Benny Hansson skrev:Jag har länge suktat efter någon kul hoj för lite grusbus och liknande.
Jag kan inget om den biten mer än att det är sköj.
Jag har hittat en cykel i schyst prisklas som verkar gå bra att köra lite offroad med.
En KTM 950 SM 2006.
Hej,
Jag dristar mig till att resonera lite runt "grushoj" och "grusbus".
Jag har två hojar: en BMW R1200GS -10 med dubbla uppsättningar hjul (asfalt + grus) samt en KTM 690 Enduro R. Under året har jag kört 35 mil grus med BMW och 300 mil grus med KTM. När det har varit fråga om grusvägskörning har jag alltså föredragit att köra KTM.
De flesta körningar har gjorts tillsammans med åkare på BMW R1200GS, BMW S1000RS, Honda Afrika Twin och KTM 1090 Adventure R alltså stora tunga cyklar. Det är inte fråga om något GRUSBUS utan mer grusvägstouring. På KTM 690 känner jag mig så trygg i detta sällskap. Vid pauser får jag höra om problem med t.ex. mjukt underlag (nyhyvlad grusväg) men jag förstår ingenting. Min lätta cykel bara flyter fram så snällt.
Alltså: Jag vill påstå att det bara är till belastning att välja en stor och tung klumpedum för grusvägskörning. Även om man kan köra undan ganska friskt på hårt underlag en motorstark cykel, så kan man faktiskt hänga med med en KTM 690. När körningen blir svårare så blir KTM 690 outstanding. Tar vi sedan steget över till grusbus (körning med uppställ på väg) eller till det lättkörda endurospåret, så kan klumpedusarna stanna hemma.
Beträffande KTM 950 SM 2006 (torrvikt= 191 kg), så har jag inte överhuvud taget sett den som en grusmaskin. Det närmaste jag provat är 1090 Adventure (19" framhjul, torrvikt= 205 kg). Det var inget som föll mig i smaken. Tar vi sedan R-modell (21" framhjul), så känns den redan vid torrbrytning alltför krävande för mig och jag har bekanta som givit upp med den: Visst går det bra, så länge man håller sig på hjulen men den är ju så svår att resa upp om man råkar stjälpa med den. Min KTM 690 Enduro R har torrvikt= 142 kg!
Min grusvägserfarenhet baseras på Yamaha XT400 -> Honda XR600R -> ner i endurospåret ->Suzuki RMX250 -> Honda XR400R -> Husqvarna TE250 -> upp ur enduro spåret -> Honda Africa Twin (750) -> BMW R1200GS -> KTM 690 Enduro R.