Lim-Harry skrev:Hej!
Kör just nu runt med Anakee 3 asfaltsdäck, men dessa är lite för sladdiga offroad..
Har för avsikt att även klämma längre sträckor i sommar, typ Norge och Alperna, där det blir blandat underlag.
Vad har ni för erfarenhet av ex. Anakee Wild, K60 Scout, TKC80 och Karoo 3?
När jag kör asfalt blir det inte sällan "aktiv körning" varpå jag vill ha bra grepp med fullt nedlägg, men även att däcken klarar lagom offroadkörning
Tack på förhand!
Thomas Stadin skrev:Universaläcket som du efterfrågar finns tyvärr inte.
De andra däcken du nämner fungerar inte för aktiv körning på asfalt samt att de skulle ta slut halvvägs genom Tyskland.
"Bra grepp med fullt nedlägg" får du endast med riktiga asfaltdäck.
Däcken du har är en kompromiss. De är sk 90/10-däck avsett för 90% asfalt och 10% grus.
Andra "90/10-däck" är Metzeler Tourance NEXT och Dunlop TrialSmart. Ingen av dessa däck ger dig någon bättre upplevelse på grus, men däremot anses de vara bättre på asfalt.
En omgång extrafälgar med riktiga grusdäck skulle förändra situationen. Tar du då mc:n på släp till alperna skulle du även kunna ta med extrafälgarna och byta hjul beroende på rutt.
Magnus von Melen skrev:Synd, jag tyckte Anakee Wild verkade lovande men jag behöver däck till våren.
Magnus von Melen skrev:Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara ett bra alternativ i dom dimensionerna jag behöver och K60 har inte varit dåliga.
Tony Johansson skrev:För att slippa starta ytterligare en tråd i ämnet och för att jag är alldeles för lat för att orka leta, ställer jag frågan i denna tråd, då rubriken skvallrar om vad det handlar om.
Som jag varit inne på tidigare, går jag i planerna att köra till Marocko nästa vår (2017), och då det visat sig vara omständigt att skeppa hojen till lämplig utgångspunkt/skifta (medhavda ?) däck i t ex. Spanien, så återstår bara alternativet att man helt enkelt kör genom Europa,T o R.
Frågan är, vilka däck är den bästa kompromissen, som klarar av ett sådant äventyr, T o R ?
Bra där Thomas !!Thomas Stadin skrev:Marocko är väl offroad och då vill du absolut ha de grusigaste grusdäcken på din tunga mc.
Grusdäcken har tyvärr inte livslängden som krävs för 700 mil transport på asfalt.
En kompromiss vore 90/10-däck men de är inget kul i den afrikanska sanden.
Ring/maila och förboka däck hos en lokal mc-verkstad i Spanien.
Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Tony Johansson skrev:Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Epitetet "Världens bästa forum " är sannerligen ingen överdrift , tack Thomas !Thomas Stadin skrev:Tony Johansson skrev:Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Barcelona, Sete, Genova...
http://www.go-ferry.com/ferry-to-from-morocco.html?gclid=CjwKEAjwyPW5BRCC3JaM7qfW_FwSJACM3jz923eEGp4jwyKnzyHWUGRo0Qwnkf7rQNKNKicWQELNNBoC4DXw_wcB
Tony Johansson skrev:Epitetet "Världens bästa forum " är sannerligen ingen överdrift , tack Thomas !Thomas Stadin skrev:Tony Johansson skrev:Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.
Barcelona, Sete, Genova...
http://www.go-ferry.com/ferry-to-from-morocco.html?gclid=CjwKEAjwyPW5BRCC3JaM7qfW_FwSJACM3jz923eEGp4jwyKnzyHWUGRo0Qwnkf7rQNKNKicWQELNNBoC4DXw_wcB
Men efter en snabb titt på kartan i länken, kan jag konstatera att det blir (i mitt fall) aktuellt att avgå från Gibraltar, annars missar jag att få mata aporna på Gibraltarklippan, och det går ju inte för sig.
Sedan är överfarten (i tid räknat) försumbar, jämfört med alternativen.
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har för mig att båten till Afrika (Ceuta eller Tanger) går från Algeciras, strax väster om Gibraltar!!
Jaja, smaken är som baken. Själv var jag väldigt nöjd med mina Anakee 3.Aenohe skrev:Hade Anakee 3 hojen(2015) kom med de. Har åkt(endast asfalt) 2000 mil på dem innan var tvungen att byta, de har sämre väggrepp men bra livslängd.
Nu har Michelin Pilot Road 4 Trial de känns mycket-mycket bättre på asfalt, jag är inte erfaren förare men skillnaden är märkligt och jag känner mig tryggare med bättre väggrepp. Jag är väldigt tveksam att de kommer att hålla lika långt som Anakee 3 men kommer att byta de varje år med glädje.
Jag kör mycket runt 2000 mil per säsong och bara på asfalt, 2 långa resor genom Europa per sommar och resten runt om Stockholm. Michelin Pilot Road 4 Trial känns jätte-bra för mina behöv.
Olof Eriksson skrev:Räcker det inte att ta exakt samma diskussion i tråden om nabba däck?
http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?t=25374
Hasse Gustafsson skrev:Väcker lite liv i en gammal tråd. Våren närmar sig förhoppningsvis
Jag söker efter ett framdäck till min GS1200 som är ett bra asfaltdäck.
Grusegenskaper är inte aktuellt! Har idag Anakee3 som framdäck.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst