BmwMats skrev:
Ursäkta om jag plockar ut denna delen ur tråden, men jag har sett att just Akrapovic finns för andra MC-tillverkare också, men vad är det som är så bra med detta fabrikatet ?
Håller denna ljuddämpare bättre, eller är det bättre kvalitet och livslängd jämfört med original BMW ?
Har BMW gått över från rostfritt till sämre material på senare år ?
App, app, app. Moderatorerna är blodtörstiga
Eftersom jag har Akrapovic på min R1200RS (så där ja, nu är vi ontopic... ), och även hade ett komplett Akrapovic-system på min förra bil (BMW 1M) så kan jag ge dig min personliga feedback.
Plus:
1) Säljs av BMW med bibehållna garantier.
2) OK att montera utan att hamna i klammeri med Svensk Bilprovning, polisens flygande besiktning mfl
3) Fantastisk "finish". Tillverkningen är "top notch". Bara svetsfogarna kan få baguetten att rycka till.
4) Titan. Rostfritt för all evighet.
5) Titan. Lätt vikt.
6) Effektökning om än något begränsad för enbart ett "slip-on".
6) Murrigt gott ljud - aldrig för högt.
7) Snyggt.
8) Snyggt.
9) Snyggt.
10) Sa jag snyggt?
Minus:
1) Dyrt.
Anekdot:
Med ett Akrapovic- helsystem, och en uppdatering av mjukvaran (ECU) så tryckte jag upp min BMW 1M från 340 hk/450 Nm till 415 hk/635 Nm. Problemfritt med däckspinn i fyrans växel.
Avgasljudet blev dessutom gudomligt. En fjärrstyrd flärp kunde begränsa ljudet.
Vid start av bil i arbetgivarens garage med öppet spjäll fick jag av någon anledning alltid igång alla Volvobilars larmsystem.
Det spelades symfoni i garaget varje dag, och många kollegor fick gratis motion...