BmwMats skrev:Förresten, vad behöver man invändigt i takhöjd för att kunna jobba med en cykel på lyften, tänker på om hojen har helkåpa med ruta och liknande.
Man skall ju kunna stå upprätt och meka med den utan att hojen tar i taket...
Kovlingen skrev:Ta ett snack med "Håkan" på forumet . Han kan nog detta .
Kovlingen skrev:Nästa tips : Besök någon som har ett stort garage och glöm inte att det kommer att bli för
litet hur stort du än bygger
Tänk på vart du ska förvara tex. alla däck/hjul och så har du den där konstiga hojen
CG Arvidsson skrev:Ett tips som jag ångrade att det inte blev av. Skaffa en mc- lyft som är nersänkt i golvet,i plan med golvet i nersänkt läge. Och elhydraulisk.
Kovlingen skrev:Uppvärmning ? Kan det funka med en luftvärmepump ?
Fikahörna med ett par stolar , ett litet bord , kaffebryggare och ett kylskåp
och några hojtidningar
Tänk på att ställa lyften så att den inte blockerar hela garaget om hojen blir
stående där några dagar .
En del av arbetsbänken är inte fel att ha på hjul . Även ett verktygsskåp .
Snåla inte på eluttag och lyse . Även att ha säkrat för elverktyg så att det inte
blir strömlöst och svart stup i kvarten
Har en kanal på TV: som heter "Garage Rehab" iofs. lite överdrivet men det
är gott om tips . Kanske finns på "Tuben" .
Ang förvaring så kan du kika på blocket om det är någon som renoverar
och säljer ut skåp och arbetsbänkar för en billig peng .
Slut fundering för nu
Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .
Kovlingen skrev:Glömde att det bara är ett måste att ha en bra ljudanläggning så man kan spela favoritmusiken medan man mekar. Väl fungerande WiFi är ju inte heller fel
Anders Nedemark skrev:Mitt råd är att bygga så stort du har råd med och vad tomt/bygglov tillåter. Efter ett par år är alltid garaget för litet. Även om garaget inte blir proppfullt med fordon & maskiner så är det trevligt med yta så man kan röra sig. Lite mera ombonat liksom.
Här är en tips på en hemsida med garageinredning. https://garageinredning.se/
Sen finns ju alltid Verktygsboden.se när det gäller maskiner & verktyg. De har även viss inredning. Det ligger inte så långt från dig och det är ju bra
CG Arvidsson skrev:Glömde en sak. Ska du gjuta nytt golv, se till att du gjuter på en rejäl markisolering. Kalla golv är ett otyg.
Anders Nedemark skrev:När man ändå gjuter plattan är det en försumbar kostnad att lägga in golvvärme. Det ska ju isoleras efter konstens alla regler allafall men golvvärme är mumma i ett garage.
Bror Gårdelöf skrev:När vi ändå är inne på att gjuta golv, gör jag utifrån egen erfarenhet reflektionen, att det borde vara klokt att gjuta golvet med en aning lutning mot garageporten. När man tvättar golvet, får man då automatiskt ett flöde ut ur garaget.
Vårt hus är byggt 1968, och vi köpte det 1982. Det har tvåbilsgarage med en centralt placerad golvbrunn, mot vilken vattnet och lorten naturligtvis rinner. Brunnen behöver följaktligen rensas från lort då och då. Jag brukar göra det efter förmåga, efter att vinterlorten spolats av golvet med högtryckstvätten (då jag också försöker att "fösa" vattnet mot porten i stället för brunnen).
Fullständigt idiotiskt byggt! Med en liten men jämn sluttning mot porten slipper man det problemet.
Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .
Roger Gross skrev:Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .
Om man vill komma åt fuktproblemet är en luftavfuktare den bästa lösningen. Att köra en utsugsfläkt och samtidigt försöka hålla någon värme är verkligen att elda för kråkorna...
Mvh, Roger G
Kovlingen skrev:Ska väl tänka på Kråkorna också . Sitta där å frysa på vintern
BmwMats skrev: ... men att man gör ett svagt fall mot garageportarna är en fin poäng om man vill spola av någon enstaka gång.
Bror Gårdelöf skrev:Nu planerar du uppenbarligen inte att bygga något "grovgarage" - men då är det väl ännu trevligare att ha ett golv, som Du kan snygga till med en vanlig golvmopp? Det går definitivt inte på naken betong.
BmwMats skrev:Bror Gårdelöf skrev:Nu planerar du uppenbarligen inte att bygga något "grovgarage" - men då är det väl ännu trevligare att ha ett golv, som Du kan snygga till med en vanlig golvmopp? Det går definitivt inte på naken betong.
Troligtvis blir det någon form av klinkergolv, plattor som sätts på betonggolvet. Grannen har det i sitt dubbelgarage och det är lättstädat och mycket tjusigt.
Det enda jag är lite orolig över är om man tappar något tungt på dessa plattor är om dom spricker lätt eller om dom kanske inte tål en vanlig domkraft eller liknande.
Grannen hade inte märkt att dom var känsliga för det, men ändå är jag lite osäker...
Bror Gårdelöf skrev:Det bör väl gå att kolla med ett seriöst byggmaterialföretag? ...
Gunnar Elmgren skrev:Belysning:
Gunnar Elmgren skrev:Ventilation:
Gunnar Elmgren skrev:Portar:
Gunnar Elmgren skrev:Golv:
Gunnar Elmgren skrev:Takhöjd:
Gunnar Elmgren skrev:Ljusinsläpp:
Gunnar Elmgren skrev:Aggregatrum:
Gunnar Elmgren skrev:Yttertak:
Gunnar Elmgren skrev:Isolering:
Gunnar Elmgren skrev:Väggar:
Gunnar Elmgren skrev:Uppvärmning funkar fint med en luftvärmepump - det är ju inte hela världen, om temperaturen i garaget sjunker lite de få dagar det är kallare än -10 C.
*EDIT*
Glömde det där med el....
My 2 ç...
Måns Ulveståhl skrev:Varje garage ska även inhysa sin fridlysta "man cave" tycker jag
Måns Ulveståhl skrev:Har du trots en "man cave" svårt att fylla utrymmet så rekommenderas denna BMW med stödhjul bredvid din BMW-hoj som prydnad.
Roger Gross skrev:Om du talar om för klinkerleverantören hur golvet ska användas tar han fram material som håller.
Beakta att klinker kan bli mycket hala vid väta eller oljespill. Finns dock klinker med halksäker yta.
//Roger G
GSven skrev:Texten skulle ju med:
Inbrottsskydd.
Larm/övervakning/fjärrstyrning av temp/fuktighet fast bredband?
Brandsäkerhet.
Om du ska slipa/svetsa/måla: hur avgränsar du bilarna? Vill inte ha damm överallt.
Gunnar har skrivit många bra saker.
Nedsänkt lyft är bra. Men fyrhjulingar,bilar. Lyfter du aldrig dem?
En del kan ha hög takhöjd ända upp i nock med noga planerade takstolar, en del kan ha loft. Gästsovplats, däckförvaring eller alla projekt du ska göra sedan.
Roger Gross skrev:Hej BMWMats,
Glöm inte meddela datum för den stora taklagsfesten - alla seriösa byggare håller med en så´n...
Vänliga hälsningar,
Roger G
BmwMats skrev:Tack Roger, självklart informerar jag Er alla och välkomnar Er till den
Får bli korvgrillning, saft och frugans hemmabakade bullar i så fall
Anders Nedemark skrev:När den taklagsfesten blir kan du räkna med besök från Umeå
Birger Larsson skrev:Här finns en tidigare tråd om garagebygge: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=153&t=12043&p=72635&hilit=hymobord#p72635
BmwMats skrev:Kovlingen skrev:Ta ett snack med "Håkan" på forumet . Han kan nog detta .
Toppentips Kovlingen, får hoppas att Håkan läser detta...
Håkan skrev:Hej Mats.
Tycker du fått väldigt många bra svar, tips m.m hittills.
En sak som slår mig är bygg inte för litet!
Hustrun och jag köpte hus på landet för cirka 15 år sedan.
Där fanns bland annat ett garage på 80 kvm... Jag tyckte jag fick ett stort garage - det tog 4 år sen byggde jag och några vänner till garaget med 50 kvm.
Jag har ett elhydrauliskt lyftbord, fabrikat Edmo Lift, till motorcyklar. Det står uppepå golvet, är lätt att flytta på om det behövs. Takhöjden 2,5 m har räckt till för mina behov.
Garaget/verkstaden 130 kvm plus 50 kvm vind är vikt till motorcyklar, vi har två bilar i familjen, dom står ute!
gorbra skrev:En sak att fundera på är om det kan vara lämpligt att placera solceller för elproduktion på taket. En kostnad som kan betala sig relativt fort. Eller solfångare för varmvatten. Bara en tanke.
Göran
CG Arvidsson skrev:Vid ett hårt och krävande motorcykelarbete bör en dylik anläggning placeras på ett bekvämt avstånd till den placerade mc-lyften.
GSven skrev:Gratulerar till att planerna materialiseras.
Panel: stående! Väder o vind. Design, hur ser kringliggande byggnader ut.
Port: 2 smala om inte dina fordon är 4 m breda. Separat gångdörr, eller dörr i ena porten. Smidighet, spara värme i garaget, designintryck, flyghangar? tänk: ska bara in och hämta en mejsel...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst