Håkan skrev:Jag gissar på tändspole. En fallerande sådan brukar inte ge några felkoder.
F800åkare skrev:Håkan skrev:Jag gissar på tändspole. En fallerande sådan brukar inte ge några felkoder.
Missad gnista syns på felkoder, så fallerar en tändspole så får du felkod, tom bara om den missar en enda gnista läggs en kod, missar den flera tänds motorlampan.
Roger Gross skrev:F800-åkare skriver:
"Man kan säga att den som hävdar något gentemot bmw i en garantifråga om motorn, bör se till att ha alla ankor på led , för i värsta fall kommer moderskeppet i tyskland koppla upp sig till cykeln och läsa ut ALLT den varit med om ned till varje enskild gnista och när det skedde.
Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara."
Stämmer att de på BMW Motorrad i München kan utläsa oerhört mycket via BMW Servicedator - ett exempel:
För några år sedan åkte jag en K1300S. En oerhört kompetent maskin. Dock hade mitt exemplar egenheten att ibland och plötsligt få motorstopp. Inte alls käckt om det händer vid olämpligt tillfälle. Verkstaden kunde inte hitta ngt fel trots omfattande undersökningar. BMW i München blev inkopplade och beordrade min verkstad att koppla upp maskinen mot servicedatorn samt köra motorn enligt viss rutin. Hojen kördes alltså på verkstad i Sverige och motorteknikerna följde processen online i München. De fann felet och rätt komponenter byttes - motorstoppseländet var därmed eliminerat. Bara ett exempel...
//Roger G
F800åkare skrev:Bäst är att koppla upp cykeln mot en diagnostestare och starta den, jag har haft min uppkopplad mot min laptop med Bmw fabriksprogramvara.
Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara.
Ante skrev:Ja e det sprucket där, blir det fel. Vart med om det på en bil en gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst