https://www.sirdalveibetong.no/
Kompisen skickade bifogade film (skrolla ner lite), som han karaktäriserar som "mycket betongpornografi", men på köpet får man ett antal härliga vyer över "Örnesvingerne" ner till Lysebotn och ortens omgivningar.
Man får sig till livs en snabblektion i modern vägbyggnadsteknik (i alla fall sidobarriärerna) och drar än en gång slutsatsen, att vägbyggen i stora delar av Norge inte är några lågbudgetprojekt.
När vi var där första veckan sistlidna september, körde vi förbi en hel del av dessa maskiner, som just då inte var i bruk.
Om jag förstod saken rätt, är man i färd med att bygga den tredje kraftstationen i Lysebotn. Den första byggdes strax efter andra världskrigets slut för att förse det växande Stavanger med el. I en bok på vandrarhemmet kunde man läsa om detta första bygge, som till häpnadsväckande stor del sköttes med handkraft och små järnvägstrallor, som man sköt den lossprängda stenen på - ut ur tunnlarna. Själva stationen byggdes inne i berget - dels av försvarsskäl, men också för att man på det sättet slapp bygga något. Man sprängde "bara" ut nödvändiga utrymmen i berget.
När bygge två stod klart, blev arbetarbostäderna dagens vandrarhem, och nu, vid bygge tre, hade "ett helt nytt samhälle" byggts ett par kilometer från orten Lysebotn. Sprängsalvorna från det bygget fick hela orten att skaka, så idag har nog byggarna helt andra förutsättningar än för närmare 70 år sedan.