Sälja MC till Norge?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Sälja MC till Norge?

Inläggav Djabag » 2018-11-06/08:47

Har en äldre MC som jag vill sälja och efter att ha fått många svar från personer i Norge som vill köpa undrar jag om det finns erfarenhet att sälja till Norge? Svaren jag fått är seriösa med namn och telefonnummer etc och känns inte som de man kan få från England med olika förslag att någon kommer och hämtar.

När jag läser om export till ett land utanför EU verkar det vara en del krångel bl.a. med tullen och olika intyg som ska tas fram mot en kostnad. Vill ju inte stå med svarte Petter och inte kunna bli avregistrerad som ägare.

Någon som har erfarenhet att sälja till Norge?
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav BrooklynS » 2018-11-06/09:11

Djabag skrev:Har en äldre MC som jag vill sälja och efter att ha fått många svar från personer i Norge som vill köpa undrar jag om det finns erfarenhet att sälja till Norge? Svaren jag fått är seriösa med namn och telefonnummer etc och känns inte som de man kan få från England med olika förslag att någon kommer och hämtar.

När jag läser om export till ett land utanför EU verkar det vara en del krångel bl.a. med tullen och olika intyg som ska tas fram mot en kostnad. Vill ju inte stå med svarte Petter och inte kunna bli avregistrerad som ägare.

Någon som har erfarenhet att sälja till Norge?


Ja, jag har det. Inga problem alls eftersom Norge är Norden. :)

Du måste ha registreringsplåt samt kopia på införselbeviset till Norge, skickas sedan till Trafikverket som avregistrerar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Buster » 2018-11-07/19:40

Exporten i sig är rätt enkel, sålde en till Vardö för några år sen... rätt långt upp.
Själva betalningen kände jag dock var lite mer orolig.
Kom på den briljanta lösningen att göra upp affären inne på ett Nordea-kontor för trodde det då skulle vara vattentätt, Nordea finns ju i Norge också.
Men nä, det är två olika banker och en internationell överföring utfördes manuellt på återföljande dag... sas det...
OCH, eftersom överföringen vilade till dagen efter kunde den av köparen stoppas.

Så det var lite oroliga timmar där... nu är ju detta några år sen, så det kanske har ändrats, eller har mer tillförlitliga system tillkommit.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav gorbra » 2018-11-07/19:57

Sålde en Suzuki för några år sedan. Fick pengarna i handen, köparen hade ordnat alla papper i förväg och mejlat mig innan för godkännande. Kom bara ihåg att det är du som är ansvarig att cykeln kommer över gränsen och att allt går rätt till. Kan tänkas han vill att du skriver kvittot på en lägre summa så han slipper betala så mycket i tull. Känns köparen seriös så är det nog inga problem. Lycka till!
/Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Håkan » 2018-11-07/20:50

gorbra skrev: Kan tänkas han vill att du skriver kvittot på en lägre summa så han slipper betala så mycket i tull.

Räknas motorcykeln som veteran-MC i Norge är det ingen (eller möjligen mycket låg tull).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-07/21:35

Du behöver ha införselbevis i form av kopia på tullkvitto, eller på det norska registreringsbeviset, innan du kan få hojen avförd ur svenska fordonsregistret.
Skickas in tillsammans med registreringsskylten och exportanmälan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Djabag » 2018-11-11/09:04

Tack för info, mycket kunskap här...!

Nu såldes Mc till en inhemsk köpare så problemställningen försvann.
Dock intressant att det var så många från Norge som var intresserade (minst 5st seriösa) av en gammal Yamaha XT 600 från 1985.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Håkan » 2018-11-11/09:33

Djabag skrev:Dock intressant att det var så många från Norge som var intresserade (minst 5st seriösa) av en gammal Yamaha XT 600 från 1985.

Tror det beror på att hojen är 30 år eller äldre. Räknas som veteranfordon i Norge och är befriade från införselskatt.
På grund av denna införselskatt är prisläget på beg MC i Norge generellt högre. En Svensk MC kan ha ett mycket gynnsamt pris, särskilt om den kan importeras utan skatt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja MC till Norge?

Inläggav Bernt Östlund » 2020-04-23/18:28

Jag sålde min Honda cx500 till en norrman för en del år sedan. Han kom och hämtade den och hade en skåpbil. Han tog ut pengar i bankomat (det behövdes 2 uttag tror jag). Han ordnade det som behövdes i tullen. Det var visst tänkt att det skulle bli en cafe racer av den.
K75RT ABS POLIS, R45 -79, Monark 1937 98:a, Royal Enfield Bullet 350 1981
Bernt Östlund
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-06-13/14:12


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst