Tanken är fri... . Och nja, sålt den ha jag förvisso inte gjort, men i alla fall, kvar har jag den inte.Måns Ulveståhl skrev:Som vi sa när du sålde din hoj; det är bara en tidsfråga
Jo, det var ju det jag tänkte också.Måns Ulveståhl skrev: Provkörde en G310R förra året. Liten och lätt. Urkul att svänga runt med på trånga stadsgator, men en alldeles för klen motor för touring.
Hm, gör den det ? Jag har ju i det inledande inlägget nämnt GS också, och G 310 GS är ju en GS - hoj i BMW:s egen produktbeskrivning.Måns Ulveståhl skrev:Eftersom tråden handlar om GS/A så hoppar jag över övrig kommentering.
Förstår resonemanget och jag håller med. Fast nu påstås det att R 1250 GS/A inte är någon "ny" cykel, utan en uppdatering* av den tidigare 1200:an.Buster skrev:Personligen anser jag att en helt ny hojmodell aldrig är lämplig för långtouring, oavsett märke, vikt och/eller kubik.
1250:n faller därmed.
Hm, tänker du på en R 1200 GS då, eller på en annan hoj !?Buster skrev:Generellt kan jag dock tipsa om en icke-ADV om man vill ha en smidigare cykel.
Max Mad skrev: Jag tänker att kanske en lättare hoj = mindre cylindervolym ...
Självklart ! Hade du trott något annat !?Buster skrev:Har man en gammal 1200 från 2016 som jag... så anser säljarna att den NYA 1250 är så himla ändrad att ett byte mer eller mindre är ett måste.
Har jag sagt det . Fast det är ju klart, man kan alltid provköra en, för att kunna jämföra med en GS/A .Mörtling skrev:Madmax. Du vill ha en K1600!.
Hm. Tänkvärt. Men sedan är det ju det där med det praktiska. Att lägga en K1600 i långtbortistan är ur hållbarhetssynpunkt (sidoväskorna, t ex.), inte så där jättebra, kanske .Magnus Mörtling skrev:De vägar som är obekväma på den är troligtvis färre än de bekväma.
Och de obekväma blir än mer minnesvärda.
Har förståelse för invändningen, men eftersom det (ännu) bara är en tankelek, är det kanske i häftigaste laget att begära en detaljerad resplan . Och om nu utfallet skulle bli sådant, att det börjar planeras på ett sådant sätt att det är för avsikt att genomföras i praktiken, vill jag ändå ha både hängslen och skärp, för som du själv skriver, det blir i aldrig som man tänkt sig ändå på en långresa, och att sitta och planera för en sådan resa i detalj kommer inte för mig, utan det blir till att måla med breda penseldrag i så fall.Lars-Erik Holmberg skrev:Jag tycker att frågan är för svepande för att kunna besvaras med någon form av precision, eftersom vägvalet runt jorden är helt avgörande.
Tänker du på K - modellerna nu då, eller ?Lars-Erik Holmberg skrev:Om man exempelvis kör via Ryssland till Vladivostok, färja till Anchorage, vidare genom Amerika, båt till England och hem till Sverige, är detta möjligt utan att behöva lämna asfaltvägen. I ett sådant fall anser jag att de tyngsta touringhojarna är det bästa alternativet, eftersom de har god lastkapacitet och komfort.
Det är väl lite i de banorna funderingarna går, att ta sig ut ur komfortzonen, men med ett undantag; Australien. För att få ta med sig en egen hoj in i Australien, måste du i princip plocka ner den i sina beståndsdelar och rengöra med tandborste, annars släpper dom inte in hojen i landet.Lars-Erik Holmberg skrev:Om man avviker från denna rutt och väljer att köra genom Stan-länderna, färjar sig ner till Korea/Indonesien, vidare genom Australien, båt till Sydamerika och Afrika och hem genom Europa, innehåller konceptet med stor sannolikhet en mängd "äventyrsvägar" där en tung mc blir svårhanterlig, intill omöjlig att hantera. Istället torde en maskin i 4-500 cc-klassen vara ett mycket bättre alternativ.
Så ditt svar på frågan (om man nu väljer en rutt genom Stan - länderna (inkl. Afrika etc.)) är en 1250 GS/A ? Sedan undrar jag vad TET - vägar är för något.Lars-Erik Holmberg skrev:Nu blir det ju riktigt aldrig som man tänkt sig på en långresa. Man lockas ofta in på lite sämre vägar, och då måste man ha lite marginal. 1200 GS/GSA har den marginalen, så länge man inte får för sig att köra jorden runt på TET-vägar. Visst är den tung att räta upp efter en kullkörning, men jag tycker att dess övriga företräden förlåter detta. När man väl är på rätt köl igen, har man glömt hur tung den är!
Men visst vore det en dröm att det en gång konstruerades en 1200 GS/GSA som vore 100 kilo lättare!
Det ligger en del i det påståendet. Då kvarstår frågan; en 1250, eller en av de mindre syskonen ?Odd Arne Kjørstad skrev:En GS(A) kan gjøre alt en R, RT, RS, Kxxxx, S (eller hva alle de andre modellene heter) kan gjøre, unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn (men hvem f... vil det...?).
Men de andre modellene kan ikke gjøre alt en GS(A) kan!
Det er i alle fall min påstand.
Tack !BrooklynS skrev:Tran European Trail
Självklart ! Tänkte inte på det .BrooklynS skrev:Googla!
Tanken har slagit mig, såväl som komforten.Fredric Fredricson skrev:En aspekt som inte tagits upp är bränsleförbrukningen. Tänker att det är långt runt jorden.
Jag vet i och för sig inte om 850in är speciellt mycket snålare än 1250in men man tycker det borde vara skillnad.
Sen kommer ju aktionsradien in också, och där finns det fler parametrar.
Max Mad skrev:Tanken har slagit mig,
Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Eller hur !DaK skrev:Max Mad skrev:Tanken har slagit mig,
Du får väl skruva fast den
Max Mad skrev:Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Tack Odd !Odd Arne Kjørstad skrev:Max Mad skrev:Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Prøv denne linken:
https://teezuley.com/motorcycle-dostunt ... ck&p=FRONT
Det är så många läsvärda tankar och reflektioner här, att det är svårt att komma till någon slutsats. Tur för mig som lider av svårartad beslutsångest att det inte är aktuellt att skaffa hoj . Men, för att svara på några av utläggen;Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...
Fundera först på budgeten för resan, sedan på tiden för densamma.
Kanske det är så att "hojen"/fordonet skall hyras eller köpas/säljas, och i och med det kan man köra med olika hojar i olika länder/förhållanden.
Med tanke på bränsleförbrukningen, så är väl det det minsta problemet. När jag körde till Bajkalsjön (1450 mil) så var medelförbrukningen ca 0,47 med K 1600 GT, så vilken annan hoj som helst skall väl gå på ca 0,5. På långresor kör man ju alltid försiktigt.
Angående 310 GS, så tror jag att man skall vara mest rädd för att ramen inte håller! Jag tror jag brukar lasta ca 50 kg inkl sidoväskor på mina resor. Sedan blir det några kg till om man skall ha med sig reservdäck, vilket jag inte tror behövs.
Det kan hända att ramen inte håller om man t ex kör lite för fort i en för stor grop.
Är man van vid att köra med en hoj på låga varv, så blir det inget nöje att märka att det inte finns någon kraft under 4000 varv...
Det goda med en ny hoj är att det finns word wide garantier. Transport till närmaste verkstad kan väl bli flera hundra mil i värsta fall.
Har man kollat upp på förhand hur eventuella reservdelar kan skickas (t ex med DHL), så är man förberedd till tänderna.
Det man kanske behöver är en satellittelefon?!
Nu för tiden är det så många som är på "ständig resa" så det är bara att googla "lite" så får man alla tips man kan behöva. Väntar man lite på lämplig plats, så kan man slå följe med någon annan som skall åt samma håll.
Max Mad skrev:Val av hoj. Slutsatsen jag landar i, utifrån de argument som framförs här, står valet antingen mellan en R 1250 GS/A eller K 1600, (om vi håller oss till BMW-maskiner).
Max Mad skrev:Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...
Budget ~ 1 000 000:- (+ hoj, 250 000 :- (om vi håller oss till GS/A) borde väl räcka )). Tidsåtgång ? Hm, hur långt är ett snöre . Räcker ett år ? Tveksamt skulle jag tro.
Ja, det blir ju nästan 3 år. Då borde man ju hinna .Olof Eriksson skrev:Max Mad skrev:Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...
Budget ~ 1 000 000:- (+ hoj, 250 000 :- (om vi håller oss till GS/A) borde väl räcka )). Tidsåtgång ? Hm, hur långt är ett snöre . Räcker ett år ? Tveksamt skulle jag tro.
Då jag är ute och kör. Så har jag legat runt 1000 kr / dag i budget. Och dvs mat bränsle och boende. Ibland enkelt ibland dyrt. Så men en mille i budget kan man vara ute länge
Leif L skrev:Till Bror:
Jag gissar att gänget du nämnde kan ha åkt i Mongoliet och/eller i Kazakhstan.
I början på 2000-talet var det ju ett ca 200 mil långt vägarbete (typ grusgrop och inga broar över åar och älvar) öster om Chita.
Som vanligt när man ställer en fråga/luftar en tanke/idè på forumet, får man inte sällan intressant input . I skrivandets stund har jag inte så mycket tid till min disposition för att utveckla ett svar, men jag reagerade på av Lars-Erik ovanstående författat. Till saken hör att jag i Indien hyrde just en sådan maskin som omnämns ovan, och eftersom jag haft en GS/A i min ägo kan jag jämföra och så mycket kan jag säga, att jag skulle aldrig ge mig på ett sådant äventyr som diskuteras i denna tråden på en sådan motorcykel, det är ju en sak som är säker !Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya. Där kanske finns svaret på önskan om lättare äventyrsmaskiner?!
Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya.
Ett synnerligen förnuftigt beslut, fy tusan för att köra några längre sträckor med en Enfield. Det smakprovet jag fick under de dagar jag hade den till mitt förfogande, gav inte mersmak. Däremot träsmak .Bror Gårdelöf skrev:Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya.
Jag har läst artiklar om en sammanslutning, som lär finnas i Sverige, av Royal Enfield-ägare, som åkt till fabriken, köpt hojen där och kört hem. Det är dock inget jag själv skulle överväga.
Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men det var det jag skrev lite längre upp, att jag hyrde den som är på bild under några dagar, och det är en Royal Enfield Himalaya. Det blev väl ett 20-tal mil, eller så.Lars-Erik Holmberg skrev:Jasså, ni har provkört Royal Enfield Himalaya?!
Var hänger man korvlådorna .Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Max Mad skrev:Var hänger man korvlådorna .Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Briljant Thomas ! Eller inte .Thomas Stadin skrev:Max Mad skrev:Var hänger man korvlådorna .Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Äh, satsa på mjuka väskor som håller för marksyningar. De väger dessutom en bråkdel av hårda väskor.
Ja, alltså först och främst; Motorstorleken känns liiite underdimensionerad. Sadeln ser ut att inte vara allt för bekväm under långa etapper, och mjuka väskor ? Jag gillade korvlådorna av den enkla anledningen att dom tålde en hel del styk.Thomas Stadin skrev:Vad menar du?
Det är dumt att argumentera mot bättre vetande, men skulle du ge dig iväg på ett sådant äventyr som diskuteras i tråden, på en sådan motorcykel ?Gunnar Elmgren skrev:Allt är relativt.
Vi har en CRF250L i familjen, och jag måste säga att jag är djupt imponerad av den lilla maskinen.
Lättkörd, stryktålig, bränslesnål och tar sig fram i stort sett överallt.
Och - mjuka väskor tål faktiskt ännu mer stryk än ”korvlådor”!
Så länge man håller sig till vägar där max 100-110 är lämplig marschfart hänger den med fint.
Motorväg är däremot bara att glömma - det blåser illa på den nakna hojen, och toppfarten på 120-125 km/h är liksom inte kompatibel med motorväg.
Och den har en fördel gemensam med BMW - det går att få fram reservdelar till en Honda i stort sett överallt i världen!
Max Mad skrev: Det är dumt att argumentera mot bättre vetande, men skulle du ge dig iväg på ett sådant äventyr som diskuteras i tråden, på en sådan motorcykel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster