Antal medlemmar

Antal medlemmar

Inläggav wennborg » 2018-10-31/14:25

Idag, 2018-10-31, är vi 7 053 (varav 578 kvinnor) betalande medlemmar i Europas största BMW MC-klubb!
Klapp på axeln till alla!
/Ordförande
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-10-31/15:40

Kul info . För 10 år sedan tror jag att vi låg vi på 5000+ . Ni får rätta mej .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav wennborg » 2018-10-31/16:04

Kovlingen skrev:Kul info . För 10 år sedan tror jag att vi låg vi på 5000+ . Ni får rätta mej .


När jag kom med i styrelsen 2012 var det under 5 000, typ 4 500 4 700.

/Rättaren
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-10-31/16:06

Oki Doki !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav Håkan » 2018-10-31/16:52

wennborg skrev:Idag, 2018-10-31, är vi 7 053 (varav 578 kvinnor) betalande medlemmar i Europas största BMW MC-klubb!
Klapp på axeln till alla!
/Ordförande

Inte bara Europas största, Vi är Europas bästa också! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Antal medlemmar

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-01/00:51

Jag hörde nånstans att HOG (HD Owners Group) hade 8000 medlemmar i Sverige.
Jag har inte lyckats verifiera detta eftersom HOG inte är en klubb utan en bunt klubbar, eller Chapters, som är anslutna separat till nån sorts paraplyorganisation för Europa.

Men om det nu är sant så är vi alltså på väg att gå om dom. Gör det oss till Europas, eller i all fall Sveriges, största märkesklubb då? Eller finns det andra?

HOG är tydligen från början startat av Harley Davidsson som ett marknadföringstrick. Alla "Chapters" förefaller dock startats av entusiaster så på så sätt liknar det väl BMW-klubben lite även om HD förfaller ta mer vara på sina klubbar än BMW (inte så att BMW är direkt dåliga, jag vill inte klaga, men inte ser man så mycket av dom i klubbsammanhang).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-11-01/08:53

Kerstin Berg skrev: 5000 medlemmar

Kerstin Berg
Ordförande

Detta skrevs i ett inlägg "2008-10-05/22:32" så det kan väl inte ha varit så långt ifrån .
Antalet ifråga finns i många inlägg .
Spelar iofs. ingen roll men jag bara klargör vad jag fick antalet ifrån .

Vänliga Hälsningar !
/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav wennborg » 2018-11-02/15:29

Fredric Fredricson skrev:Men om det nu är sant så är vi alltså på väg att gå om dom.


Nja, man kan väl misstänka att HOG också ökar i antal medlemmar år för år, precis som vi.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Antal medlemmar

Inläggav wennborg » 2018-11-02/15:34

Kovlingen skrev:
Kerstin Berg skrev: 5000 medlemmar

Kerstin Berg
Ordförande

Detta skrevs i ett inlägg "2008-10-05/22:32" så det kan väl inte ha varit så långt ifrån .
Antalet ifråga finns i många inlägg .
Spelar iofs. ingen roll men jag bara klargör vad jag fick antalet ifrån .

Vänliga Hälsningar !
/Håkan


Jag har backup av medlemssystemet (Membit då) från mars 2015. Där är vi 5 600 och medlemsystemet då var inte så bra på att rensa ut icke-betalande. Men även om struntar i detta, så verkar en ökning på 600 medlemmar över 7 år lite lite. Står fast vid mina 4 500. :-)
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Antal medlemmar

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-05/02:44

wennborg skrev:
Fredric Fredricson skrev:Men om det nu är sant så är vi alltså på väg att gå om dom.


Nja, man kan väl misstänka att HOG också ökar i antal medlemmar år för år, precis som vi.

Det skulle man kunna misstänka om MC kollektivet som helhet växte, men jag tror inte så är fallet (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag tror att BMW MC Klubben har lyckats presentera ett attraktivt erbjudande med klubbförsäkring och annat och vuxit i kraft av detta. Det är inget självklart att klubben skall växa så nåt gör man rätt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Antal medlemmar

Inläggav wennborg » 2018-11-06/17:46

Fredric Fredricson skrev:Det skulle man kunna misstänka om MC kollektivet som helhet växte, men jag tror inte så är fallet (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag tror att BMW MC Klubben har lyckats presentera ett attraktivt erbjudande med klubbförsäkring och annat och vuxit i kraft av detta. Det är inget självklart att klubben skall växa så nåt gör man rätt.

/Fredric


Det såklart tänkte jag inte på. Vore ju kul att någon gång gå om dom.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-06/18:07

Vi kör i alla fall om dem rent konkret. H-D-klubben hade sitt årsmöte på Kraja Camping året före oss och var väl närmare tusen deltagare. Kommunstyrelsens ordförande Britta Flinkfeldt var årsmötesordförande för både dem och oss, och jag glömmer aldrig hennes ord - ungefär: "Ni i BMW-klubben kör ju verkligen motorcykel! H-D-klubben, som var här förra året, satt mest utanför sina stugor, grillade och drack öl."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-11-07/08:08

Bror Gårdelöf skrev: H-D-klubben, som var här förra året, satt mest utanför sina stugor, grillade och drack öl."

Jag tycker att hon var ute på djupt vatten .
Kanske bara är så enkelt att de tycker om att umgås på träffarna . :? Hoj hinner de väl köra ändå . :shock:

Många i den gruppen hade säkert 100 - 150 mil till Arjeplog och skulle jag åka till Ronneby , närmare 100 mil
så skulle inte prio vara att flänga runt på hojen ett par dagar när jag kommit fram .
Några promenader i området skulle göra gott och ev. nån kortare tur på hojen (utan packning ;) ).
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav BrooklynS » 2018-11-07/08:59

Bror Gårdelöf skrev:Vi kör i alla fall om dem rent konkret. H-D-klubben hade sitt årsmöte på Kraja Camping året före oss och var väl närmare tusen deltagare. Kommunstyrelsens ordförande Britta Flinkfeldt var årsmötesordförande för både dem och oss, och jag glömmer aldrig hennes ord - ungefär: "Ni i BMW-klubben kör ju verkligen motorcykel! H-D-klubben, som var här förra året, satt mest utanför sina stugor, grillade och drack öl."


Men visst var det HD-klubbarna på Europanivå som hade den träffen i Arjeplog?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-07/09:07

Till Kovlingen: Jag bara citerade (ungefärligen) vad hon sade. Hur välgrundat påståendet var, undandrar sig min bedömning. Hur som helst hade hon lagt märke till, att när vi var där, hörde man motorcyklar i Arjeplog dagarna i ända. Så var uppenbarligen inte fallet året innan.

Till Brooklyn S: Jag uppfattade, att det var svenska H-D-klubben, men det kan vara en missuppfattning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-07/13:43

HD-klubben växte i mina ögon när jag insåg att många hade kört till Arjeplog för egen maskin med diverse olika "omöjliga" HD-hojar, bla choopers och annat skrot med aphäng. Vissa från andra länder.
Min fördom var att HD-hojarna hade fraktats upp med tex tåg.
Inte illa med törstig motor, liten tank, och troligen ofjädrat för många.
Nu blev det i stället många BMW-hojar som valde tåget framför vägen till Arjeplog, vilket skapar en ny möjlig fördom om BMW-hojåkare :mrgreen:

Något annat som HD-klubben gjorde bra, vilket jag tycker att även BMW-klubbens skulle ha gjort, var att åka samlad långsam kortege genom samhället.
Tydligen mycket uppskattat av samhället enligt lokalbefolkningen jag pratade med.

Man kan tycka vad man vill om HD-klubben, om deras fransar och annat krimskrams, men det finns hojåkare där som slår många BMW-hojåkare på fingrarna när det gäller att åka mycket och långt.

När det gäller medlemmarna i BMW-klubben så är det kul att antalet ökar, men är det BMW-entusiaster eller "allmänheten" som ökar sin andel i klubben?
Svårt att kunna svara på den frågan, men likväl viktigt tycker jag då det avgör åt vilket håll klubben är på väg mot (BMW-entusiast klubb eller allmän hojklubb.
Personligen tror jag allmänheten ökar sin andel i klubben.
Tiden verkar ha sprungit i väg vad det gäller antalet levande märkesentusiaster i dag. Inte bara BMW.
Ett utdöende släkte.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-07/15:12

Jag delar Din åsikt, att det naturligtvis finns H-D-åkare, som åker långt - men tar Du den genomsnittliga körsträckan på en svenskregistrerad BMW och dito H-D, satsar jag en slant på, att BMW:n körs längst. Det är ju inte konstigt, med tanke på att BMW varit touringinriktat "sedan Hedenhös" - dvs är man intresserad av touring - vilket innebär många mil - ligger BMW bra till.

I övrigt får folk naturligtvis klä sig hur de vill, när de åker hoj - och pryda maskinerna med, vad de vill. Dock kan jag inte låta bli att le åt, att det märke, som från början har en örn i loggan, inte är amerikanskt utan italienskt; Moto Guzzi. "Örnen från Mandello del Lario" lär vara en hyllning åt en "medgrundare", som också var pilot men dog, redan när företaget var tämligen nytt. Huruvida dödsfallet hade med flygning, motorcykelåkning eller något annat att göra, minns jag dock inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav BrooklynS » 2018-11-07/15:44

Måns Ulveståhl skrev:HD-klubben växte i mina ögon när jag insåg att många hade kört till Arjeplog för egen maskin med diverse olika "omöjliga" HD-hojar, bla choopers och annat skrot med aphäng. Vissa från andra länder.
Min fördom var att HD-hojarna hade fraktats upp med tex tåg.
Inte illa med törstig motor, liten tank, och troligen ofjädrat för många.
Nu blev det i stället många BMW-hojar som valde tåget framför vägen till Arjeplog, vilket skapar en ny möjlig fördom om BMW-hojåkare :mrgreen:

Något annat som HD-klubben gjorde bra, vilket jag tycker att även BMW-klubbens skulle ha gjort, var att åka samlad långsam kortege genom samhället.
Tydligen mycket uppskattat av samhället enligt lokalbefolkningen jag pratade med.

Man kan tycka vad man vill om HD-klubben, om deras fransar och annat krimskrams, men det finns hojåkare där som slår många BMW-hojåkare på fingrarna när det gäller att åka mycket och långt.

När det gäller medlemmarna i BMW-klubben så är det kul att antalet ökar, men är det BMW-entusiaster eller "allmänheten" som ökar sin andel i klubben?
Svårt att kunna svara på den frågan, men likväl viktigt tycker jag då det avgör åt vilket håll klubben är på väg mot (BMW-entusiast klubb eller allmän hojklubb.
Personligen tror jag allmänheten ökar sin andel i klubben.
Tiden verkar ha sprungit i väg vad det gäller antalet levande märkesentusiaster i dag. Inte bara BMW.
Ett utdöende släkte.


Faktum är att det är inte så ovanligt att stöta på sydtyska HD-choppers som åker stelben till Nordkap med sovsäcken surrad på framgaffeln. Det finns många hojåkare som åker långt med sina hojar, de som åker kortast är nog de som inte egentligen förstår varför de har hoj... :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Antal medlemmar

Inläggav BmwMats » 2018-11-07/16:48

BrooklynS skrev:.. Det finns många hojåkare som åker långt med sina hojar, de som åker kortast är nog de som inte egentligen förstår varför de har hoj... :)


Amen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Antal medlemmar

Inläggav HåkanH » 2018-11-08/00:47

BrooklynS skrev:..... de som åker kortast är nog de som inte egentligen förstår varför de har hoj...

Denna kategori tillhör jag numera!
< 300 mil den gångna säsongen. Inte alls kul att köra hoj längre men jag vet inte riktigt varför :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Antal medlemmar

Inläggav Mimmi » 2018-11-08/01:09

Hej!

Nedanstående är några tankar som jag haft en längre tid men som aktualiserats av några inlägg i denna tråd.

En del som skriver på olika mc-forum om hur mycket de kör och som förundrar sig över de som inte kör så mycket är om jag inte tar fel ofta ganska nya på mc, och har körkort sedan några år. Då kanske det är "nyhetens behag" för dem. Trots detta uttalar de sig ibland som verkliga experter om allt som har med mc att göra. Jag kan inte annat än att småle när jag läser de inläggen.

Många andra, exempelvis här i vårt forum, har haft mc och kört i kanske 40 - 50 år (och ännu längre), och då kanske de ser lite annorlunda på saken. Jag själv exempelvis har har haft MC-körkort sedan -71 och mc ännu längre. I många år körde jag tusentals mil varje år, men numera blir det bara några hundra mil om året, och då när jag verkligen känner för det och kan njuta av varje mil.
Med åren kan det komma andra intressen som känns viktigare, och inte att förglömma så åldras vi åtminstone kroppsligt oavsett om man vill eller inte, för många säger kroppen ifrån när man kommer över sextio. Man kan även under åren råkat ut för skador eller sjukdomar som medför begränsningar.
Så att se ner på vissa och göra sig lustig för att det inte blir så många mil för somliga är inte riktigt rätt anser jag.

Men det finns också naturligtvis även gamla rävar som kör lika mycket nu som förr, och njuter av det, och det tycker jag är beundransvärt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-11-08/02:35

Min fundering om antalet medlemmar . Betyder det att det per automatik är
en välmående klubb när medlemsantalet stiger , även om besöksprocenten sjunker
på årsträff/möte . (eller räknar jag helt fel ?)

Jo jag har fler funderingar på lager .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-08/09:07

Till Mimmi: Jag instämmer i allt Du skriver. Under mina första 12 år som hojåkare blev det av någon anledning rätt konstant 1 400 mil per år. Nyhetens behag varade länge, och touring innebär många mil. På senare år har det sjunkit till nu kring 1 000. Men jag hoppas kunna ligga kvar där eller t o m öka igen, eftersom jag det senaste året - efter fyllda 65 - "bara" jobbat fyra dagar i veckan och fr o m 2019 går ner till tre. Med lite tur kan jag få ett schema med jobb tisdag - torsdag, vilket innebär rikliga möjligheter till långhelger och därmed sammanhängande resor.
Vi får se, vad framtiden har i sitt sköte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Peter Nordlund » 2018-11-08/10:43

Vilken besynnerlig vändning denna tråd tog.. :roll:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-08/10:58

Trådarna har ju en tendens att göra det - om inte förr, så när rubrikens fråga/påstående avhandlats "färdigt".

Till Kovlingen: Antalet medlemmar har nog ingen automatiskt koppling till "välmående klubb" - hur nu det skulle definieras. Men ser vi till, vad BMW MC-klubben Sverige kan erbjuda sina medlemmar i form av en för de flesta mycket förmånlig försäkring, Sveriges fjärde största motorcykeltidning och - för dem som är intresserade - ett Forum, där "allt" kan avhandlas; från skruvdimensioner på veteranmaskiner till rena galenskaper, så länge dessa presenteras under rätt rubriker och inte innehåller otidigheter etc. (tack och lov för moderatorer!), är det en rimlig gissning, att klubben överlag har nöjda medlemmar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav BmwMats » 2018-11-08/11:51

Att en klubb har många medlemmar innebär ju inte per automatik att det är en "välmående" klubb.
Det är ju en kombination av ett attraktivt forum, eldsjälar och nya evenemang som åtminstone jag tycker är det som lockar.

Att som motorcyklist hitta andra som har samma typ av intresse som man själv har och kan ställa spörsmål och drista intressanta funderingar, gärna i kombination med någon form av humor, ter sig rätt naturligt i dessa gemenskaper som bildas, om än i en elektronisk form på ett sådant här forum.

För egen del har jag alltid åkt hoj, ända sedan 16-årsdagen, och det har runnit mycket vatten genom slussarna här i byn sedan dess...
Det har dessutom blivit mer och mer åkning under senaste åren, kör i princip varje dag någon av mina hojar, dessutom året runt i alla väder, även med snö och is på marken.
Även det har blivit en tjusning och jag trivs att ha den förmånen och lyckan att vara frisk och vid full vigör fortfarande.
Att det dock blir många x antal tusen mil varje år är dock ovidkommande för lyckan, däremot att jag får min abstinens mättad varje dag är viktigt för egen del, för själen och humöret.
- Kalla det livsstil, åtminstone i mitt fall...

Vad gäller klubbaktiviteter och engagemang i klubbar och föreningar, så är jag nog själv inte så aktiv, har inte det intresset att åka på en massa föredrag och träffar för att sitta och diskutera saker, däremot att träffa andra knuttar och spättor, se och diskutera deras hojar och livshändelser, resor och rövarhistorier anser jag vara en riktig krydda i sammanhanget.

Kör försiktigt, ofta och mycket, så ses vi utmed vägarna, träffarna eller kanske till och med här i forumet !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-08/16:38

PS till Kovlingen: I minst två objektiva avseenden kan klubben sägas vara välmående:
1. Vi har sunda finanser.
2. Vi har goda kontakter med BMW Motorrad, som sponsrar klubben under bland annat Mässan och Årsträffarna.

Jag är inte säker på, att följande är sant, men källan är i alla fall trovärdig: BMW i Tyskland har relativt nyligen upptäckt, att vår klubb är bland de största BMW MC-klubbarna i världen. Därmed har man insett, att de erfarenheter, som finns samlade hos oss, kan vara värda att lyssna till, trots att den svenska marknaden totalt sett rimligen är liten i ett internationellt perspektiv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-11-08/17:05

Bror Gårdelöf skrev:PS till Kovlingen: I minst två objektiva avseenden kan klubben sägas vara välmående:
1. Vi har sunda finanser.
2. Vi har goda kontakter med BMW Motorrad, som sponsrar klubben under bland annat Mässan och Årsträffarna.

Jo det kommer väl in ca. 2,25 millar på kontot varje år från medlemmarna .
Det är väl tidningen och forumet som kostar att hålla rullande . Årsträffarna får vi väl betala själva .
Ang Mässan har jag ingen koll men efter vad som skrivs är det ideellt arbete som gäller .
Mässplatsen drar väl en slant gissar jag .
BMW Motorrad tjänar nog en hyfsad slant på klubbens reklam och nånting ska de väl ge tillbaka .

Oj vad måånga fel jag lär ha nu :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-08/18:08

Räkenskaperna - i form av resultat- och balansräkning - samt revisionsrapporten finns ju att beskåda (för samtliga medlemmar; Arkivet, Dokument här på hemsidan) i årsmöteshandlingarna för varje verksamhetsår. Där ser Du, vad som kommer in och går ut. Du gissar rätt, vad gäller mässplatsen.

Vad gäller årsträffarna, brukar BMW Motorrad bidra med något varje år. På Gotland fick varje deltagare en flaska BMW Shower Gel, Body & Bike - som alltså kan användas till såväl kroppen som moppen - och jag har sannolikt glömt ytterligare bidrag. (På Shower Gel-flaskan påpekas, att man bara skall ta in hojen i duschen, om utrymmet är tillräckligt stort. ;) ) Själv fortsätter jag nog med bilschampo till hojen och tar BMW-flaskan till kroppen.

Så länge jag suttit i styrelsen har den principiella idén varit, att influtna medel naturligtvis skall komma medlemmarna till nytta - inte samlas på kistbotten. Dock har vi haft märkligt svårt att i alla fall under några år leva upp till detta, dvs det har blivit en del kvar på kistbotten - vilket rimligen kommer väl till pass i samband med större investeringar i ny, bättre hemsida, nytt medlemssystem mm mm.

Men det är onekligen bättre med lite på kistbotten än ständigt röda siffror.

Apropå bilschampo etc: I sin underbara biografi över Harry "Professorn" Lundberger skriver Bosse Rindar, att Harry i alla fall under en tid använde tvättsvampar, indränkta med bilschampo och -vax, när han tog karbad. "Hans kamrater noterade, att Harry under denna tid var ovanligt blank i skinnet."
Jag tror på det där med bilschamposvamparna, men blankheten i skinnet skriver jag på skrönornas konto.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-09/07:59

HåkanH skrev: Inte alls kul att köra hoj längre men jag vet inte riktigt varför :?

Man kan ju hoppas, att den känslan går över.
Alternativt gör Du som jag; vänder blad i livets bok lite då och då. Under det tidiga 1970-talet var årets höjdpunkt den upp till två veckor långa fjällvandringen - ofta i Sarek. Sedan blev det långa kanadensarpaddlingar längs åar och älvar tillsammans med den då nyfunna hustrun.
Från det barnen var små, och fram till 24 februari 2005 var utförsåkning på skidor - hemmavid, i Sunne, Romme Alpin eller i fjällen - toppar i tillvaron. Nämnda datum kraschade jag höften så svårt, att det var slut med utförsåkandet. (Vi får väl se, om jag kan kajka i barnbacken på hyrda grejor, när barnbarnen börjar kunna åka själva - så kan deras föräldrar få i alla fall några timmar med lite vuxnare åkning.)
Och så köpte jag hoj 2003. Charmen med det har inte gått ur än, men det svåraste, som finns att spå om, är framtiden.
När jag köpte nya stövlar, efter att mina Oxtar tjänat ut efter 15 säsonger, blev det ett par Daytona Road Star GTX. Expeditens kommentar var, att jag nu hade grejor för minst 15 år framåt i tiden. Då kommer jag att vara 75, och då är väl frågan, om det blir något nytt. Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Antal medlemmar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-09/08:18

Peter Nordlund skrev:Vilken besynnerlig vändning denna tråd tog.. :roll:

Trådar har en förmåga att göra det, när våra flitigaste Forumskribenter "associerar fritt".

Bror Gårdelöf skrev:Trådarna har ju en tendens att göra det - om inte förr, så när rubrikens fråga/påstående avhandlats "färdigt".

Det naturliga är väl att sluta skriva i en tråd, när ämnet avhandlats färdigt?

Snälla, håll er någorlunda till ämnet - detta är inte OT-Forumet!

/// Moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Antal medlemmar

Inläggav Kovlingen » 2018-11-09/09:06

Visst har jag halkat lite i tråden men ändå försökt att inte komma helt offside . :oops:
Säjer som Värmlänningen : "En gör så gött en kan" :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster