Jo jo - så kan det gå när man sköter tandhygienen dåligt!
Amalgamfyllning låter lovande - kemist metall -;)
Så här har det gått till:
Dubbellagret på ingående pinjongen har tydligen varit dåligt en längre tid. Spelet mellan pinjongen och krondrevet har ökat tills belastningen blivit för fel/hög... Tackvare konstruktionen på de "äldre" slutväxlarna föll de loss brutna delarna ned och stannade nere i botten på slutväxeln (de nya vispar runt allt). En skarp gissning är att Omega-oljan har "räddat" min slutväxel från ett generalras med tvärlåst växel.
Min mekaniker har aldrig sett ett så grovt/hårt slitet lager på pinjongaxeln. Känd MC-mekaniker/firma i Sthlm har heller aldrig sett tänderna avbrutna på det sättet i en sådan här klump. Jag har alltså fått erfara något unikt -:)
Har fått tag i annan beg. slutväxel med samma utväxling, till rimligt pris. Ska öppna den först för att se hur den mår på insidan innan jag monterar den.
Fick också lära mig den hårda vägen hur man kollar dessa lager och varför man skall göra så...
- svetstång, lås om muttern på pinjongen i kardan-delen; dra uta av ... och vrid - det är den beslatning lagren utsätts för. Gissa hur jag kollat dessa lager hittils... Hade jag gjort på rätt sätt sist som jag hade loss slutväxeln kanske jag hade känt lagerskadorna och hunnit byta lagret i tid... inte riktigt ett exemple på Finagle's Lag men snudd på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finagle%27s_lawEtt starkt skäl till att byta olja ofta i slutväxeln - oavsett oljekvallité!
Det är bara 2.5dl i 32/10:an (står förvisso 3.5dl för de nyare, men jag tycker infon är lite oklar/säker) - visst har man råd att byta den var 500:e mil o titta på magnetpluggen! -;)
Att Omega 690 80W/90 inte ens var i närheten av slut nu efter 3000-4000mil spelar ju liksom ingen roll... hade jag bytt för 500mil sedan hade jag sannolikt reagerat över vad som bör ha funnits på magnetpluggen redan då...
Hur var det nu ordspråket lyder:
"snålheten förtar visheten" ?! -;)...