niklas.r;15651 skrev:Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna, så jag gör en omstart med min specifika fråga: R1100R -2000, jag har bara kört 300 mil sen jag köpte den. Batteriet ser splitternytt ut och det står "BMW Gelbatterie 12 V 19 Ah" på det. En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. Motiveringen skulle vara att all elektronik drar ur batteriet i längden. Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?
Nästa fråga: Jag har ett eluttag(intag!) i sidan på motorn som är BMW original extrautrustning. Tanken med den är väl att man ska slippa montera ur batteriet? Vilken laddare ska jag använda när det blir dags att ställa av, som passar batteriet och elsockeln?
Niklas R
niklas.r;15651 skrev:Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna, så jag gör en omstart med min specifika fråga: R1100R -2000, jag har bara kört 300 mil sen jag köpte den. Batteriet ser splitternytt ut och det står "BMW Gelbatterie 12 V 19 Ah" på det. En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. Motiveringen skulle vara att all elektronik drar ur batteriet i längden. Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?
Nästa fråga: Jag har ett eluttag(intag!) i sidan på motorn som är BMW original extrautrustning. Tanken med den är väl att man ska slippa montera ur batteriet? Vilken laddare ska jag använda när det blir dags att ställa av, som passar batteriet och elsockeln?
Niklas R
Helmetrock;15658 skrev:För GEL ska det var Ctek 3600 eller motsvarande vad den nu heter som clas olsson har, 800 har inte tillräckligt hög spänning för dem!
Helmetrock;15658 skrev:.......
Annars är de riktigt fina! Jag har satt en sådan mini cigaretttändarplugg på den lösa kabeln till laddaren, som jag antar att du har på motorn, och så kan jag ha den till praktiskt taget alla hojar!
Jompa;15694 skrev:Detta uteslutar alltså laddning via eluttaget med andra laddare än BMW´s på hojjar (R1200GS Adv) med CanBus??
AnWi;15720 skrev:...med C-tek-laddaren. På var och en av mina maskiner har jag monterat ringkabelsetet, via säkring, direkt till batteripolen. Man kan köpa en extra C-tek-kabelsats på Clas Ohlson för 49kr (dock var det beställningsvara i Norrköping).
Kontakten har jag under sadeln och laddaren normalt i taket på garaget. Behöver jag ladda eller bara kolla spänningen lyfter jag på sadeln och där finns kontakten. Den är ju dessutom väderskyddad med sitt gummilock.
Smidigare kan det inte bli tycker jag. Inga problem med dålig kontakt, CAN-buss eller annat strul. Raka spåret till batteriet är bäst.
En stor eloge till Peter för dina vetenskapliga inlägg. Det uppskattas mycket!
/Anders
Jompa;15691 skrev:Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?
Jompa;15822 skrev:Nån som vet eller får man "besked" via laddaren när den ansluts?
:confused:
Jompa;15822 skrev:Nån som vet eller får man "besked" via laddaren när den ansluts?
:confused:
Jompa;15691 skrev:Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?
Spiff;15844 skrev:Hej!
Ett försök till förklaring:
<snip>
Däremot så tror jag det tar ganska lång tid innan klockan har lyckats dra ur batteriet så mycket så att du är nere på 50%
Jag ska mäta på min hoj hur stor strömmen (A) är så kan vi räkna på det också.
<snip> ....så du är bara nere på 94% efter 4 veckor.
0,8 Ah /1,4 A = 35 minuter.
Det skulle betyda att du ha ett rätt bra laddat batteri på 1 timme om du kör med en cetek Zafir 90 på vinterläget om jag förstår det rätt (vinterläget har lite högre slutspänning (14,7 V) vilket AGM batterier behöver för att bli fulladdade).
gunnare;15865 skrev:Rätt tänkt, men tyvärr inte riktigt fullständigt. För det första så laddar ett batteri ur ("självurladdar") även om man inte tar någon som helst ström ur det (det "kryper") alltid lite internt i batteriet).
gunnare;15865 skrev:Summa summarum finns det inte en chans att ladda ett batteri fullt på så kort tid som en timme. Snarare behövs ett dygn eller mer. Ju längre batteriet varit utan laddning, ju längre tid tar det att ladda det fullt!
Spiff;15869 skrev:Möjligt att en timme är i underkant men om det inte går att ladda 10% på mindre än 1 dygn så får du ta ett snack med mina batterier i båten för de har inte fattat det än, dom är ner på cirka 80% på kvällen och är på 100% vid 15:00 tiden om det är soligt. Men jag är ingen expert, jag har bara lärt mig det jag behöver kunna för att hålla maten kall.
Jompa;15888 skrev:......
Man/jag kanske inte måste ha 100% laddning men i varje fall ladda 1ggn/4v (enligt manualen) för att undvika batteriets allt för tidiga hädangång...?
gunnare;15872 skrev:Intressant, hur mäter du då laddningsgraden i batteriet? Att bara mäta polspänningen omedelbart efter laddning ger tyvärr ingen säker indikation på hur 'fulltankat' ett batteri är
Jompa;15888 skrev:JVilket tyvärr sker relativt ofta (2-4v), då jag arbetar till sjöss vecka-vecka försvinner tiden relativt fort särskilt om man den lediga vecka drar iväg på annat än hoj äventyr!
Jompa;15839 skrev:Tackar för svar!
Ok, mitt scenario är: om jag hittar ett eluttag i storgaraget vill jag utnyttja det och undrar hur lång tid det räcker att ladda upp ett "normaluttdraget" batteri så att jag i bästa fall slipper lämna kvar laddaren kopplat till hojjen, som i sin tur troligtvis är ståendes på helt fel plats till förtret för vaktmästare mfl..? Låt säga att batteriets nivå är ca 50% (12.3V) tar det 3timmar eller tar det 30timmar..? Jag är totalt aningslös!
Inga världsproblem direkt men..
PierreC;27573 skrev:Nere i min lilla bur i vårt storgarage så har jag gjort en liten fuling...
Jag tar med batteriet från båten hem, det används ju ändå inte så mycket vintertid, och har till det kopplat en spänningsomvandlare från 12V till 230V.
Sedan hänger jag på min Ctek till det och laddar på så vis hojen utan att ha tillgång till eluttag. Sedan får mitt båtbatteri motion. När det behövs ladds så tar jag ju bara upp det till lägenheten.
Båtbatteriet(60Ah) räcker till c:a 4-5 dagars drift med påkopplad Ctek. Sedan tjuter varingen för låg spänning har jag märkt!
Har kollat lite på kretsar för spänningsomvandling från 12V-14.4 men har inte hittat något vettigt så jag kör på med min egna variant trots att det kan kännAs som lite av en omväg, men det funkar ändå riktigt smidigt!!
/Pierre
Jompa;30985 skrev:Är det nåt liknande en sån här du använder? (bild)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19567641
spico skrev:
Vanligen behöver inte bry om batteriet om allting rätt inställd i elektroniken. (laddnings krets) Men även i en bra laddnings kretsen jobbar bara i ca 80 - 90% av batteriets spännings / kapacitets området som inte är den bästa.
.....
Problemet är att ladda ett blybatteri fullt upp kräver egentligen 2,45V/cell = 14,7V PRECIS!
Om detta underskreds då batteriet laddas aldrig helt upp, om detta överskreds då går sönder.
.....
Så även om man har en relativt rätt inställd elektronik (laddning) kan hända att laddnings spänningen ligger under den optimala 14,7V. Det räcker med en spänningsavvikelse på -0,2 0,3V då laddas aldrig batteriet fullt utan vanligen kan ligga på 70 – 90%. Det påverkas batteriet negativt även på det sättet att en aldrig fullt laddad batteri blir â€
gunnare skrev:.....
BMW:s egen laddare är sämre, och dyr - t o m BMW själva säljer CTEK-laddare för hälften av vad en BMW-laddare kostar!
niklas.r skrev:1)
Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna,... En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. ... Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?
2)
...Vilken laddare ska jag använda när det blir dags ...?
Niklas R
Gujo skrev:En slutsats man borde kunna dra av spico:s eminenta inlägg ovan borde vara att det är bra att ladda upp batteriet med ganska jämna intervall för då slipper generatorn (som via laddningsrelät, reglerar strömstyrkan) skuta på med 14v å slita på glödlampor och eldkomponenter!? och batteriet borde få bättre livslängd när det laddas fullt och inte bara till 80-90% som generatorn klarar?
Gujo skrev:En slutsats man borde kunna dra av spico:s eminenta inlägg ovan borde vara att det är bra att ladda upp batteriet med ganska jämna intervall för då slipper generatorn (som via laddningsrelät, reglerar strömstyrkan) skuta på med 14v å slita på glödlampor och eldkomponenter!? och batteriet borde få bättre livslängd när det laddas fullt och inte bara till 80-90% som generatorn klarar?
Guzzi-Leif skrev:Visst är det lustigt hur känsligheten för batteristatus varierar mellan olika konstruktioner!
Redan när jag köpte nuvarande maskinen var batteriet halvdant. Nu har jag kört med det sedan sommaren 2009 och det har ju inte blivit bättre...
Fram till i dagarna har det i alla fall legat över 12V efter laddning + vilotimmar men nu visar multimetern 11,9 (vid körning har jag dock normala värden) - och den startar lik förbaskat om än med flimrande display då och då.
Hur som haver har jag beslutat köpa nytt. Tyckte priset på batteriet till min R1150RS var högt men det var rena rean gentemot detta; ett lite speciellt (väldigt kort) Yuasa som kostar över 2 000:- Varken Batterilagret, Biltema eller andra pålitliga lågprisare säljer denna guldtacka så jag får väl bita i det syrliga äpplet...
Aldrin skrev: Ngn som kan ge en hint om vad som kan ha hänt? Batteriet eller startmotorn eller ...? Håkan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster