av strol » 2019-03-24/10:23
Tack Håkan!
Jag hade samma undran själv. Speciellt som startmotorn upplevts som lite tveksam under 2018. Nu också.
Har nu belastat batteriet, ett bly-gel-batteri, 3 år gammalt, med 345 W i form av 3 st H4-lampor, alla glödtrådar, parallellkopplade. Luktar och blir varmt men spänningen är på 11V över polerna. Borde vara ok.
Mätte även motståndet på jordkabeln mellan batteriklämma och motorblock. Visar 0 ohm.
Både fot- och handbroms har ju onormalt stor slaglängd. Jag kan inte förstå varför det skulle ha med ABS:en att göra. Men ABS:en är ju onekligen den gemensamma nämnaren mellan fram- och bakbroms. Bromsvätskan går ju från hand- och fot-pumpen ner genom ABS-enheten och ner till hjulcylindrarna. Utan att blandas dock. Det finns väl stora BMW-modeller som har sådant hopkopplat bromssystem. Dock inte min F650GS 2008. Den har tyvärr de modelltypiska felen läckande ventilkåpspackning och rasslande kedja så jag funderar starkt på att byta den.