Välj däck med extra styv stomme, byggt för tunga hojar. Exempel på sådana är Michelin Pilot Road 4 GT och Pirelli Angel GT - där GT i båda fallen står för styvare stomme. (Jag är osäker på, om nya Michelin Road 5 finns i extra styvt utförande. Det bör en handlare värd namnet veta.) Både PR 4 GT och Angel GT har fått fina betyg i MOTORRAD:s tester, som nog är det minst dåliga vi kan hitta.
Det finns fler tillverkare, som gör däck för tunga hojar, men jag har det inte i huvudet just nu. (Dunlop Roadsmart III kan vara ett av dem.) Dock vet jag, att RO Nord, Magnus Mörtling, monterat på Mitas-däck, som han hittills är mycket nöjd med, på sin K 1600 Bagger. Här har Du hans hittillsvarande erfarenhet av dem.
viewtopic.php?f=278&t=27896&p=223086&hilit=Mitas#p223086Åtminstone Michelin har tvåkomponentsgummi både fram och bak - hårdare i mitten för fler mil och mjukare på sidorna för bättre kurvgrepp - och jag tror, att detsamma gäller Pirelli (och förmodligen några fler).
Kvar står, vad som inte kan resoneras bort: Kontaktytorna mot asfalten lär vara ungefär lika stora som ett par tändsticksplån, och när de skall ta upp stora krafter från en tung, motorstarkt hoj, blir resultatet slitage.
En självklar slutsats av det är, att lugn körstil och måttliga kurvhastigheter förlänger däckens livslängd. Beroende på den personliga mentaliteten - och plånbokens tjocklek - får var och en komma fram till, hur vederbörande vill disponera sina resurser.
Min egen hoj - K 1200 RS - är inte lika tung som Din, kring 300 kg fulltankad, med väskor och toppbox, men den är framtung. Ett Michelin PR4 GT framtill håller c:a 1 100 mil, medan baksvålen (också PR 4 GT) klarar kring 1 500. Då håller jag mig som regel till rätt måttliga accelerationer - men motorbromsar å andra sidan en hel del, och det nöter ju också bakdäck.
Jag har i många år kört på Michelin "av gammal vana" men är frestad att prova en uppsättning Angel GT eller Roadsmart III, nästa gång det är dags att byta.