Helmetrock;27378 skrev://Såna här har Touratech, med fästen för din hoj, där du vill ha dem.
Hoppas det kan vara något, de är riktigt fina!
hubbiken;27379 skrev:// extra ljus, //
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023%20.pdf
Här kan man läsa om en massa annat hur mc:n får vara beskaffad.
/mark
Helmetrock;27380 skrev:Här är det Spiff postade i tråden om västar:
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.
Fredrik Åkesson;27400 skrev:Som jag skrev..Biltemas variant billigt och dom har iaf överlevt vansinnes körning i skog och mark på en africa twin ....
//FÅ
Josef;27401 skrev:Jula har ett liknande som verkar väldigt smidigt:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=602062
Fördelen med projektorvarianten är dels att den blir liten och smidig och dessutom så är glaset upp till 20mm tjockt och därmed så gott som okrossbart.
Fredrik Åkesson;27386 skrev:Hej//
//Nu kommer jag säkert få stryk men en av mina kompisar kör med Biltemas fjärrljus.//
[/url]
Fredrik
Spiff;27395 skrev:Vilka fästen hittade du som du gillade hos amerikanerna?
Fredrik Åkesson;27400 skrev:Som jag skrev..Biltemas variant billigt och dom har iaf överlevt vansinnes körning i skog och mark på en africa twin ....
//FÅ
Josef;27401 skrev:Jag hade ett projektor-dimljus //men har tyvär utgått ur sortimentet.
//
Fördelen med projektorvarianten är dels att den blir liten och smidig och dessutom så är glaset upp till 20mm tjockt och därmed så gott som okrossbart.
Mimmi;27406 skrev:Hej!
[url="http://cyclegadgets.com/Products/LightKits/detail.asp?bike=R1150GS&kit=GMT-GS"]Det är detta fästet som jag tycker verkar så bra/fint:)[/url] Det verkar välgjort och proffsigt, inte bara något taffligt hopslängt med vänster hand. Det är sådana detaljer som betyder mycket för mig.
Helmetrock;27411 skrev:Jag vet inte om du såg det, men touratechs är alltså både lampor och fästen för din gs för 1400!
Edit: fast det var ju per styck såg jag nu..... Då var det ju inte lika billigt...
Spiff;27414 skrev:Det ser verkligen välgjort ut och jag gillar att lamporna sitter högt.
(även vänsterhänta kan nog göra bra saker
Old boxer;27433 skrev:Vore det möjligt att seriekoppla dom för att få 6 volt över varje och vid behov parrallelkoppla dom eller är jag aldeles ute och seglar.
Mimmi;27440 skrev:Hej!
Men jag skulle inte tro att ljuset var så bra på åtminstone de först uppräknade. Visserligen var det stor diameter på strålkastaren, men jag misstänker att det inte var så värst noga uträknat vad avser optiken på dem. I princip vanliga glödlampor och fönsterglas brukar inte vara så effektivt...
Ljuset såg alltid väldigt brunt ut när man såg dem i mörker, det gick nästan ton i ton med karossfärgen...
Helmetrock;27437 skrev:Du får väl inte 6 volt för att du seriekopplar? Ett litet spänningsfall kanske...
Helmetrock;27437 skrev:Däremot får du halva effekten till varje lampa eftersom motståndet fördubblas och strömmen halveras!
Old boxer;27433 skrev:Jag har haft en fundering på att använda extraljus som varsellampor för att få till ljustriangeln framåt som jag tror mycket på och sen kunna använda dom även till extraljus. Vore det möjligt att seriekoppla dom för att få 6 volt över varje och vid behov parrallelkoppla dom eller är jag aldeles ute och seglar.
Goe;27472 skrev:..var jag med i ett försök med blixtrande ljus på motorcykel. Det fungerade så att helljuslampan aktiverades under ytterst kort tid ungefär en gång per sekund. Detta samtidigt som halvljuset lyste konstant.
Och det var fantastiskt vad effektivt detta ljus var. Jag garanterar att bilisterna som jag mötte höll undan och att dom såg mig! Dessutom så flyttade bilisterna snabbt på sig när jag kom upp bakom dom... De trodde nog att jag var en polis på utryckning.
Projektet lades ner av nån anledning som jag glömt. (Man får ju inte visa blinkande vitt sken framåt i Sverige....)
Vi syntes väl för bra med den där manicken monterad. Kanske borde det där projektet aktiveras igen?
Spiff;27466 skrev:Jag vet inte riktigt vad det skall vara för nyans av gult för att räknas som varselljus //
Spiff;27475 skrev:Det måste ju vara rätt enkelt att löda ihop av någon som vet hur man gör.
effekten blir väl ingefär som om man har halvljuset lite högt ställt så det når backspegeln ibland?
Mimmi;27479 skrev:Såvitt jag förstår efter att ha läst om belysning på MC på VV´s sida som det länkades till här, så finns det inga speciella krav på att just varselljus skall vara gula, eller ha avvikande färg gentemot strålkastarna. Ljuset framåt skall vara vitt eller gult är kravet så som jag uppfattar det.
Goe;27472 skrev:Projektet lades ner av nån anledning som jag glömt. (Man får ju inte visa blinkande vitt sken framåt i Sverige....)
Vi syntes väl för bra med den där manicken monterad. Kanske borde det där projektet aktiveras igen?
hubbiken;27493 skrev://
Det finns dock specifikation på hur det gula ljuset skall vara beskaffat. Altså hur gult det får vara spektralt. Om inte jag minns helt fel.
Dessutom så är det krav på EU-godkännade på lyktorna så alla hemkokta lysdiodlösningar ligger i farozonen för att klassas som olagliga.
/mark
</p>2658461 skrev:Jag har för mig att jag i något sammanhang läste att så länge extralampor placeras inom 20 cm från huvudstrålkastare så räknas de som en belysningspunkt. Dvs inte som extraljus i lagens mening. Någon som har verifierande myndighetslänk/utdrag?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster