Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Håkan skrev:Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har inte gjort det och har inga planer åt det hållet, men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör.
Skall jag vara snusförnuftig, lär turbon öka belastningen på motorns komponenter => högre risk för haveri - men den risken är Du måhända redo att ta?
En K 1200 "Mk I" ger turbokänsla av två orsaker: Vinandet från kamkedjedriften och den breda vridmomentkurvan - men det visste Du väl redan? Och det är kanske inte så gott om fina begagnade sådana maskiner till salu längre?
Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Håkan skrev:Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.
Allan Ericsson skrev:Håkan skrev:Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.
Lennarth Zander är i alla fall inte skadlig. (Han har varit min chef under ett antal år.)
Falken skrev:Spännande Mats! Hoppas du hittar din turbo. Jag är en av de som gärna skulle följa bygget
BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.
Nils-Erik Ringlander skrev:Det kan ha varit Joachim Nordberg du träffade. Han bodde i Linköping (?) tidigare, nu i Västerås och DO i D5
Jag minns han hade en turboladdat GS som sprätte mer grus än någon annan
Kovlingen skrev:BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.
Klart att du ska fixa detta och låta oss andra få se lite bilder under tiden
Vintern kanske blir lite kortare också
Spännande !
Glöm inte att gå in på den lokala radiostationens trafikinfo och varna när
det är dags för testkörningarna
Kovlingen skrev:Jag skriker väl till då för Fredrik är ett till namn förutom Håkan
(Får ta ett par stadiga före så löser det sej )
Kör hårt !
Thomas Stadin skrev:Turbo-lag gör mc:n mer eller mindre okörbar på kurviga vägar.
Falken skrev:...Intressant att du kan behålla motorn så pass opåverkad. Om jag förstår rätt så uppstår behovet av nya spridare först om om man vill plocka ut en effekt som skulle innebära att flödet från de befintliga inte skulle räcka till? Alltså att man lyckas få in så mycket luft i förbränningsrummet att mängden bränsle som hinner levereras blir för lågt i förhållande till detta. Att du nu vill öka draget vid relativt låga varv bör betyda att injektorernas öppettid är ganska lång och därför hinner befintliga injektorer leverera tillräckligt med soppa trots ökad luftmängd vid givna varv? Rätta mig gärna om jag tänker fel
För övrigt vill jag igen säga att jag håller tummarna att du får tillfälle att genomföra nämnda projekt och önska lycka till i förväg!
BrooklynS skrev:Vanligt är turbokonvertering av snöskoter Yamaha trecylindrig 1050cc fyrtaktsmotor. Effekten höjd från 135 till 190 hk utan större övriga ingrepp. Hållbarhet opåverkad som det verkar (dvs outslitlig med snöskotermått mätt) och dessa motorer går på max kan jag säga.
Turbosatser brukar finnas till salu för en ganska billig penning begagnade, 10-15.000 kr inkl allt.
Hur dessa skulle passa bolt on på en K75 törs jag inte svara på men MC-Xpress i Piteå har mycket stor erfarenhet av turbokonverteringar och kan nog ge kvalificerade svar på dina frågor samt ställa upp med de grejor du behöver. De är bland de främsta i världen skall sägas.
Erik Marklund som driver firman är för övrigt bror till Liza med samma efternamn.
Buy quality, cry once
BmwMats skrev:Nej, jag får hålla lite i slantarna nu om det blir garagebygge av, sedan kanske man kan leta efter något bra material för ändamålet, dvs ett turboaggregat som passar flödesmässigt.
Tror att ett aggregat avsett för en 1.6-1.8 liters bilmotor passar fint för en motorcykelmotor på 750cc.
Ecklesiastik skrev:Misstänker det inte blir så mycket mekande på hojjen såhär på sommaren. Men i din jakt på turbos kan jag tipsa om Smart dom hadde ju turbo och snurran är ju på mellan 0,7-1 liter så borde funka. har kollat på bildelsbasen och hitta en knippe från 1 liters snurran för mellan 6-8 000kr så spräcker din budget lite men alltid något.
sen hittade jag några för 6-700cc motorerna som var klart billigare men frågan är hur trycket är?
Annars kan du ju typ kolla på Suzuki Wagon R+ den hadde ju en dieselsnurran på 1,3l med turbo men jag antar att den kör på högre laddtryck?
sedan har du ju "nya" minin som har i vissa en 1,2l turbo också runt 8 000 men det lär vara en bra turbo tänker jag
Fredric Fredricson skrev:Utan att vara på något sätt expert så tycker jag inte det borde bara slagvolymen som avgör storleken på turbo utan effekten som man vill uppnå. Det är ju effekten som bestämmer mängden luft och avgaser.
BmwMats skrev: Spikningsrisken är det som ofta inte tas hänsyn till vid amatörbyggen, det orsakar skador på sikt och vid för upprepade tillfällen. Stakar och kolvar mår INTE bra av detta.
Bror Gårdelöf skrev:BmwMats skrev: Spikningsrisken är det som ofta inte tas hänsyn till vid amatörbyggen, det orsakar skador på sikt och vid för upprepade tillfällen. Stakar och kolvar mår INTE bra av detta.
Jag tror mig ha läst, att motorer, som byggs för turbodrift, har låg kompression - vilket låter logiskt, med tanke på att de överladdas av turbon.
DaK skrev:Honda CX 500 10:1, Honda CX 500 Turbo 7,2:1 enligt instruktionsböcker. Instruktionsboken till turbon är dock inte riktigt att lita på, enligt den så skall bromsvätskan rengöras vartannat år
Håkan skrev:Väljer du att köpa hos en järnhandel, så var noga med hållfasthetsklassen på pinnskruvarna. Minst klass 8.8! Köper du gängat stångmaterial som ofta finns i byggshopar och liknande är det vanligen klass 4.6 el. dyl.
Jag skulle välja BMW original...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster