Gunnar Elmgren skrev:Hmm... kollade lite noggrannare.
Det sitter faktiskt ett bränslefilter i tanken, ihop med bränslepumpen!
Dilemmat är, att BMW inte säljer detta filter separat utan tycker man ska köpa hela bränslepumpsenheten.
Filtret är ett Mahle-Knecht KL 315 - från början hade BMW och Mahle en ”deal” att detta filter inte skulle säljas på eftermarknaden, men numera ska det gå att få tag på. Hittade det på Ebay för under 200 kr, det är klart värt att köpa ett sådant och byta var 2000:e mil eller så (vad BMW än påstår om att filterbyte inte ingår som servicepunkt).
Det finns också lösa pumpar att köpa, hittade på Ebay för 30€....
Så vill Du se till att slippa driftstörningar, kan Du byta ut de potentiellt dåliga delarna för en femhundring + nån timmes arbete.
Ställt i relation till att en ny enhet med bränslepump/filter kostar runt 4.500 SEK (eller ca 360€ + frakt om man beställer från Tyskland) är det ganska överkomligt!
Rogge skrev:Hej igen, tänker nu plocka upp pump/filter-enhet ur bränsletanken och som första steg rengöra filtret. Som jag har förstått finns det 1st typ påse längst ner och 1st inbyggt ihop med bränslepumpen, tänkte börja med att rengöra ”påsen” längst ner.......hur/vad rengör man lämpligast, tacksam för tips....???
Gunnar Elmgren skrev:Filtret är INTE ihopbyggt med bränslepumpen, det är ett helt normalt, separat filter.
Det dumma är, att BMW inte säljer filtret separat utan bara som en enhet med bränslepump och allt - troligen är tanken att det är ett "livstidsfilter"....
Det heter Mahle KL 315 och ser ut så här:
Rogge skrev:Åkte Sthlm-Umeå T o R för ca 1 vecka sedan i 30˚c värme. Uppresan inga problem men efter halva återresan omkring 100 km/h så tvärdör motorn i 3 sek och sen hoppar igång igen och detta återkommer med tätare intervall hela tiden, 1/3 kvar i tanken så reservlampan ej tänd. Tankar full på närmaste mack och problemet helt borta.
Vad kan detta vara.....värmeslag på någon givare eller liknande.....något som spökar i tanken.....kan en verkstad läsa av felkoder......någon som vet eller har haft liknande problem.....tacksam för tips....!!!
Rogge skrev:Återkopplar…….har nu kört med lite bränsle i tanken och mkt hög värme ute, nu fungerar allt. Det var alltså bränslepumpen som behövde bytas ut till en ny.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster