Gunnar Elmgren skrev:(För en V6 är annars 60° optimal cylindervinkel, men eftersom V8:orna från tidigare år hade 90° vinkel mellan cylinderraderna, kan man ana att det var enklare att få motorn att passa i chassiet med 90°...)
Förr i världen i F1, så sent som på 90-talet, byggde man en superbra motor, satte den i superbra chassi och sen fick aerodynamikerna se till att downforce och drag blev bra.
Numera talar aerodynamikerna om för chassiutvecklarna hur bilen skall se ut, var insug och kylare skall sitta och var avgaserna skall mynna sen tar man fram ett chassi och talar om för motorbyggarna hur mycket plats dom har för motor mm.
Lite hårddraget kanske, men enligt vanligtvis välunderrättade källor(tidskriften Racecar Engineering) så är det så det går till numera. I princip. Aerodynamiken är kung i F1.
/Fredric
PS Lyckligtvis finns Staduim Super Truck racing där downforce är ett totalt okänt begrepp: https://www.youtube.com/watch?v=8yIQAvW7XnE