg tillbaka, som vi kommit dit, och den är en verklig höjdare åt båda hållen! (Men OK - under högsäsong kan det finnas fler turer.)
När vi körde från Lysebotn, via färjan Oanes - Lauvvik, var vi vid Preikestolshytta lagom till lunch. Kompisarna gick sedan till Preikestolen, medan jag tog en lugn eftermiddag.

Vandrarhemmet i Lysebotn håller bra kvalitet ("enkel hotellstandard") och maten är helt OK. Rejält tilltagen frukost finns, förstås. Dagen därpå kan Ni få en sagolik tur uppför Örnesvingerne (mer än 1000 meters höjdskillnad på en mil!), över Suleskarfjället, Vinje, Dalen, Södra Hardangervidda till Rjukan och sedan vidare hemåt.

https://www.sirdalveibetong.no/

Länken (skrolla ner lite, så ser Du filmen) är en reklamfilm, som visar, hur sidobarriärerna på Örnesvingerne nyligen byggdes. På köpet får man dels flera korta filmsnuttar, som visar hela denna fantastiska väg, och dels lite av omgivningarna. Jag tror, att Du själv inser, att upplevelsen av den vägen bör man inte missa!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-20/22:30

Bror Gårdelöf skrev:Bara en stilla undran: Varför Oslo (eller OK; Drammen) - och till råga på allt två gånger?


Well....Vi måste börja någonstans och sluta någonstans :mrgreen:
Resesällskapet från Malmö ska denna gång ta Oslofärjan tor.
(Att åka E6 från Malmö upp till Oslo görs nämligen max en gång i livet - världens troligen tråkigaste väg)
Själv åker jag troligen tor Stockholm - världens troligaste näst tråkigaste väg, men det går tyvärr inga Oslofärjor från Stockholm.
Lämplig samlingspunkt för båda blir då Oslo.
Det är möjligt att även jag tar Oslofärjan om Ring Knutstorp-träffen blir som planerat dagen innan avfärd Norge.

Bror Gårdelöf skrev:Ett tredje alternativ är Dröbaktunneln under Oslofjorden - men vägen väster om tunneln är sorgligt underdimensionerad för all trafik, som den måste bära, så den brukar vara en trist upplevelse. Men Ni kommer "rakt på" Drammen.


Vi tog detta alternativ i somras. Det blir högst troligen samma alternativ denna gång.
Det gick hyggligt snabbt genom Oslo tills vi kom ut ur tunneln. Där formade sig en lång bilkö till Drammen pga max 60 km/h, lastbilar, och omkörning förbjuden.
Fast har jag lidit under 10 timmar från Stockholm så gör en timme extra mer eller mindre inget.
Dagen är liksom ändå förstörd :D

Bror Gårdelöf skrev:Skall Ni gå till Preikestolen och tillbaka, sedan ta färjan till Lysebotn och åka tillbaka till Preikestolshytta samma dag, lär Ni dels få det stressigt att hinna med färjan, och dels måste Ni förmodligen åka med samma färja direkt tillbaka! Det är synd, för Lysebotn är i all sin litenhet en mycket speciell upplevelse.


Om vi hinner så tar vi både fotvandring till Preikestolen, och hojkörning Lysebotn via färja samma dag.
Annars blir det Lysebotn efterföljande morgon på vägen tillbaka till Oslo.
Ett annat alternativ är vi kör Preikestolen-Lysebotn tor med hojarna om färjans tider inte passar efter fotvandringen då denna "bara" tar en halv dag.
Vi är där för att köra hoj, och inte bara för att slösa tid genom att sitta i jacuzzin ute på fjälltoppen med kall pilsner medans man beundrar utsikten över fjorden :D

Bror Gårdelöf skrev:Dagen därpå kan Ni få en sagolik tur uppför Örnesvingerne (mer än 1000 meters höjdskillnad på en mil!), över Suleskarfjället, Vinje, Dalen, Södra Hardangervidda till Rjukan och sedan vidare hemåt.


Vi planerar att köra Lysebotn -->Suleskard-->Dalen, och sedan E134/E18 sista biten till Oslo.
Rjukan blir då en omväg, vilken vi har valt bort. Måste hinna med nattfärjan.
Tillståndet från resp. hushållschef går nämligen ut efterföljande morgon...(något påfund som kallas "studentfirande" är tydligen viktigt).
Ska jag vara "stygg" också så kan jag nämna att Rjukan inte erbjuder mycket som lockar mig.

Många mil av planerad rutt går nästan enbart på "rödmarkerade" (sceniska/roliga hojvägar) vägar så den är så "nöjespackad" redan den kan vara.
Något har säkert missats, men troligen inget som jag kommer att ge mig sömnlösa nätter efteråt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-21/08:35

Måns Ulveståhl skrev: 1. Resesällskapet från Malmö ska denna gång ta Oslofärjan tor.

2. Vi planerar att köra Lysebotn -->Suleskard-->Dalen, och sedan E134/E18 sista biten till Oslo.

Ad 1. Det förklarar saken.
Vill Du själv ha en trivsammare etapp från Stockholm, är ett alternativ att ta E 45 söderut vid Segmon och sedan via Åmål mot Strömstad - men Du kör inte ända till Strömstad utan via Vassbotten mot Halden.
Serpentinerna ovanför Idefjorden går inte av för hackor, och hela den vägen är rätt trivsam. Men det tar förstås längre tid än malandet på E 18.
Väljer Du det alternativet, är färjan Moss - Horten att rekommendera.

Ad 2. Ett helt OK alternativ. E 134 är klart trivsam väster om Kongsberg.
Ett fantastiskt alternativ är att "gena" från Dalen snett upp mot E 134. (Jag sitter på jobbet och har inte tillgång till vägnummer, ortnamn etc.) Där finns ytterligare en brant serpentinväg, som bör vara kalas på hoj. Själv har jag bara kört den med bil.

Om Du inte har bråttom hem sista dagen, är ett alternativ att köra till Halden och därifrån österut till Nössemark, färja över Stora Lee vid Jaren - Sund och sedan köra vidare via Bengtsfors. Därifrån har Du inte långt till Dals Långed och Brudfjällsvägen (Tisselskog - Håverud). Den vägen kör man mer än gärna åt båda hållen - men håll järnkoll, och gasa inte på, förrän Du faktiskt SER hela vägen. Det finns en del små krön, som döljer krökar, "som inte borde varit där", och de kan leda till tråkigheter. (Googlar Du Brudfjällsvägen, får Du en aning om, vad som väntar, för där finns några bra filmer - men de gör ändå inte upplevelsen rättvisa.)
Håverud är dessutom vackert och erbjuder bra fikatillfälle, om tarmen suger.

Men - allt tar sin tid, så Du kanske inte hinner?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-21/12:05

Japp, jag såg en "krummelurig" väg mellan Dalen och E134 på kartan. Den är inplanerad.
Kan vara den du syftar på.

Har jag mer tid (troligen först senare under sommaren) så kommer jag att vända uppåt.
Nordkapp lockar. Upp genom Norge och ned genom Finland. Om inte år 2019 så blir det 2020.
Efter det känns Norge avverkat (för ett tag).

Nästa resmål blir Alperna (Schweiz och Frankrike) och franska rivieran, men det får vänta tills år 2021 pga köp av ny bostad och hoj.
Blev sugen efter Gunnar E:s senaste resa dit.
Resesällskapet äger en lägenhet vid Genèvesjön så den kan bli en bra utgångspunkt.
Fast det får avhandlas i någon annan framtida tråd.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-11-21/12:26, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-21/12:18

Jag återkommer om vägen ifråga, när jag kommit hem till kartorna i kväll.
Ifall Ni inte redan visste det: Dalen har ett mycket berömt hotell, byggt i den vikingastilsromantik, som florerade kring förra sekelskiftet. Att bo där är svindyrt, men en fika är överkomlig - och är vädret vackert, avnjuter man med fördel fikat ute i den vackra parken.
Jag är inte säker, men jag tror, att man ser serpentinvägen ifråga från parken - eller i alla fall de bilar, som färdas på den.

Vad gäller Nordkap: Fundera på att göra resan åt andra hållet - upp genom Finland och norska kusten ner. Den stora fördelen är, att Du tar färjan till Finland första natten. Därefter har Du ingen tid att passa. Att avsluta med färjan ger den självklara nackdelen, att färdschemat blir låst på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Pedro » 2018-11-21/14:41

Måns Ulveståhl skrev:Japp, jag såg en "krummelurig" väg mellan Dalen och E134 på kartan. Den är inplanerad.
Kan vara den du syftar på.


Veien mellom Dalen og E134 er ok, men det er bare serpentinsvingene som gjør den litt spesiell, resten av den er ikke noe særlig.

Et annet alternativ som er mye bedre er å ta av på FV 38 før dere kommer til Dalen. Går ut fra at dere kommer fra Suleskard. Følg denne veien til Vrådal og ta til venstre på RV 41 slik at dere kommer opp på E134 ved Brunkeberg.
FV 38 langs innsjøen Vråvatn er fantastisk med masse svinger hvor man kan holde bra fart, og det er god asfalt! En av de aller beste MC veiene i Sør Norge. RV 41 fra Vrådal til Brunkeberg er også veldig bra.

Serpentinsvinger er etter min oppfatning ikke noe spesielt morsomt å kjøre. Mye morsommere med svinger hvor man kan holde 80-90 km/t og føle at det går virkelig fort.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Norge 2019

Inläggav Kovlingen » 2018-11-21/14:49

Pedro skrev:Serpentinsvinger er etter min oppfatning ikke noe spesielt morsomt å kjøre.
Mye morsommere med svinger hvor man kan holde 80-90 km/t og føle at det går virkelig fort.

+1 :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-21/16:24

Till Måns: Då har Ni två fina alternativ att välja mellan. Den väg jag skrivit om ovan är veg 45, som kommer ut på E 134 vid Ofte.

Men jag håller med om, att veg 38-41 är ett kalasalternativ. Jag har inte kört veg 38, men väl veg 41 åt andra hållet - från Brunkeberg ner till Kristiansand, och det var milt uttryckt ett nöje. Väljer Ni veg 38-41, kommer Ni dessutom ut på veg 41 nere vid bron över ett vattendrag och har sedan en rejäl uppförslöpa till en pasströskel. På andra sidan blir det utförsserpentiner - som nog är roligare att köra åt andra hållet, men Ni lär inte ha tråkigt utför heller. Den fortsatta vägen upp till Brunkeberg är både vacker och trivsam.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-21/17:31

Pedro skrev:Serpentinsvinger er etter min oppfatning ikke noe spesielt morsomt å kjøre. Mye morsommere med svinger hvor man kan holde 80-90 km/t og føle at det går virkelig fort.


Det kan jag hålla med om.
Efter ett antal serpentinvägar i Alperna och Dolomiterna senast så tyckte jag att det räckte.
Föredrar själv kurvor med fart. Fjällvägarna i Norge brukar fungera fint.
Väg 7 mellan Geilo och Eidfjord i synnerhet var en trevlig överraskning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Timmervikaren » 2018-11-21/21:29

Et annet alternativ som er mye bedre er å ta av på FV 38 før dere kommer til Dalen. Går ut fra at dere kommer fra Suleskard. Følg denne veien til Vrådal og ta til venstre på RV 41 slik at dere kommer opp på E134 ved Brunkeberg.
FV 38 langs innsjøen Vråvatn er fantastisk med masse svinger hvor man kan holde bra fart, og det er god asfalt! En av de aller beste MC veiene i Sør Norge. RV 41 fra Vrådal til Brunkeberg er også veldig bra.


Håller helt med!
Körde vägen utmed Vråvatn i somras, och det var den dagens bästa sträcka.
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Norge 2019

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-24/22:48

Har flyttat inläggen om campingkök till en egen tråd.
Försök hålla er till trådämnet, är ni snälla - starta en ny tråd, om ni har frågor som inte direkt berör trådämnet!

/// Gunnar / Forum-moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Norge 2019

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2018-11-25/09:24

Gunnar Elmgren skrev:Har flyttat inläggen om campingkök till en egen tråd.
Försök hålla er till trådämnet, är ni snälla - starta en ny tråd, om ni har frågor som inte direkt berör trådämnet!

/// Gunnar / Forum-moderator

Tack.
Undrade ju först om det fanns engångstuber i Norge....sen spann det vidare :roll:
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-30/02:36

Hur är vägen (E45) mellan Alta (Norge), Kautokeino och E8 till Palojoensuu (längs med finsksvenska gränsen)?
En sträcka på ca 240 km.

Hygglig asfalt?
Bensinmackar?
Sibyllakiosk? :mrgreen:


Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (20.56 KiB) Visad 17936 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav BrooklynS » 2018-12-30/08:54

Rak (förutom kanjonen från Alta vilken är trevlig), bra asfalt. Rätt trist om man skall vara ärlig men å andra sidan fina vyer över fjällhed om du får bra väder.

Jag brukar tanka i Alta och Enontekiö om jag kör hoj med liten tank... det går säkert att tanka i Kautokeino också.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Norge 2019

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-12-30/10:52

Følgende historie kan umiddelbart virke Off-Topic, men er ikke! Den illustrerer noe av mentaliteten til de som bor inne på vidda, direkte og intet utenomsnakk:

En mann fra Sør-Norge var på biltur på Finnmarksvidda, da han etter å ha kjørt et par timer ville ha en pause. Midt ute i ødemarken ser han en kiosk/gatukök. Han stopper og går mot kiosken og ser at det er en mann inne i kiosken. Det står en prisliste på veggen med blant annet hamburger og pølse i brød. Mannen i kiosken ser på ham, men sier ingenting.

- Hei, kan jeg få en hamburger?
- Vi har ikke!
- OK, kan jeg få en pølse i brød, da?
- Vi har ikke!
- OK, kan jeg få kjøpe en sjokolade?
- Vi har ikke!
- Men, hva har dere da?
- Vi har stengt!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-30/14:07

BrooklynS skrev:Rak (förutom kanjonen från Alta vilken är trevlig), bra asfalt. Rätt trist om man skall vara ärlig men å andra sidan fina vyer över fjällhed om du får bra väder.

Jag brukar tanka i Alta och Enontekiö om jag kör hoj med liten tank... det går säkert att tanka i Kautokeino också.



Tack Brooklyn.
Nordkapp lockar.
Det finns ju inte "massor" av alternativ i det efterfrågade området så "rätt trist" får duga.
Norgevägen dit (åtta dagar inkl. tor Lofoten), och Sverigevägen hem (fem dagar) är tanken.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-30/14:10

Odd Arne Kjørstad skrev:- Vi har stengt!


Lunchstängt? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-31/19:38

Äventyr#2 planerat, bokat, samt klart. Nordkap juli 2019.

Upp:
Stockholm-Örnsköldsvik-Haparanda-Kautokeino-Skarsvåg-Nordkap
Ned:
Nordkap-Skarsvåg-Oksfjordhamn-Narvik-Å (Lofoten)-Narvik-Mo i Rana-Trondheim-Sundsvall-Stockholm

11 övernattningar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav BrooklynS » 2018-12-31/22:05

Skippa Haparanda. Kör Boden-Morjärv-Överkalix-Jockfall-Tärendö-Junosuando-Kangos-Keräntöjärvi-Muonio-Enontekiö istället. Mycket finare vägar.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-31/22:09

Allt är ombokningsbart så...

Den sträckan kör man på en dag, eller?
Det ser ut som en "skoterstig".... :?
Någon bensinmack på den sträckan?
Bara jag kommer fram till Kautokeino samma dag. Fler än nuvarande 11 övernattningar önskas inte.

Screenshot.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav BrooklynS » 2018-12-31/23:24

Inte längre, du tankar i Överkalix och Muonio om du har extremt liten tank...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Norge 2019

Inläggav Lennart Jansson » 2019-01-05/20:40

Thomas Stadin skrev:Glöm inte den extratjocka Lommeboka för alla fortkörnoíngsböter!
Norge har fina mc-vägar men det ständiga hotet om saftiga böter avskräcker.
Dessutom kan man bli av med sitt svenska körkort om man kör för fort i Norge.

Jag har tjogtals med besök men böter bara en gång - det var en pingstafton i börja av 90-talet då jag körde hem (ca 74 mil) från en kurs i Sogn och Fjordane. Fint väder, låg lite över 80 (ca 100) och blev haffad av en efterföljande polisbil - 1 500 NOK. Såg sedan många polisbilar lurande i buskarna, så särskild varning för denna helg.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Norge 2019

Inläggav Ola Arvidsson » 2019-01-06/23:34

Jag har egentligen bara ett tips till dig och det är att du i största möjligaste mån skall försöka att undvika väg E 6 genom Norge. Där har du huvuddelen av trafiken och poliserna och övriga vägar är dessutom oftast mycket trevligare att köra på. Självklart tvingas du kanske ibland att välja den, men gör det bara om du tvingas av tidsskäl.
Om jag skall ge dig någon konkret tips när det gäller föreslagen rutt så är det att skippa Narvik. Inte speciellt mycket att se och du kan i stället köra hela Lofoten ut till Å för att sedan ta färja från Moskenes till Bodö. Från Bodö skulle jag rekommendera Rv 17 (som går längre västerut än E 6:an) ner till Mo I Rana, även om det sannolikt tar lite längre tid. Både Lofoten och Rv 17 bjuder på makalösa scenerier som du inte får uppleva på samma sätt om du väljer E 6:an.
Jag har kört Lofoten och Rv 17 många gånger upp och ner, men jag blir fortfarande lika fascinerad av den fantastiska naturen! :D
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-07/02:01

Planen är redan att köra ut till Å på spetsen av Lofoten, sova över där i en fiskestuga, sedan blir det vägen tillbaka - bara för att njuta lite extra (ca 66 mil tor). Det blir tid för mycket sightseeing.
Här fuskas inte med färja :D
RV17 kan vara ett alternativ till E6 där det passar.
Jag har kartor över Norge med märkta sceniska/roliga vägar så jag ska ta en titt på dessa.
Grovplaneringen, vilken gjordes hyggligt snabbt för att boka alla övernattningar, är E6 - finplaneringen av sträckorna mellan bokade övernattningsställen kan bli något annorlunda.
Gott om tid för finplanering.
Skönt att ha allt boende bokat och klart för juni (SV Norge) och juli (Nordkap).
Många hotell/motell/B&B är fullbokade redan nu under mina semesterveckor i juni och juli.
Nu är det bara vädret kvar att fixa...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav BmwMats » 2019-01-07/02:11

Låter mycket lockande med en sådan här tur... Blir riktigt sugen att packa hojen och åka... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-07/02:29

Dä ä ba å åk!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst