Nej, en ren endurohoj är i sammanhanget inte intressant, då den inte är konstruerad för det tänkta användningsområdet. Jag kan klara mig utan ett rambrott (eller någon annan likartad katastrof) ute i ingenmansland, s a s.Thomas Stadin skrev:Trots körglädjen i 701 skulle jag inte välja den för riktigt lång långtoutring i ödemarken.
Där dök det upp några (för mig) okända modeller. Kan vara värt att titta på, som alternativ till BMW. Tackar för detta.Thomas Stadin skrev:Mer klassiska mc som Honda XR650L, Kawa KLR650 eller motsv arbetshästar från andra tillverkare har jag mer tilltro till.
Förvisso lättare, men är dom dugliga för det tänkta användningsområdet ? Jag tänker på att jag tidigare varit inne på spåret att titta på en BMW 310 GS, men den föll bort ganska snabbt, p gr av en användares erfarenhet och slutsats av densamme; Det är helt enkelt en för lite (och klen ) maskin för det tänkta användningsområdet. "Better safe than sorry", som ordspråket förtäljer.Thomas Stadin skrev:Honda CRF250L, Yamaha WR250, Suzuki DRZ och motsv Kawa 250 är såklart lättare alternativ.
Jo, tanken på just en AfricaTwin har faktiskt dykt upp, men om den är lika tung som en BMW, varför välja en sådan !? Bättre tillgång till Servicenätverk och reservdelar (jämfört med BMW) är ett argument som skulle bita på mig.Pedro skrev:Selv om den ikke er noen utpreget lettvekter, er jo Honda Africa Twin en velprøvd konstruksjon som tåler en del stryk.
Jag är som redogjorts för, öppen för förslag, men jag ser inte att det finns någon infästning för packning på den föreslagna maskinen, det samma på de av Thomas Stadin föreslagna maskinerna i samma storlek. Men med det sagt, så säger jag inte att det inte finns, bara att jag inte kan se det. Och om man skall åka till Långtbortistan vill åtminstone jag ha lite mer än bara en necessär med mig .Bror Gårdelöf skrev:Lite filosofiskt kan konstateras, att Honda Transalp av någon anledning dras med en seglivad tråkighetsstämpel - men hur många långresor, som under synnerligen skiftande förhållanden gjorts på den maskinen, vet nog ingen.
Salig Bosse Rindars omdöme om motorn var "tillförlitlig intill oförstörbarhet". Det är inget dumt betyg för resor i Långtbortistan.
Max Mad skrev:Jag är som redogjorts för, öppen för förslag, men jag ser inte att det finns någon infästning för packning på den föreslagna maskinen, det samma på de av Thomas Stadin föreslagna maskinerna i samma storlek. Men med det sagt, så säger jag inte att det inte finns, bara att jag inte kan se det. Och om man skall åka till Långtbortistan vill åtminstone jag ha lite mer än bara en necessär med mig .Bror Gårdelöf skrev:Lite filosofiskt kan konstateras, att Honda Transalp av någon anledning dras med en seglivad tråkighetsstämpel - men hur många långresor, som under synnerligen skiftande förhållanden gjorts på den maskinen, vet nog ingen.
Salig Bosse Rindars omdöme om motorn var "tillförlitlig intill oförstörbarhet". Det är inget dumt betyg för resor i Långtbortistan.
Edit; Såg att den av Thomas föreslagna Kawasaki KLR 650 hade infästning för packväskor.
Det kanske beror på vad man skall ha i. Om man tänker ha med sig en (nästan) komplett systemkamerautrustning och laptop, känns mjuka väskor inte som något alternativ .Thomas Stadin skrev:Det ska vara mjuka väskor på långresan.
Intressant att du nämner det, för jag kollade på några klipp på tuben, där personen ifråga sa att om man planerar att köra 10 000 km och bara 200 km av dessa är riktigt dålig väg, skall man välja en hoj för just detta avsnittet. Du säger i princip samma sak, då kan det inte vara fel resonemang, eller hur .Thomas Stadin skrev:där grusvägen tar slut fungerar endast ett fåtal. Välj en av dem.
Ja, dom såg ju onekligen väldigt lika ut, trots att det skiljer nästan 30 år emellan !Thomas Stadin skrev:Honda XL500 fanns från mitten av 70-talet men ersattes mot slutet av 70-talet av den mer offroadbetonade XR500 som blev XR600 på i mitten 80-talet.
I början av 90-talet fick den en större 650-motor och den lever kvar än idag !!!. Tyvärr säljs den inte i längre i Europa, men väl i USA där den fortf är en storsäljare. Den har ingen avancerad elektronik och produktionslinorna är väl intrimmade. Jag hade valt något liknande för långresan.
Från Wiki: "The Honda XR650L is one of the longest running unchanged production models in the history of motorcycling and is still available today exactly as the 1992 model specifications".
Billig är den också:
https://powersports.honda.com/street/adventure/xr650l
Jämför med denna bilden på en 31 år äldre XR600R från 1988:
https://www.flickr.com/photos/cv_dusty/5859295800
Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_XR_series
Ja, mjuka väskor är inte aktuellt för mig, vilket redan redogjorts för.Ecklesiastik skrev:Transalpen finns det gått om lösningar för att få på Korvlådor på.
Det låter ju betryggande, men hur ser det ut vid en marksyning ? Styre och reglage !? Kopplings/bromshandtag, bromspedal/växelpedal e t c !?Ecklesiastik skrev:vad det gäller motorn kan jag bara instämma i att maken till oförstörbar maskin har jag nog inte skådat.
Sanningen är att jag har inte kommit fram till någon slutsats i denna del ännu, utan nu målar jag bara med en bred pensel. Jag är inte ute efter att köra omkring i spenaten eller i halvmeterdjupa gyttjehål alternativt vallgravsdjupa potthål, men om sådan situation skulle uppstå, vill jag vara såpass förberedd att jag bemästrar att klarar av det på egen hand, då jag kommer att resa solo (om det nu blir aktuellt att genomföra detta projekt, det är inget som är bestämt). Det finns ju andra saker som måste lösas, som att få ledigt från jobbet under ett år eller så, tex ).Ecklesiastik skrev:Däremot kan en sen XRV750 vara att föredra iom att den har bättre markfrigång och lite mer malla i motorn beroende på hur/var du ska köra..
Det här är onekligen en intressant vinkel på problembilden. mitt mekaniska kunnande sträcker sig ungefär till att jag vet i vilken ände jag skall hålla i skruvmejseln, när en sådan skall användas, därför är det av största vikt att den ev. maskin det kan bli tal om (i mitt fall) är i det närmaste oförstörbar .Ecklesiastik skrev:Sedan är fördelen att soppapumpen sitter inte i tanken så om man har med en i reserv tar det 15-20 min att byta den med hjälp av näbbtång och minimalt med svordommar.
Jo, att AT har sina förespråkare (med all rätt )har jag förstått, jag är inte rätt person att argumentera emot.Ecklesiastik skrev:Sedan har jag läst mig till på forum (mao ta med valfri volym salt) att AT maskinerna bryr sig otroligt lite om kvaliten på soppa. så till den grad att herrar med GSA maskiner med ställbara system inte klarade av den dåliga soppan medans twinnen tröskade vidare relativt ostört.
Jag har redan svarat på detta men jag kan upprepa det en gång till, mjuka väskor är inte och kommer inte att bli aktuella i den mån jag skaffar en motorcykel igen, så den delen av diskussionen kan man med fördel släppa en gång för alla.Ecklesiastik skrev:Vad det gäller väskor annamar även jag dom hårda korvlådor både av anledningen av att dom är låsbara på ett annat sätt samt att om man skulle glida på asfalt är risken för att väskan rivs upp och man sprider kläder och allsköns bröte runt sig. Mjuka väskor är iof att föredra om du ska ut i spenaten då mardrömsscenariot med en hård väska är att fastna med benet mellan väskan och marken och bryta det.
Max Mad skrev:Men jag har tittat som hastigast på kartan och gjort en snabb skiss (i huvudet) och det finns två alternativa vägar (som jag ser det); Via Turkiet in i Iran och vidare genom några av de mer civiliserade stan-länderna (Afghanistan och Pakistan är naturligtvis fullständigt uteslutet) till Nepal och ev Indien, för vidare transport till Myanmar, Vietnam, Kambodja och Laos för att sedan fortsätta mot Japan och vidare (mot Sydamerika ).
Får väl se vart projekt tar vägen. Har i vart fall beställt en världskarta att (ev.) hänga upp på väggen idag. Tittar nog för mycket på tuben .Ecklesiastik skrev:Om du ska in i sydamerika borde du åka igenom Peru var där förra året dock utan mc. Det är ett otroligt land med fantastisk kultur (även om det är väldigt turistigt känns det ändå relativt genuint). sedan har man en del pass i bergen som verkade klart häftiga. Till exempel finns det en led från Aerequippa till Colca canyon som är iaf från turistbuss var mysig. att man dessutom i colca kan se kondorer på nära håll i vilt tillstånd gör ju inte saken sämre. dock skulle en sådan tur kräva att man var förberedd på att aklimatisera sig vid somliga höjder.
Delar din uppfattning, men frågan som söker sitt svar är, hur "liten" (och lätt) motorcykel är det bekväm att ta sig runt på (för mig) !? Som tidigare nämnts, har jag åtskilliga gånger lagt min (dåvarande R1200 GS/A) på sidan och lyft den själv (de flesta gångerna), med topbox samt sidoväskor och tankväska. Inget drömläge om du frågar mig, och vis av erfarenheten tänkte jag göra det lite lättare (!) för mig själv. Dessutom tror jag inte att den cykel som beskrivs i den länkade artikeln är som klippt och skuren att köra omkring på i den Mongoliska stäppen, i vallgravsdjupa potthål eller på vägar där beläggningen består av stenar stora som knytnävar, (eller större, men jag har haft fel förr ).DaK skrev:Jag tror föraren är viktigare än typ av motorcykel. https://www.unt.se/familj/en-kvarn-och- ... 20337.aspx
Och för det är jag tacksam.Bror Gårdelöf skrev:Ligger mycket i det, men TS vill ju ha idéer och infallsvinklar - vilket han får.
Tror mig ha svarat på det i ovanstående bidrag i tråden.Bror Gårdelöf skrev:Därefter återstår för honom att klura ut, vilken sorts förare han är.
Tack för tipset, Kovlingen, men den föreslagna maskinen väger ~ 20 kg mer än en Tenere 700.Kovlingen skrev:Träffade denna Petra i Arjeplog som fanns i trådens början .
Hon packade sin 800:a på lördag och drog till Nordkap
Sedan startade en tråd ang 800:an .
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=24767
http://twobikersoneworld.com/
Kovlingen skrev:Ska du inte lägga slanten på Säffle istället ? ?
Du tar då i så inåt skogen med resmålen .
Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har mange ganger sagt at om jeg ikke kan kjøpe en GSA, så vil Honda VFR 1200 Crosstourer være mitt alternativ. Men den er jo like stor og tung som en GS(A).
Så hvis man vil ha noe som er litt mindre og lettere kommer det nå noe som kanskje kan være et kompetent alternativ, om man nå av en eller annen mystisk grunn ikke vil ha en GS(A), 2020-modellen av Honda Africa Twin, den er vel litt lettere?:
https://youtu.be/XUfpVPPEdmg
https://youtu.be/9SN68DnxY98
Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.
Ser att det inte bara är Kovlingen som står för lustifikationerna här på fotat . Nä, någon fysisk fostran är inte aktuellt här inte, om det inte handlar om att ta sig fram för egen maskin på cykel, för det gör jag gärna, bara för att jag tycker om att cykla. Dessutom kan du längre upp i tråden utläsa att jag också har erfarenhet av att lyfta hojen från (nästan) horisontalläge.Perra_II63 skrev:Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.Perra_II63 skrev:@Max Mad
Att den känns tung är lätt avhjälpt med lite fysisk fostran.
Max Mad skrev:Ser att det inte bara är Kovlingen som står för lustifikationerna här på fotat . Nä, någon fysisk fostran är inte aktuellt här inte, om det inte handlar om att ta sig fram för egen maskin på cykel, för det gör jag gärna, bara för att jag tycker om att cykla. Dessutom kan du längre upp i tråden utläsa att jag också har erfarenhet av att lyfta hojen från (nästan) horisontalläge.Perra_II63 skrev:Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.Perra_II63 skrev:@Max Mad
Att den känns tung är lätt avhjälpt med lite fysisk fostran.
Den här killen har ju en del erfarenhet av att resa långt, titta gärna på någon av hans videor och hur han resonerar runt val av motorcykel och packning;
https://www.youtube.com/user/ramarvarna/videos
Sedan är det så här, (om vi håller oss till Yamaha Teneré), så väger den fulltankad och klar för avfärd 205 kg (utan packboxar och packning), det är 39 kg mindre än en F850 GS/A, tror att det är svårslaget. Dessutom kostar den med packboxar och topbox plus lite annat smått och gott, 160 000 :- (ny). Vet inte vad F850 GS/A i liknande konfiguration går på, men det är säkert inte billigare. Därtill är den (sannolikt) betydligt mer lämpad att köra på vägar där asfalten tar slut, än en R1200 GS/A t ex
Delar helt din uppfattning i detta. Om du läser lite längre upp i tråden, så delger jag mina tankar av att framföra en R1200 GS/A (2012 års modell). För att göra det lite enklare (för dig) kan jag kort sammanfatta med att köra på asfalt är R1200 GS/A en helt underbar maskin, men en annan sak när man kommer ut där allfartsvägarna tar slut,(Ouazguita, Marocko);Perra_II63 skrev:@MaxMad kan till viss del hålla med men med ett stort undantag, jag får många frågor av mina rekryter om vilken automatkarbin som är bäst. Många nämner kalibrar, kulbanor, vikt, funktionalitet etc etc, brukar roat lyssna en stund tills de frågar mig och då säger jag att den automatkarbin som du har i handen som du lärt dig använd och underhållit så att funktionen upprätthålls är den bästa karbinen, allt annat är oväsentligt egentligen.
Samma sak med en hoj, det är rätt oväsentligt vilken hoj du har om man inte kan använda den som man avser.
Så är det absolut, och det är därför jag informerar mig om denna saken genom detta forum, men även genom att ta intryck av (och argument för) andra alternativ än GS/A. Det slutgiltliga beslutet är ju ändå mitt eget, men jag vill gärna se vad det finns för argumen för eller emot en viss typ av motorcykel, och grundat på egna erfarenheter, tycker jag att en (R1200 GS/A) är för tung för det tänkta ändamålet. Om man kan göra samma sak med en motorcykel som väger (nästan) 70 kg mindre än en R1200 GS/A (t ex), varför skall man inte välja den !?Perra_II63 skrev:På vägen dit så kan man lyssna på andra men det är till syvende och sist den egna förmågan som avgör vad som är bäst och det kan man bara svara på själv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst