BMW handlare på 1930-talet

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW handlare på 1930-talet

Inläggav 2654664 » 2018-10-07/21:30

Hej,
känner någon i det här forumet till en handlare med namnet Bredgård eller Bredgard som under 1930-talet har såld BMW motorcyklar? Var fanns företaget?

Vet någon om det fanns en större handlare/importör för BMW motorcyklar i Malmö på 1930-talet?

Tacksamt för alla ledtrådar eller information.
Mvh
Stefan
2654664
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1997-08-25/01:00

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Håkan » 2018-10-08/05:50

Hej.
Intressant fråga. Hoppas du får bra svar. :)
Har sett att det finns mycket kunskap i facebookgruppen, BMW MC-Klubben Classic Sverige.
Ställ din fråga där. :)
https://www.facebook.com/groups/207092709705057/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-08/09:27

Jag TROR, att Sveriges första - och enda - kontrakterade importör av BMW-motorcyklar var Arne Rindar, som fanns i Stockholmstrakten.
Historien, om hur han fick agenturen, finns att läsa i ett gammalt nummer av Bumsen, och jag hoppas, att nuvarande redaktör återger den i faksimile i något kommande nummer, för den är närmast otrolig!
BMW hade förgäves försökt hitta en svensk generalagent för sina hojar, men kontaktade företag hade visat sig kallsinniga. De såg ingen vinstpotential i de redan då tämligen exklusiva, och därmed relativt kostsamma, cyklarna från Bayern.
Arne Rindar gjorde i den vevan en resa till München, stegade in och förklarade sig efter lite inledande samtal intresserad av att bli generalagent. Beslutsfattaren hos BMW blev milt uttryckt betänksam, när han fick reda på, att Arne Rindar i stort sett var pank! Men han sträckte efter en stunds funderande fram handen och sade ja.
Det gick knackigt i början, men Rindar hankade sig fram. Med tiden förklarade sig penningstarkare företag intresserade av att ta över agenturen, men mannen i München ansåg, att hans handslag var värt något, och Rindar förblev generalagent. Rindar lyckades också locka till sig en mycket duktig tysk mekaniker, så att servicen skulle bli bra. ´

Arne Rindars stora genombrott kom, när Polisen beslutade sig för att upphandla motorcyklar centralt. Tidigare hade man köpt enstaka cyklar, lite av varje, men nu ville man ha en enhetlig maskinpark, och valet föll på BMW. Därefter var det slut på de magra åren - och Arne Rindar lade verkligen manken till, för att Polisens maskiner skulle vara kördugliga praktiskt taget hela tiden - även om det ibland innebar, att han skickade sin tyske mekaniker över halva Sverige för att fixa en hoj över helgen!

Polisen har som bekant fortsatt med BMW, och märkets maskiner spred sig allt mer ut i det civila samhället.
Med tiden övertog Arnes son Bosse företaget, innan BMW Motorrad till slut beslutade sig för att sätta upp en egen svensk agentur - men då TROR jag, att vi är framme vid 1980- eller 90-talet.

Det utesluter förstås inte, att någon annan på 1930-talet kan ha importerat en eller annan maskin, innan Arne Rindar fick kontraktet. Om det vet jag emellertid inget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav BmwMats » 2018-10-08/09:44

Mycket intressant berättelse Bror !

Kommer ju ihåg alla MC-tidningar man bläddrade igenom och såg Arne's annonser... Nostalgi ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-08/10:09

Nu är vi ju lite OT, men när Arne fortfarande ägde firman, var det Bosse, som utformade en del av den tidens BMW-annonser. Märket hade då lite av "vara, men inte synas" över sig, men Bosses annonser var speciella. Bland annat hade han en utförlig text om, hur man på bästa sätt vårdar en kedja (som på den tiden lär ha hållit i sådär 500 mil) - och avslutade med, att man som alternativ kunde köpa en hoj med kardan och slippa alltihop.
En annan handlade om stora, motorstarka och tunga maskiner, som då tillverkades i stort antal i Japan. Avslutningen på den var, att man som alternativ kunde köpa en betydligt lättare maskin med bra (för sin tid) bromsar och fin väghållning - förslagsvis då en BMW.
Han var ju inte ute och cyklade med den sistnämnda annonsen, för när man började köra superbike i Sverige, hävdade sig europeiska märken inledningsvis bra mot japanska, just för att europeiska maskiner som regel hade bättre vägegenskaper. (En gång i tiden ansågs Moto Guzzi V7 Sport vara det snabbaste, som fanns att köpa - och senare kom samma märkes Le Mans, som inte var långsammare.)
Som bekant lärde sig japanerna snabbt, och de europeiska märkena fick allt svårare att hävda sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav 2654664 » 2018-10-08/17:24

Hej Bror,
tack för kort sammanfattning beträffande Rindar som generalagent. Under de 20 åren som jag har intresserad mig för gamla BMW motorcyklar i Sverige har jag inte hört eller läst något annat.
Men i mina senaste efterforskningar hittar jag allt offtare belägg för att Rindar i slutet av 30-talet inte var den enda i Sverige som handlade med BMW motorcyklar. Där dyker det upp andra namn som bl.a. Bredgard/Bredgård.

Det bör även tilläggas att Rindar kom in i bilden inte förrän 1936/37 och då hade man (vilka?) ju redan i början av 1930-talet importerad/sold BMW modellerna med pressade plåtramar och delvis även de tidigare rörram modeller. Även det är ett intressant ämne för efterforskning...

@Håkan: Tack för tippset om FB gruppen. Men jag envisas fortfarande med att klara tillvaron utan FB. ;)
Mvh
Stefan
2654664
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1997-08-25/01:00

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Håkan » 2018-10-08/19:13

2654664 skrev:@Håkan: Tack för tippset om FB gruppen. Men jag envisas fortfarande med att klara tillvaron utan FB. ;)
Mvh
Stefan

Ok, Stefan. Jag respekterar så klart det, men man kan faktiskt hitta ett och annat guldkorn även där. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-08/20:13

2654664 skrev: Men i mina senaste efterforskningar hittar jag allt offtare belägg för att Rindar i slutet av 30-talet inte var den enda i Sverige som handlade med BMW motorcyklar. Där dyker det upp andra namn som bl.a. Bredgard/Bredgård.

Det bör även tilläggas att Rindar kom in i bilden inte förrän 1936/37 och då hade man (vilka?) ju redan i början av 1930-talet importerad/sold BMW modellerna med pressade plåtramar och delvis även de tidigare rörram modeller. Även det är ett intressant ämne för efterforskning...

Jag argumenterar inte emot Dig. Mitt tidigare inlägg var baserat på den gamla artikeln i Bumsen. Det finns minst två möjligheter, att Du har rätt:
1. Mitt minne är, vad som skrivs ovan - men minnet är bedrägligt. Vi får se, om det går att bringa klarhet i det via exempelvis nämnda, tänkta faksimileartikel. Alternativt får jag vid tillfälle gå till klubbens arkiv och titta efter - men det befinner sig i Göteborg, så det kan ta sin tid.
2. Artikeln innehåller inte hela sanningen. Därom vet jag förstås inget. Som jag skriver ovan, kan ju enstaka exemplar eller partier av BMW-motorcyklar ha importerats till Sverige, innan BMW hittat en svensk generalagent.

Sedan finns förstås en tredje möjlighet: Att vi båda har rätt, dvs att fler firmor än Rindars handlade med BMW-maskiner, men att han hade generalagenturen. En generalagent har ett självklart intresse av flera försäljnings- och serviceställen runt om i landet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Mimmi » 2018-10-09/00:11

Hej!
Nu har jag för tillfället inget att tillägga om BMWagenturen före Rindars tid, men med tanke på att det enligt vad Bror skrev verkar som att BMW själva tog över agenturen vill jag bara inflika att det var ett annat företag, Mc-grossisten AB i Uppsala, som var generalagent i ett antal år efter Rindars och innan BMW själva tog över. Under vilka år vet jag inte exakt, dock var de generalagent när min K11 -97 var ny.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-09/05:38

Inte heller där argumenterar jag emot - av brist på information - men Du brukar ha rätt, Mimmi.
Dessutom: Bosse Rindar föddes 1940, och att driva en generalagentur kräver nog sitt. Under 90-talet var Robert Lavér och Bosse i redaktionsledningen för nu avsomnade MC-Nytt (som väl aldrig varit så bra som då!), och det är lätt att i alla fall spekulera i, att han lämnade agenturen vidare för att fokusera på annat.

EDIT 18.10: Jag har googlat Arne Rindar och BMW Motorrads tidiga historia i Sverige, men resultatet är hittills magert. Däremot hittade jag två annonser från hans tid som chef, som känns som Bosses idéer. Den ena har överst en bild av en dåtida BMW-kardan och under den en hög trasiga kedjor. Rubriken är Brott lönar sig inte.
En annan handlar om vibrationsfria maskiner, som man kan åstadkomma genom gummiupphängning av motor och/eller styre - eller bygga en motor, som är nästintill vibrationsfri redan från början - exempelvis en BMW-boxer från 60-talet. (I en artikel, som kan ha varit införd i MC-Nytt eller svenska Classic Bike, jämför han en gammal boxer med en nyare. Den nyare slår förstås gamlingen på praktiskt taget alla punkter i protokollet - utom just vibrationerna! Men den gamla maskinen har halva slagvolymen och mindre än halva effekten, jämfört med den nya, dvs alla rörliga delar är betydligt tyngre i den nya motorn - som också vibrerar mer.
Bosse visste det inte då, men senare skulle BMW tillämpa gummiupphängning av både motorn - i K 1200-modellerna med längsställd vev - och styret - K 1200 LT!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Håkan » 2018-10-09/17:13

Vill minnas att Bosse sålde företaget 1987 till MC-Grossisten AB. För att istället ägna sig åt att vara skribent.
Vilka som stod bakom företaget MC-Grossisten vet jag inte. Men man anställde Lennart "Bäckis" Bäckström som VD. Bäckis flyttade verksamheten till Uppsala för att få en omstart.

Fast det här är nog ingen ny information för trådskaparen... :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav boeric » 2018-10-09/21:16

Det fanns en BMW handlare i Kävlinge

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-10/08:03

En "möjlig pollett" trillade ner. Handlaren i Skåne kan ha hetat Bredgaard (som ju uttalas ungefär Bredgård), och skulle kunna ha varit en svensk filial till en dansk firma. Men det är en ren spekulation från min sida.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav gorbra » 2018-10-10/11:13

J.O.Ekdahl i Kävlinge, sålde bla Kawasaki -75. Se länk . Kommer ihåg att jag var där i början av 70-talet. Fanns inte så många MC-handlare på den tiden.
http://www.classickawasaki.se/Brochures ... 5%20SE.pdf
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-10/12:02

Lite mer jobb på Google resulterade i, att jag hittade, vad som förefaller vara ett danskt företag vid namn Bredgaard. Text är det milt uttryckt sparsamt med, men åtskilliga bilder är på olika fordon och båtar - inklusive böcker om äldre fordon, så det kan vara förklaringen till den skånska firman.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Rindar » 2018-10-16/10:23

Jag kan dessvärre inte svara på trådstartarens fråga men min gissning är att de BMW som kom till sverige innan 1937 rörde sig om det som brukar kallas gråimport, det vill säga hojar egentligen avsedda för en annan nationell marknad. Precis som Bror tror jag att Bredgaard kan ha varit en dansk importör/åf som även sålde till grannlandet? Så länge det inte fanns en officiell svensk importör kanske det till och med förekom med fabrikens goda minne...

Då Arne Rindar var min farfar och Bosse min pappa så kanske kan jag fylla i några luckor angående importen från senare delen av 1930-talet och framåt. Farfar fick agenturen 1937 (den 1/9 har jag för mig brukade anges som startdatum). Innan dess höll han inte på med BMW i någon betydande omfattning. I alla fall inte mer än andra fabrikat. Mig veterligen så var han den förste av BMW saktionerade importören och redan från början generalagent med ensamrätt i Sverige. Verksamheten låg ursprungligen på Kungsängsgatan 8 i Uppsala men flyttade våren 1950 till Fridhemsgatan 38 på Kungsholmen i Stockholm. Efter kriget var det hårda importrestriktioner på tyska varor men i slutet av april 1950 kom de fem första efterkrigshojarna till landet för att på senhösten samma år följas av ytterligare 95 så då var importen åter i gång på allvar. Motorfirma J.O. Ekdahl eftr. i Kävlinge som nämnts i tråden var ensam återförsäljare i Skåne och volymmässigt största åf i landet. Det är möjligt att det samarbetet börjat redan innan kriget men det finns ingen dokumentation och varken jag eller min mamma (med 25 i företaget) kan minnas att vi hört om några återförsäljare före kriget så det kan inte bekräftas.

Bosse växte upp i företaget och när han slutade skolan så började han direkt att arbeta där på heltid. Hösten 1967 köpte han firman av sin far. Det var först senare som han började med den vassa annonseringen som fick stor uppmärksamhet i branschen. Vissa konkurrenter tyckte nog inte att den var så rolig men många återförsäljare och kunder uppskattade den.

Vid årsskiftet 1982/1983 flyttade så verksamheten till Gränsbovägen 1 i Södertälje. 1989 sålde pappa företaget efter 52 år i familjens ägo till Torsten Hannu. Pappa jobbade initialt kvar under den nya regimen men slutade ganska snart. Senare flyttade importen mycket riktigt till Uppsala, vilket med tanke på att det var i samma stad den startade 1937 känns mycket passande. Anledningen var dock knappast för att återvända till ursprunget utan snarare därför att VD:n Lennart "Bäckis" Bäckström trivdes bättre med att ha verksamheten där.

Jag måste korrigera Bror när det gäller service till polisen. Från 1954/1955 var Rindars leverantör åt polisen och den som under 1950- och 1960-talen normalt reste runt och bedrev fältservice åt dem, dels vid mc-polisutbildningen i Strängnäs och dels på de platser där det inte fanns återförsäljare som kunde hantera det, var Gösta Zälle som mig veterligen var svensk. Gösta var oerhört uppskattad av MC-poliserna. Hans Böge, mycket riktigt från Tyskland, arbetade också på verkstaden och var, åtminstone från senare delen av 1960-talet, verkmästare men han reste bara undantagsvis ut i landet.

Pelle Rindar
Användarvisningsbild
Rindar
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-10-16/08:44

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Håkan » 2018-10-16/20:14

Hej Stefan.
Förenade Bil i Malmö startade 1921, och sålde BMW bilar tidigt. Det kanske finns kunskap där?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav bmwr17 » 2018-10-16/21:06

Hej och tack till alla som kom med en del intressanta pusselbitar.

Tack Pelle för uppdatering/komplettering om fars och farfars BMW-verksamhet. Som en aktuell uppdatering i ett annat tema kan ja nämna för dig att återställandet av din far's RoadScrambler framskrider. Om allt går bra, blir den färdig till våren. Jag hör av mig när det närmar sig...

Tack Håkan för tipset. Malmö verkar i alla fall geografisk rätt. Och vad jag kunde hitta under tiden så var Motorfirma Ahnestam & Co i Malmö på 30-talet ett företag som tog in ett större antal BMW motorcyklar. Jag äger en av väldigt få (2?) kvarvarande BMW R6 som enlikt BMW fabrikens uppgifter levererades till samma firma. Året var alltså 1937. Och min R6 var upenbarligen inte den enda... undrar vart alla de andra tog vägen...?
Ahnestam var tydligen ett känd namn på tiden inom MC racing/tävling. Han körde Suecia och var framgångsrik inom tävlingar i början av 30-talet. Det ser ut som att Ahnestam grundade andra företag efter kriget och slutligen blev han framgångsrik med fastighetsaffärer på 60 talet.

/Stefan
Användarvisningsbild
bmwr17
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-11-27/21:58

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-17/09:56

Av självklara skäl böjer jag mig för Pelle Rindars korrigeringar av, vad jag skrivit. Minnet av artikeln i Bumsen är, att Arne i alla fall vid ett tillfälle skickade Hans Böge till Kalmar för att fixa en polismaskin över helgen, men jag kan minnas fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Rindar » 2018-10-17/20:41

Bror Gårdelöf skrev:Minnet av artikeln i Bumsen är, att Arne i alla fall vid ett tillfälle skickade Hans Böge till Kalmar för att fixa en polismaskin över helgen, men jag kan minnas fel.
Ja det förekom säkert vid enstaka framförallt akuta insatser att Hasse också behövde åka ut men sett över längre tid så var det undantag snarare än regel. När Gösta Zelle dog så var det Henrik Carlgren, för övrigt från just Kalmar, som axlade rollen som resande mekaniker berättade mamma när jag frågade henne. Och sin mamma måste man ju lita på... ;)
Användarvisningsbild
Rindar
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-10-16/08:44

Re: BMW handlare på 1930-talet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-18/07:52

Rindar skrev:Och sin mamma måste man ju lita på... ;)

"Appselut, Madicken!"

Apropå det där med, att en del konkurrenter inte gillade Bosses annonser, var det rimligen konkurrenternas problem. Det är ju inte direkt någon nyhet, att en annonsör framhåller de egna produkternas förtjänster framför sina konkurrenters. Så länge man inte far med lögn, är det rent spel.

Eller som en av mina medarbetare inom Ambulanssjukvården i Östergötland en gång sade till en leverantör:
"Du kommer aldrig att kunna sälja en enda skruv till mig genom att prata skit om Dina konkurrenter. Kan Du däremot visa, att Du säljer bra grejor, kan det bli affär av."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst