Med risk för att få smäll på fingrarna tror jag att jag kan fråga detta i denna tråd...
Orutinerad som jag är åkandes på min 1200gs från 2011 och funderar lite på denna 1250gs och att jag möjligen!!! vid ett byte i år har en hoj som jag inte provkört eller suttit på.
Jag har två "problem" med min nuvarande hoj och det är att
jag blir trött i rumpan efter en dryg timme fast jag upplever originalsadeln som bekväm (har sadel i lägsta läget och är själv 175 cm) så ofta stannar jag efter en dryg timmes körande och jo jag vet att många andra gör så också så detta kanske inte alls är ett problem.
Jag står eller ställer mig upp hyfsat ofta för att det är skönt att variera samt att jag dinglar med bena och kan om jag är lite försiktig undvika att skrapa i marken med skorna.
Allt detta gör att jag kan köra dagar på 35 mil ca bekvämt och +50 och vara ganska trött under en dag.
Alltså jag blir mest trött i rumpan, inte smärta.
Och nummer två är att efter några dagar på tex semester blir jag stel i knän och kan få lite ont av att köra (denna del hör ihop med ovan att ställa sig upp men kallar det ändå 2 saker)
även detta avhjälps med ovanstående.
Rumpan kan ju avhjälpas med stopp ofta och eller annan sadel.
Knäna undrar jag om det har med vinkeln på lår och underben? många här talar ju om andra sadlar och höjning respektive sänkning av fotpinnar och detta har jag aldrig testat.
När jag provsatt min nuvarande GS och inte ens hade körkort för mc var min undran når jag ner i backen överhuvudtaget?
Och svaret är att ja jag når ner med båda fötterna, ena foten fullt i backen och den andra med hälen 1-2 cm över marken så inte 100% men nästan.
Det jag undrar är även om chansen inte är stor att det blir just denna hoj så är kanske era erfarenheter överförbara, Enligt Bmw Motorrad center stockholm är det "inget problem att sälja en sänkt gs, det är många spm vill ha en sådan" och det gäller ju då att köpa en sänkt?
Är det värt det för bekvämlighet och kanske lite för körningen att ha en hoj som jag 100% når ner på?
(jag har inte 100 koll men tror det finns en "komfortsadel till denna 1250" som jag sannolikt i så fall välja.
Ändras vinkeln på benet om man sänker chassit? eller blir bara hela hojen lägre?
Eller skall man till och med ha lägre fotpinnar för att få mindre vinkel på benet/knä?
(ovan problem är inte stora problem, det får mig inte att köra mindre men om dom minskade eller försvann skulle jag kanske köra mer och längre)