Rolf Johansson skrev:Det garage jag vinterförvarar min R 1200 GS LC i har installerat timers för elen. Eftersom elen bara är tillgänglig 1 timme åt gången är min fundering hur ofta jag behöver besöka garaget för att "massera" batteriet under en timme för att de ska må gott när det är dags för premiärturen våren 2020. Använder mig av BMW.s originalladdare.
Rolf Johansson
Rolf Johansson skrev:Eftersom det är ett allmänt garage (20 platser) har jag tyvärr inte möjlighet att byta ut timern som är av den sorten att den endast går en timme åt gången. Därefter måste man slå till strömbrytaren igen ifall man vill ha tillgång till el. Skulle det räcka med en timmes laddning per vecka, eller t.o.m. en timme varannan vecka förefaller det helt ok för min del.
Bror Gårdelöf skrev:Tveksamt. Nu har jag i och för sig en annan modell, men min erfarenhet är, att ett fräscht batteri behöver 4 - 6 timmar varannan vecka (med BMW:s originalladdare). En timma i veckan låter i minsta laget.
Mimmi skrev:Hej!
Min tanke är att Du tar med Dig batteriet hem och laddar det hemma, det är väl det enklaste.
Thomas Stadin skrev:Oj! På den enklare av mina C-TEK laddare tänds den gröna lysdioden redan efter några sekunder. Den andra C-TEK-laddaren (MXS 5.0) är lite nyare och där tar det kanske 15 minuter innan den gått igenom alla steg och indikerar att batteriet är fullt.
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Oj! På den enklare av mina C-TEK laddare tänds den gröna lysdioden redan efter några sekunder. Den andra C-TEK-laddaren (MXS 5.0) är lite nyare och där tar det kanske 15 minuter innan den gått igenom alla steg och indikerar att batteriet är fullt.
Du måtte ha ett hejdundrande batteri till att behålla laddning, om det du beskriver gäller för laddning varannan vecka! Alternativt drar modernare hojar inte ur batteriet lika mycket vid stillastående som min 2002:a(?).
Hur som helst lär väl TS bli varse, hur lång tid det tar att ladda fullt, om han har möjlighet att observera laddaren och vid behov ge den mer tid än en timma.
Bror Gårdelöf skrev:Någon, som kan mer om batterier än jag, som kan förklara denna avsevärda skillnad?
(När jag köpte hojen, hade den gått 2 600 mil. Dess Exide originalbatteri hängde med i totalt 12 år och nästan 13 000 mil! Dock krävde det mot slutet 10 - 12 timmars laddning varannan vecka under vinteruppehållet för att bli fullt. Det har jag fått förklarat, som att äldre batterier både har större självurladdning och är sämre på att ta emot ny - vilket låter plausibelt.
När jag till slut bytte batteri, behövdes bara 3 - 4 timmar varannan vecka - men en kvart?! Aldrig ens närheten.)
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst