Odd Arne Kjørstad skrev:Får håpe BMW klarer å følge opp salgssuksessen med tilstrekkelig kapasitet på verksteder og service.
Men jeg har dessverre min tvil, de blir jo stadig færre forhandlere.
Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020
Färgerna som erbjuds RS 2019 är förövrigt otroligt tråkiga.
Hoppas att BMW tänker om inför 2020.
Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020
.
Dennis Johansson skrev:Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020
.
Det är bara en fördel för dig.
Förhoppningsvis hinner de få undan ev konstruktionselement, samt att du slipper ev kvalitetsproblem på komponenter från underleverantörer
Måns Ulveståhl skrev:Växellådan från 2017 tycker jag är bra.
Bara en mindre "smäll" när ettan läggs i (typisk Boxer) annars bra.
Tillhörande Quickshift är fantastisk.
Kardanen är grymt bra. Aldrig mer kedja.
Helnöjd med min RS-17, felfri och problemfri, så ribban är lagd på hög nivå för nya RS.
BrooklynS skrev:Tvivlar alls icke på att 1250-n är en ytterligt förfinad 1200 egentligen.
Men man kan ju undra varför man inte ”finlirar” redan från början när man konstruerar växellådor, kardan och koppling? Som alla andra tillverkare, tex.
Buy quality, cry once
Roger Gross skrev:BrooklynS skrev:Tvivlar alls icke på att 1250-n är en ytterligt förfinad 1200 egentligen.
Men man kan ju undra varför man inte ”finlirar” redan från början när man konstruerar växellådor, kardan och koppling? Som alla andra tillverkare, tex.
Buy quality, cry once
Såväl koppling som växellåda köper man av två ytterligt välrenommerade japanska leverantörer till mc-industrin. Tidigare problem med ringantenn och styrknappsatser är ett resultat av snålhet i kombination med ny teknik. Problemet som fanns för några år sedan att bakväxelns lager havererade anser jag kan hänföras till oerfaren konstruktör. Att man sedan som BMW vill ligga i teknikens framkant har naturligtvis många kundfördelar - men innebär också ett visst risktagande. BMW:s intresse att med tekniska kampanjer rätta till även flera år gamla produkters konstruktionsmissar är definitivt hedervärt och trygghetsskapande för oss kunder.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Måns Ulveståhl skrev:Blir det som för BMW-bilar tre års garanti och fri service så åker jag ned till München och pussar alla
Måns Ulveståhl skrev:Blir det som för BMW-bilar tre års garanti och fri service så åker jag ned till München och pussar alla
Måns Ulveståhl skrev:Det är bara att följa vad som händer med BMW-bilarna för att förstå vad som är på gång med hojarna.
Insikten att externa aktörer tjänar grova pengar på att sälja tillbehör till BMW:s två/fyrhjulingar har aldrig suttit väl.
Det började med MINI (BMW köpte John Cooper Works), fortsatte med BMW:s fyrhjulingar (erbjöd egna M-avgassystem och s.k. trimsatser), och håller på att hända tvåhjulingarna.
Bättre att själva ta den inkomsten än att ge bort. Alldeles för stora pengar att ignorera.
Rätt eller fel? Rätt för företaget oavsett vad man tycker.
Jag är inte alls förvånad över ev. kommande elektroniska "spärrar".
En tidsfråga innan Akrapovic sparkas ut som officiell samarbetspartner.
BMW Motorrad lär snart tillverka, och erbjuda sina egna slip-ons etc som tillbehör.
Inom kort lär allt du inte visste du behövde till din hoj erbjudas direkt av BMW Motorrad.
Måns Ulveståhl skrev:Fabriksmonterat val eller tillbehör. Bara en ordlek.
Fler fabriksmonterade val innebär en mindre eftermarknad för externa leverantörer. Eller hur?
Redan på gång alltså
Du kan ju kolla med BMW Motorrads när deras egna titan/kolfiber slip-on kommer.
Jag skulle nämligen bli förvånad om ett sådant inte redan ligger redo för produktion.
Roger Gross skrev:Du gissar och spekulerar
CG Arvidsson skrev:Även solen har sina fläckar. Vis av erfarenhet lossade jag paraleverstaget på bakväxeln för att kontrollera smörjningen av de fina splinesen på ingående axeln och knutkorset på min nya 1250RT. Som jag befarade var det ytterst lite fett på dessa. Främre knuten hålls på plats med en låsring och rör sig inte i längsled vid svingens rörelser. Bakre däremot rör sig axeltappens splines fram och tillbaka vid varje fjädringsrörelse. Är då gummibälgens "läppar" dåligt smorda med Staburags vita fett, kommer fukt in i utrymmet runt knuten. Sakta men säkert bildas korrosion på knuten. På min förra RT, ett år gamla, gick dom så trögt att den främre knuten gled av låsringen. Som tur var gled den inte av helt, utan att den gick att trycka tillbaka igen. Optimoly TA smörja ska man ha på dessa splines, både på in och utvändiga splines. Rengör och pensla på med en pensel eller en gammal tandborste. Går dom trögt så blir det axiella krafter mot utgående axeln i växellådan, som inte är önskvärt. Från en vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att denna smörjning ska införas enligt serviceplanen. Kan tänka mig att det går en hel del hojar ute med detta fenomen.
Roger Gross skrev:............BMW:s serviceplan kommer att kompletteras med att den bakre splinesen vid bakväxeln ska rengöras och återfettas vid varje årsservice.
//Roger G
Anders Nedemark skrev:Roger Gross skrev:............BMW:s serviceplan kommer att kompletteras med att den bakre splinesen vid bakväxeln ska rengöras och återfettas vid varje årsservice.
//Roger G
På vilka modeller gäller denna komplettering av serviceplan?
BrooklynS skrev:Eftersom problemet har funnits sedan 1993 är det väl på tiden...
Håkan skrev:BrooklynS skrev:Eftersom problemet har funnits sedan 1993 är det väl på tiden...
Inte 1993, tio år tidigare,1983 skulle jag vilja säga.
När K100 modellen introducerades.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst