Håkan skrev:Dubbla skivor var standard på Polismodeller. Var glad för det, det finns chans att få hejd på hojen.
henriksch skrev:Grymt snabba svar, tack!
Fattar jag saken rätt att du med det menar att den blå (märkt D+) inte "måste" kopplas in alls på ett 4-poligt "universal" startrelä?:
mvh
Henrik
henriksch skrev:Ibland är det dock lite svårt när frågan om vad jag skall med två BMW till dyker upp...
mvh
Henrik
henriksch skrev::)
...tja, har korn på en till, får väl se hur det går med det.
Hasse Gustafsson skrev:Ha luftnippel öppen hela tiden och pumpa igenom vätska.
Stäng nippel när du håller in handtaget
Sedan är konstruktionen med vajer från handtaget är tämligen värdelös uppfinning.
Går aldrig att få handtaget stumt.
BmwMats skrev:Mycket trevligt att det verkar ha löst sig !
Lycka till och kör försiktigt på jungfrufärden !
P.s. Trevlig MC-lyft och garage !!!
henriksch skrev:hmm, rätt såklart. Lika bra att lyda ditt råd.
/H
BmwMats skrev:henriksch skrev:hmm, rätt såklart. Lika bra att lyda ditt råd.
/H
Vill absolut inte förstöra ditt nöje med en tur på hojen, men i och med att man varit med om det själv, så finns alltid tanken att det kan hända på en hoj med gamla däck och slangar...
Gunnar Elmgren skrev:Att få till bromsarna bra går, mina på R90S -74 har faktiskt riktigt bra "bett" och är inte alls tungjobbade, medan de på R100RT -80 är hemska.
- Renovera både ok och huvudcylinder - innan Du lägger jobb på annat!
- Granska skivorna så de har tillräcklig tjocklek och inte är skeva, repiga eller har andra skador.
- Stålomspunna bromsslangar har Du redan
- DOT4 bromsvätska av god kvalitet (med hög kokpunkt, gärna en som uppfyller även DOT5.1)
(Enligt "boken" ska det vara DOT4 "Low viscosity" - all bromsvätska för ABS/DTC-system är Low Viscosity numera)
- Nya original bromsbelägg!
- Var noga med att svängtapparna oken sitter på är helt fria från rost och smuts (liksom hålen i oken, förstås). Smörj!
- Var extremt noga med injusteringen av de excentriska svängtapparna, så bromsbeläggen hamnar "platt" mot skivan.
- Byt vajern från handtaget till huvudcylindern, om det inte redan är gjort
- Justera in vajern ytterst noga vid huvudcylindern - viloläget på bromskolv/hävarm är mycket kritiskt.
- När allt är ihopsatt och noga injusterat - åk ut och "bromsa in" beläggen. Håll gärna på bromsen medan Du kör, så det blir ordentligt varmt (men inte så det börjar ryka!). Låt svalna och upprepa ett par-tre gånger.
Gunnar Elmgren skrev:Jag skulle nog demontera och mäta huvudcylindern innan jag beställer - dubbla skivor var ju inte standard (utom på polis-maskinerna då), och -75 är ju dessutom i ”skarven” för när man ändrade diametern på huvudcylindern.
Min R90S -74 har dubbla skivor och 14 mm huvudcylinder.... (trots att det står 16 mm i reservdelslistorna!)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster