Hej!
Jag har inte ägt eller ens kört den nya generationen AT men har givetvis läst en hel del om den och pratat med ägarer om deras erfarenheter.
Ägarna är givetvis (?) mycket nöjda. En mogen hoj, något som Honda inte sällan får till. Fin motorkaraktär och bra fjädring och mycket trevlig vid sidan av asfalten. En grusdedikerad journalist hävdade till och med att den inte skulle göra bort sig i ett lättare endurospår.
DCT-lådan finns det olika åsikter om, förutom att det gör hojen ytterligare 10 kilo tyngre för sina 95 hk handlar det nog om både vana och preferenser om man gillar det eller inte. Däremot är jag övertygad om att Honda även här gjort sin läxa och lösningen som sådan verkar fungera väl.
Det jag tror att man skall vara tydlig med är att Hondan inte är en konkurrent till R1200GS; snarare är den inriktad på nischen där BMW har sin F850GS med 95 hk och mer offroadinriktade hjuldimensioner och jag skulle nog säga att AT är mycket svårslagen i den klassen idag - i klartext så tror jag att den definitivt spöar alla andra både på kort och lång sikt... Honda brukar visa sig vara ytterst problemfria motorcyklar (/utombordare, bilar, snöslungor... etc) även efter många års användning.
Min slutsats: Honda AT är bäst i klassen - särskilt Adventuremodellen med större tank och bättre kåpglas känns som ett fynd!
(Men R1200GS/A spelar i en annan liga!)
Här en bild från Arjeplog där jag av en slump lunchade med både en AT-ägare och vår käre webmaster.
(On Top (ic) således, trots att Kovlingens hoj syns alldeles bakom
)
Buy quality, cry once