Bror Gårdelöf skrev:Och för tjuven räcker en kniv - men man kan ju inte få allt.
Detta är skäl som gör att dessa alternativ är uteslutna.BrooklynS skrev:Svårare att låsa, innehållet blir det som tar smällen när du lägger hojen, sällan lika rymliga.
Brooklyn Garage
Så sant. Frågan som osökt dyker upp är; Hur påverkas köregenskaperna av att hojen får bära en förare som i skrivandets stund väger dryga 91 kg, och ~ 40 kg packning ?Bror Gårdelöf skrev:men det är inte givet, att störst är bäst, om vägarna är sämst.
Därav uppkomsten av frågeställningen i denna tråd som du säkert själv förstår. Gamla Bettan (vila i frid), hade jag med mig på ställen där allfartsvägarna tagit slut, ibland på ställen där man bara kunde ta sig fram med en traktor med känt resultat . Jag har lyft Bettan från (nästan horisontalläge) mer än en gång, full packning och det är allt annat än ett drömläge, om man säger så .Bror Gårdelöf skrev:Är man duktig på att hantera en GSA, tillräckligt stark och långbent, bör den ju vara utmärkt för en Jorden runt-resa. Men den kan bli rätt bänglig att hantera, om det vill sig illa.
Visst är det så. Frågan är om dessa tillfällen då en mindre hoj skulle vara lättare att hantera uppväger fördelarna (och komforten) som en R 12 GS/A har ?Bror Gårdelöf skrev:Där har onekligen en mindre hoj sina fördelar.
Väl fördelad var det ja. Du har väl sett hur den föreslagna 250-kubikaren ser ut, va?Bror Gårdelöf skrev:40 kg packning och singelkörning innebär ju, att man åker med "en halv passagerare - som kan tas isär och placeras, där man vill". Eftersom även mindre hojar klarar en passagerare, klarar de rimligen halva vikten, väl fördelad - utan problem.
Tycker att dina argument är så väl framförda och framförallt helt korrekta, att jag tror mig inte behöva spåna mer i den här frågeställningen, jag har nog fått svar på den.BrooklynS skrev:Långtouring innebär sällan "terrängkörning". Bra fjädring och robusta däck är snarare ett sätt att klara sämre vägar, dåligt underhåll och ha bättre motståndskraft mot punkteringar.
Aluminiumlådorna kom till av vissa specifika anledningar, nämligen att komma tillrätta med nackdelarna hos befintliga packlösningar i form av mjuka väskor eller plastväskor. Därför har de blivit mycket populära.
Det finns en till stor fördel med dessa väskor och det är att det är enkelt att packa tunga saker i botten och därigenom få ned tyngdpunkten. Fulla väskor med kanske 30 kg packning med tyngdpunkt kring bakhjulets övre del är avgjort trevligare i det avseendet än 75 kg passagerare med tyngdpunkten kanske 20 cm ovanför sadeln.
En R12xx GS/A är en robust touringhoj, inte en endurocykel. Vill man köra sådant flyger man till målet och kör enduro där.
Jag tackar ändå för visat intresse, det har varit intressant att ta del av de olika argumenten för och emot.Odd Arne Kjørstad skrev:En GS(A) kan gjøre alt en R, RT, RS, Kxxxx, S (eller hva alle de andre modellene heter) kan gjøre, unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn (men hvem f... vil det...?).
Men de andre modellene kan ikke gjøre alt en GS(A) kan!
Det er i alle fall min påstand.
Max Mad skrev:Bror Gårdelöf skrev:Jag har lyft Bettan från (nästan horisontalläge) mer än en gång, full packning och det är allt annat än ett drömläge, om man säger så. ...
Väl fördelad var det ja. Du har väl sett hur den föreslagna 250-kubikaren ser ut, va?
Det lutar åt det hållet, utifall att det blir aktuellt, ja. Men det står skrivet i stjärnorna .Bror Gårdelöf skrev:Du kan bara avgöra detta själv. Är Du nöjd med en GSA, så kör till - bokstavligt talat.
Tack Bror, men det är långt mellan tanke och handling - om det ens blir av .Bror Gårdelöf skrev:Bon voyage.
Förvisso. Men jag har ännu inte glömt bort vurpan 2017. Det var lite för nära den gången och någon gång tar ju turen slut. Tredje gången gillt, och dessutom med oviss utgång... .Bror Gårdelöf skrev:Planeringen är ett nöje i sig.
Max Mad skrev: Men jag har ännu inte glömt bort vurpan 2017.
Jo, det kan ju vara en idé. Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp - skyltar. Om detta uppfylls, kanske jag slipper några fler otrevligheter.Kovlingen skrev: Köp en ny hoj , men låt bli att köra in i saker bara .
Då blir det bra
En bra och berättigad fråga, men jag har inget bra svar faktiskt. Hojsugen, kanske . Sedan är det ju så, att ta sig fram med hoj är ju väldigt smidigt.Kovlingen skrev: Om du har funderingar att köpa hoj men osäker på vad som kan hända .
Hur tusan törs du då vara ute på hyrhoj i Långtbortistan . Där ser det ju inte ut att
finnas några regler så långt ögat når
Max Mad skrev: Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp-skyltar.
Jo, jag känner väl till riskerna med vilt. Min första vurpa inträffade ju när jag körde på ett rådjur på Öland -12 (tror jag det var). Och nu sist var det i Spanien. Som jag tidigare nämnt är jag tveksam till att skaffa hoj igen, inte minst med tanke på incidenten i Spanien. Trodde jag var tydlig med det sedan tidigare, men, tanken är fri.Bror Gårdelöf skrev:Max Mad skrev: Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp-skyltar.
Om DET är förutsättningen, så köp inte hoj! Viltet gör, som det vill, är som regel väl kamouflagefärgat (vilket gör, att jag om möjligt undviker att köra i mörker) och känner inte till några trafikregler. Alltså måste man "köra med vilt i bakhuvudet" hela tiden. Själv har jag varit ute på flera turer denna vår, då stora flockar - ibland över 20 rådjur/hjortar - börjat knalla över vägen en kort bit framför hojen. Jag har aldrig behövt tvärnita, men det blir omedelbar inbromsning, "för det kan alltid komma fler". I de lägena är hojens varningsblinker guld värd, för att färdkamraterna skall få tid att reagera.
Vad gäller att stanna vid stoppskyltar, förutsätter jag, att bilföraren ifråga är opålitlig. Så är nästan aldrig fallet - men ändå.
Thomas Stadin skrev:.. och det säger du nu, 20 inlägg senare...
Du kanske skulle läsa det inledande inlägget, innan du fäller en sådan kommentar, Thomas.Thomas Stadin skrev:.. och det säger du nu, 20 inlägg senare...
Efter att ha varit hemkommen i tre (3) månader efter min senaste resa, känner jag att jag redan nu börjat tröttna på jobbet (!) och längtar iväg. Trots att jag hade "bestämt" mig för att den senaste resan skulle vara den "sista" långa resan, kan jag ändå inte släppa tanken på att köra jorden runt på två hjul. Många frågetecken behövs rätas ut och en är naturligtvis (återigen) val av vapen.Lars-Erik Holmberg skrev:Jag tycker att frågan är för svepande för att kunna besvaras med någon form av precision, eftersom vägvalet runt jorden är helt avgörande. Om man exempelvis kör via Ryssland till Vladivostok (...)Lars-Erik Holmberg skrev:Om man avviker från denna rutt och väljer att köra genom Stan-länderna,innehåller konceptet med stor sannolikhet en mängd "äventyrsvägar" där en tung mc blir svårhanterlig, intill omöjlig att hantera. Istället torde en maskin i 4-500 cc-klassen vara ett mycket bättre alternativ.
Max Mad skrev: ... innan Japan skulle jag vilja uppleva Myanmar (Burma), Vietnam och (syd) Korea. Även Nepal skulle vara intressant att få köra igenom. Tyvärr är det väldigt komplicerat att få visum till Kina (och det lär inte ändras innan jag ev. kommer iväg), så det blir omständligt att köra den väg jag önskar.
Frågor som osökt söker sina svar är hur säkert det är att köra genom stan-länderna !?
Säkert så. Det vore sannolikt huvudlöst (!) att chansa.Bror Gårdelöf skrev:Svaret på frågan ovan är nog: "Inte alls säkert."
Jo tack. Jag spenderade 6 veckor i Nepal förra året (1:a Oktober - 15 November) och kan bara hålla med i vad som redan sagts; Vägarna lämnar en del i övrigt att önska, om man säger så.Bror Gårdelöf skrev:Nepal lär väl inte vara farligt pga pågående konflikter, men vägarna i det landet kräver nog särskild uppmärksamhet.
Mina (nu gamla) erfarenheter av att resa i Sydostasien är till det stora hela positiva. jag tror inte att det har förändrats till det sämre vad det gäller inställningen till turister. Man får inte heller förglömma att turistnäringen är en viktig inkomstkälla för många länder i denna del av världen, så man är mån om att besökande gäster trivs.Bror Gårdelöf skrev:genom Sydostasien utan nämnvärda problem
Varför inte !? Tänker du på problematiken med Rohingyas !?Bror Gårdelöf skrev:Myanmar idag???
Att få visum till Kina är ingen omöjlighet, men ett himla jobb. Dessutom, om du skall åka som ensamresenär och dessutom på motorcykel (som du f ö inte får göra utan sällskap med en officiell representant som ser till att allt går "rätt" till och som den besökande dessutom måste bekosta mat och logi för, under vistelsen), upplever jag att Kina (tyvärr) inte så intressant i detta sammanhanget. Vad jag önskar att det kinesiska folket kunde sparka ut de styrande i landet i en omloppsbana runt månen, och äntligen få tillgång till något som påminner om en västerländsk "demokrati". Men det lär väl dröja, kan jag tänka. Kineserna bytte ut Kejsaren (som var enväldig) till en annan diktatur. Ur askan i elden.Bror Gårdelöf skrev:Kina lär väl däremot vara tämligen säkert, bara du lyckas få visum.
Jo, som jag skrev ovan; De sydostasiatiska länderna innebär sällan problem för oss västerlänningar att besöka och vistas i. Av den anledningen dras jag gärna till denna del av världen.Bror Gårdelöf skrev:Min son har besökt såväl Vietnam som Kambodja relativt nyligen. Han upplevde aldrig någon obehaglig situation - men noterade, att länderna var fattigare än Thailand.
Jo, du har förstått det hela alldeles rätt. Och ännu har jag inte köpt någon hoj . Dessutom, tanken är ju fri, eller hur !? Och om det nu skulle bli så att jag trots vad som tidigare sagts, skulle köpa mig en hoj (för att genomföra en sådan resa som diskuteras här), vad är problemet !? Jag har tidigare i livet fattat beslut som jag sedan ändrat på, skulle tro att jag inte är ensam om den saken, eller !?Fredrik J skrev:Men du skulle väl inte köpa hoj igen? Eller hur var det?
Enig.Fredrik J skrev:Allt handlar om val, prioriteringar och egen förmåga att vara bekväm eller obekväm.
Jag skulle nog inte känna mig helt bekväm i det scenariot du beskriver här, och i vart fall som helst är KTM inget substitut för en BMW (i den mån det blir aktuellt med ett införskaffande igen, för att vara övertydlig). I så fall snarare en Japansk maskin, kanske en H (om dom har något i sitt modellprogram som skulle passa för mig och ändamålet).Fredrik J skrev:Är man helt bekväm med att byta bränslepump själv i mörkret på vägrenen i Långtbortistan kan ju KTM vara ett alternativ;)
Tanken har slagit mig. En hoj som är en eller ett par år och har gått max ett par tusen mil. Dessutom blir det ju en ganska rejäl besparing jämfört med en fabriksny. Men jag vill inte ha en maskin som är såpass gammal, att garantin har gått ut (om det inte är en alldeles särskilt god affär, förstås).Fredrik J skrev:Personligen skulle jag inte välja en helt ny utan en lagom inkörd som man vet status och kondition på väl.
Nja, en GS/A lär inte bli aktuell (om vi här talar om en 1200). Jag har ägt en, lagt den ett antal gånger i horisontalläge (med full packning, sist i Marocko) och det är ingen dröm att baxa upp maskinen på egen hand, vill jag lova. I den mån det skulle bli aktuellt med en GS/A, får det bli en 850, även om den bara väger ~ 25 kg mindre. Ett ytterligare skäl är därför att 850:in är en parallelltwin och inte en boxer.Olof Eriksson skrev:En 2013 modell GSA lär väll vara den säkraste motorn. Fräscha stötdämpare och sen kan du åka.
Nu vet jag inte hur gammal du är, eller i vilken fysisk kondition du befinner dig i, men jag vet svaret på dessa frågor vad det gäller mig, och att säga eller påstå att det är "en smal sak" att lyfta upp en fullpackad GS/A 1200 på rätt köl, är (enligt min ödmjuka uppfattning), en grov överdrift (utifrån mitt perspektiv sett) .BrooklynS skrev:En fullpackad R1200/1250 är lättare att resa än nästan alla andra motorcyklar // Det är en smal sak att med ett grepp i styret och pakethållaren ”backa upp” den på hjulen igen. Jag har gjort det många gånger.
Det är onekligen en sak som talar till dess fördel; Den tål otroligt mycket stryk, och det är också en observation som grundar sig på egna erfarenheter. Och nu när jag tänker efter, träffade jag faktiskt på ett par som körde varsin G/S 80 (tror jag det var) i Nepal, som dom hade kört från Tyskland. Hm, kan dom kan (kanske) jag... .BrooklynS skrev:Dessutom tål den att läggas, vilket är mer än vad man kan säga om många konkurrenter där kåpor spricker, blinkers går sönder och handtag går av.
Kan du (i den mån det låter sig göras) skriva en kort sammanfattning av dina upplevelser av respektive hoj ? Varför bytte du från 800:an till 1200:an !? Vad det gäller att resa en 1200:a så har jag redan redogjort för det, så jag lämnar den delen därhän....Olof Eriksson skrev:Jag håller med Stefan här. Har ägt en F800 GS och äger nu min andra R1200 GSA. Och en R1200 är otroligt mycket lättare att tippa upp om man lagt den. Inte för att min gamla F800 gs var svår. Bägge mina hojar hade rejäla krachbågar vilket underlättar detta.
Du tänkte måhända på en 12:a (alltså 2012 års modell ), det var den sista olje/luftkylda som kom ut, innan det blev vattenkylda dito (som kom -13 ). Det var en sådan jag hade (en -12:a alltså), f*n vad jag gillade den maskinen. Ful som stryk, men att köra...Rena drömmen, I love It ! Sedan räcker det kanske inte med ett par frächa dämpare utan även en ny kardanstång (om hojen inte gått väldigt lite i o f s).Olof Eriksson skrev:En 2013 modell GSA lär väll vara den säkraste motorn. Fräscha stötdämpare och sen kan du åka.
Du är ute och trampar vatten .Kovlingen skrev:Nee ! Gs och gsa kom med vattenkylning olika år . -13 GSA kom med oljekyld medan GS kom vattenkyld samma år .
(eller är jag helt ute och trampar vatten ?)
Ok, jag trampar vatten ! Kudos till Kovlingen .Falken skrev:Kovlingen har torrt på fötterna. 2013 var GSA fortfarande oljekyld medan GS hade blivit vattenkyld.
Mvh,
Falken
Tack, Kovlingen. Vi får väl se vart planeringen landar hän .Kovlingen skrev:Nog om detta . Hade gött med planeringen Jöttebörjar
Jo, det är ju dessa två som är mest intressanta i sammanhanget, men med en förskjutning åt 8(50) GS/A. Hur upplevde du komforten på 800:an jämfört med 1200:an !? Och den högre tyngdpunkten på 8(50) :an, hur upplevde du den !?Olof Eriksson skrev:Om jag skulle åka på två hjul runt jorden så skulle jag nog snegla mot en F800 GSA, alternativt en R1200 GSA 2012-14. Fjädringen skulle givetvis bytas ut till Öhlin eller motsvarande premium märke. Den nya fjädringen skall givetvis vara 100% anpassas efter mej och tänkt last. Fördel 1200 är att den är slanglös (enkelt att snabblagat punka). Fördel 800 är att den har kedja och inte är slanglös (enkelt att få punkteringshjälp i varje by)
Ts kan mycket väl tänka sig ett annat fabrikat än BMW. Tidigare har Ts lite försynt föreslagit (H)onda som ett tänkbart alternativ, men att välja motorcykel för att genomföra ett sådan här projekt baserat på utseende är inte den egenskapen som står högst upp på listan, om man säger så .Mimmi skrev:Hej!
Det finns en annan maskin av den typen det talas om, en i mitt tycke oerhört snygg, trevlig och läcker skapelse.
Nämligen Moto Guzzi V85TT. Om jag skulle köpa en ny mc i dag så är den ett mycket starkt alternativ, BMW har för närvarande ingen modell jag överhuvudtaget kan tänka mig.
Men kanske BMW är det enda tänkbara för trådskaparen?
Förstår att du väljer med hjärtat, men om man skall genomföra ett sådant projekt som diskuteras i tråden, är det kanske lämpligt om förnuftet får vara med på ett hörn ?Mimmi skrev:Hej!
Det förstår jag att Du tycker (att utseendet skulle avgöra i detta fallet), men modellen i sig är ju av den typen Du efterfrågar.
Eftersom Du bor i Göteborg kan Du mycket lätt titta på maskinen för att själv avgöra om det skulle vara något för Dig. Dessutom finns det mycket på nätet att läsa om den och många filmer med tester.
Jag personligen väljer med hjärtat och känslan, och då är den modellen något som verkligen appellerar till mina känslor.
Olof Eriksson skrev:Och nu har jag kompletterat min R1200 GSA med en Husqvarna F701 Enduro. Sen jag köpte denna maskin i mitten av augusti har jag kört 5 mil med min BMW....
Ja, om utfallet skulle bli sådant att BMW faller bort (varför skulle man välja bort en BMW ), ligger en maskin av Japansk fabrikat närmast till hand, och då framförallt ( ) en Honda av de enkla anledningen att Honda är världens största motorcykeltillverkare, (och i den kontexten borde servicetillfällen och reservdelar finnas tillgänglig i samma utsträckning).BrooklynS skrev:Skall man åka till Långtbortistan så är en japansk hoj ett utmärkt alternativ. Tex Yamaha Super Ténéré eller den nya T7, som är betydligt lättare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster