av Gunnar Elmgren » 2018-11-17/13:58
Dennis - har Du några uppgifter om hur många bilar som brunnit, och några källhänvisningar förutom Expressen-artikeln?
Det här är sensationsjournalistik i dess yttersta form, såvitt jag kan se.
Vi har två "drabbade" BMW i huset. Bägge har fått EGR-ventilen bytt till ett "säkert" utförande för länge sedan.
Problemet är att ganska många BMW-dieslar byggda mellan slutet av 2014 och början av 2018 fått EGR-ventiler (återföring av avgaser till insuget) från en leverantör som haft fel toleranser i tillverkningen.
Ofta upptäcks problemet vid första service, då det loggas felkoder i bilens styrdator. BMW har då bytt EGR-ventil utan att ägaren ens märkt något problem.
På båda våra bilar uppträdde EGR-problemen innan första service (som görs vid ca 3000 mil).
Symptomen är "ryckningar" vid acceleration, tvekan vid gaspådrag, ökad förbrukning och ibland att motorlampan tänds. Den som inte reagerar på detta utan kör vidare, kan råka ut för att EGR-ventilen till slut hänger sig i helt öppet läge. Motorn tappar då effekt markant (den blir katastrofalt svag, för att uttrycka sig rakt på sak), och avgaser skickas tillbaka i insuget som blir väldigt varmt. Motorlampan ska också tändas, som en varning till föraren. Kör man trots detta en längre sträcka i högre fart (motorvägsfart, typ), smälter insuget (som är av plast) och kan i extremfall ta eld. Men långt innan dess har alltså motorn tappat nästan all kraft och motorlampan har tänts. Märker man inte det som förare, borde man kanske fundera på om man alls ska köra bil...
Som sagt - BMW har känt till problemen i över två år, och åtgärdat väldigt många bilar löpande, via en "teknisk kampanj" (dvs man åtgärdar bilar med symptom, eller vid ordinarie service när man har indikationer på problem).
Nu har man beslutat återkalla resten (dvs de som ännu inte fått EGR-ventilen kontrollerad och ev utbytt) - det kan handla om bilar som ännu inte varit inne för första service, eller bilar som av någon anledning servats någon annanstans än på BMW märkesverkstad (eller ägaren struntat i att lämna bilen till service), och där ägaren inte märkt några symptom eller rentav ignorerat dem.
Självklart är det olyckligt att det tar tid att åtgärda alla, men 1,6 miljoner EGR-ventiler snyter man inte ur näsan. Och i de fall ägaren upptäcker problem, tas bilen in omgående - det kan bli väntetid på reservdelar, men rimligen får då ägaren en lånebil under tiden.
Min uppfattning är, att BMW tar sitt ansvar så gott det är möjligt genom att faktiskt återkalla ALLA bilar som är i riskzonen.
Har man en BMW-diesel av årsmodell 2015-18, ska man vara uppmärksam på om motorn börjar rycka/tveka vid gaspådrag, och lämna bilen till BMW-verkstad. Och naturligtvis göra som det står i instruktionsboken, om motorlampan tänds - nämligen kontakta sin verkstad omgående!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24