gorbra skrev:Kika gärna på skydd för ryttare eller skidåkare. Har samma klassning och verkar smidigare. Roadracingförare kör gärna med dessa.
gorbra skrev:Kikade på ett ryggskydd för skidåkare. Det hade samma klassning, EN 1621:2, det såg riktigt smidigt ut.
Thomas Stadin skrev:gorbra skrev:Kika gärna på skydd för ryttare eller skidåkare. Har samma klassning och verkar smidigare. Roadracingförare kör gärna med dessa.
Men det stämmer nog inte riktigt som du skriver, eller?
Försäkringsbolagen skriver ofta att man ska ha skyddskläder avsedda för "mc-åkning".
Ryttarnas skyddskläder verkar ha andra krav då de anger EN 13158. http://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Sakerhet/Ryttaren/
Något sådant skydd är inte godkänt för mc-åkning:
https://www.mc-boden.se/info/ce-maerkning
Jag satsar på mc-skydd!
2696121 skrev:Jag köpte en Helite-väst som blåser upp sig automatiskt om jag flyger av cykeln. Skyddar bröst, höfter, rygg och nacke precis som en airbag. Den har även ryggskydd vilket gör att jag inte längre behöver ha ett kroppsnära ryggskydd.
Jeanette
Multistrada 950
enhjuling skrev:Ingen tvekan om att man skall ha bra skydd så detta gjorde mig lite nyfiken så jag kollad på några försäkringsbolags villkor.
Svedea skriver att man skall ha "lagstadgad hjälm, skyddskläder för MC-bruk med förstärkning för armbågar,
axlar och knän samt förstärkta stövlar/skor och handskar." Inget om ryggskydd eller nån form av märkning!!
Bilsport&MC skriver så här
Med godkänd skyddsutrustning menas:
1 lagstadgad CE, DOT eller SNELL märkt hjälm
2 skyddskläder för mc-bruk med CE märkta skydd på knä, axlar och armbåge.
3 stövlar och handskar för mc-bruk
Länsförsäkringar skriver "Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk." Jag mailade dem och frågade vilka grejer de godkänt
Folksam: "förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning."
Jag mailade samma fråga till dem.
Man blir ju lite fundersam när de inte specar vilka grejer som är godkända eller vilken CE-märkning som krävs.
Svedeas skrivning gör ju t.ex. att jag kan sy ett par jeans med dubbelt tyg på knän själv och har jag tillverkat dem för att användas vid MC-åkning så är de ju godkända...
enhjuling skrev: Det innebär att det inte är godkänt att t ex använda vanliga skinnbyxor ....
enhjuling skrev: Att det skulle vara CE-märkta skydd var det ju bara Bilsport&MC som skrev i sina villkor av de bolag jag kollade.
Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, om någon vet, och om det finns ett enhetligt svar. En gissning är, att om punkteringen sker med något litet och vasst, tar det ändå en lite stund för gasen att pysa ut, och under det tidsintervallet skyddar västen fortfarande bra. (En airbag i en bil lär i princip börja släppa ut gasen, redan innan den är maximalt fylld, så att föraren/passageraren inte skall förbli fastklämd.)
Tar vi det hypotetiska fallet, att västen punkteras med någon form av skärande egg, så att hålet blir stort, blir det förstås värre.
Bror Gårdelöf skrev:enhjuling skrev: Att det skulle vara CE-märkta skydd var det ju bara Bilsport&MC som skrev i sina villkor av de bolag jag kollade.
Det skulle kunna bero på, att Bilsport & MC nischat in sig på just motorcykel- och entusiastbilförsäkringar. Därmed kan de ha lite bättre koll på, vad skydd för motorcyklister innebär. (Kollade Du med Svedea?)
Stora bolag, för vilka motorcykelförsäkringar är en liten andel av totalen, kanske inte har lika bra koll?
Men det är en spekulation från min sida.
Återgå till Kläder och utrustning
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst