Gunnar Elmgren skrev: Honda VF750 av den första generationen kan nog knappast betraktas som 'evighetsmaskin', tyvärr.
Jag var och tittade på ett par stycken när det skulle anskaffas lämplig övningskörnings-hoj till Monica, men slog modellen helt ur hågen då det framkom att just den motorn har allvarliga problem med kamaxlarnas hållbarhet. Ventilslammer och nedgångna kamaxlar är tydligen legio - beskrivningar som 'kamaxlarna är gjorda av smör' är vanliga när man googlar.
Gunnar Elmgren skrev:Vad jag förstått är däremot de senare VFR750 hållbara pjäser, men då är det ju ett annat pris tyvärr.....
Gunnar Elmgren skrev:Ett annat tips är att leta efter en Suzuki VX800, som är ganska trevliga, har gott hållbarhetsrykte och såklart kardan. Vattenkyld V-twin, trots att det inte är en 'kromsläde' utan en praktisk brukshoj.
Själva fastnade vi, efter att ha tittat på ett antal olika japaner och någon italienare, för en BMW-boxer - R850R -95, som vi fick för 25.000 och som fungerade helt problemfritt i 1 1/2 säsong, innan den fick kliva åt sidan för en sprillans ny F650GS Twin. Inte för att det var något fel på R850R:en, utan för att den var lite väl tung för Monica, och för att det var kul med en ny!
Nils-Erik Ringlander skrev:Sen finns ju den s k ´plastgrisen´, Honda CX500, en maskin som på sin tid fick blandat omdöme, negativt vad gällde utseendet men posítivt vad gällde det tekniska. Även här en touringversion ´Silver Wing´
Nils-Erik Ringlander skrev:Jönsson skrev:Sen finns ju den s k ´plastgrisen´, Honda CX500, en maskin som på sin tid fick blandat omdöme, negativt vad gällde utseendet men posítivt vad gällde det tekniska. Även här en touringversion ´Silver Wing´
Fredric Fredricson skrev:Nils-Erik Ringlander skrev:Jönsson skrev:Sen finns ju den s k ´plastgrisen´, Honda CX500, en maskin som på sin tid fick blandat omdöme, negativt vad gällde utseendet men posítivt vad gällde det tekniska. Även här en touringversion ´Silver Wing´
Fanns inte den med turbo ett kort tag?
Undrar om nån av dom cyklarna lever idag?
/Fredric
Fredric Fredricson skrev:Nils-Erik Ringlander skrev:Jönsson skrev:Sen finns ju den s k ´plastgrisen´, Honda CX500, en maskin som på sin tid fick blandat omdöme, negativt vad gällde utseendet men posítivt vad gällde det tekniska. Även här en touringversion ´Silver Wing´
Fanns inte den med turbo ett kort tag?
Undrar om nån av dom cyklarna lever idag?
/Fredric
Jönsson skrev:Det finns ju faktiskt en hel drös tänkbara hojar med kardan i den riktigt låga prisklassen. Så många att det nu blev svårt att bestämma sig...
Inte för att det underlättar med ännu fler uppflaggningar, menhuir är det med kardandrivna billiga glidare? Finns det sådana?
Kul läsning detta.
Jönsson skrev:Det finns ju faktiskt en hel drös tänkbara hojar med kardan i den riktigt låga prisklassen. Så många att det nu blev svårt att bestämma sig...
Inte för att det underlättar med ännu fler uppflaggningar, menhuir är det med kardandrivna billiga glidare? Finns det sådana?
Kul läsning detta.
Keijo Karppinen skrev:Hej
Har själv en Suzuki 1100 GS 1984 som jag kör väldigt mycket med. Den är det aldrig några problem med bara köra. Självklart får den service varje år men mera pålitlig MC får man leta efter, litar på den till 100%. Sen blev det en BMW K1200LT 1999 som har mycket bättre köregenskaper, man bara njuter när man åker(ABS, farthållare, värme i säte och handtag, färddator) Men pålitlig har den inte varit(tre bärgningar förra sommaren, växellådsras bland annat) Jag trodde jag skulle få samma om inte bättre driftsäkerhet med BMW men jag kanske haft väldig otur och det får den kommande säsongen visa för nu har jag renoverat det mesta .
Återgå till Ural, KTM och andra främlingar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster