Vilken olja till K1200RS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken olja till K1200RS?

Inläggav vispen » 2010-07-24/08:41

Ska serva (6000mil) min K1200RS -98 och undrar vilken olja som ska användas och var man köper så billigt som möjligt? ...gärna ett helt service-kit.
Hur svårt är det att byta glidskenor?
Vad är ventilshimes?

/magnus
vispen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-09-03/20:17

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Håkan » 2010-07-24/09:23

Billig olja?
Finns på macken...

Glidskenor?
Ta bort ventilkåpan, kamkjedjekåpan, byt skenor.
Återmontera i omvänd ordning.

Ventilshims?
Sitter mellan ventil och kamaxel.
Finns i olika mått för att uppnå korrekt ventilspel.

Och viktigast!
Har du en verkstadshandbok?
Om inte, skaffa en, läs den innan arbetet börjar!

p.s.
Jag har inte sett någon K-mod av "tegelstensmodell" där glidskenor varit nämnvärt slitna efter 6000 mil...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-24/10:10

Att fråga på ett nätforum vilken olja Du ska ha, kommer att ge Dig lika många olika svar som att fråga vilken musik som är bäst.....
Till att börja med; Din motor har torrkoppling och separat olja i växellådan, precis som en bil, så oljan ska vara "vanlig bilmotorolja" och inte sådan som är för MC-motorer med våtkoppling och växellådan smord av motoroljan.
Om Du läser i instruktionsboken, står det vilka specifikationer som ska uppfyllas (API- och SAE-klassningarna). Vilken olja som helst som uppfyller minst de klassningarna duger egentligen.
När jag är på snål-humör, brukar jag köpa Biltemas helsyntetiska olja, som är suveränt billig och med god marginal uppfyller normerna för en drygt 10 år gammal motor. Jag vet andra som brukar handla på Swedol, som har motsvarande produkter till ungefär samma pris.
På macken får Du betala bortåt dubbla priset för motsvarande oljekvalitet.

Till mina hojar är jag dock lite mer nogräknad - jag tänker som så, att eftersom jag i alla fall inte kör mer än att oljan byts en gång per år, och det är ganska små mängder (3-4 l) så kan det vara värt ett par hundringar extra att få den bästa olja som finns. Där blir det jobbigt, för vad som är "bästa oljan" finns det som sagt massvis av uppfattningar om...... själv brukar jag köpa antingen Motul eller Redline - till Din motor skulle jag nog välja Redline 5W40, en ester-baserad helsyntetolja som har extremt god vidhäftning och mycket högt s.k. viskositetsindex (ett mått på temperatur-stabilitet). I växellåda och slutväxel ska det vara en GL5-olja - där tar Du antingen Castrol MTX Full Synthetic 75W-140, eller (både billigare och bättre) Redline 75W90 NS GL-5 Gear Oil. Särskilt slutväxeln är lite kinkig på bra olja, eftersom oljevolymen är extremt liten (3 dl) och det blir väldigt varmt där. Lika bra som Redline till växellåda/slutväxel är nog Spectro 70W-140, om Du hittar den. Vill Du vara riktigt "snäll" mot slutväxeln är det Omega 690 som gäller, men den är svindyr och svår att få tag på......
Redline är lätt att hitta och väldigt prisvärd, finns hos bl a Mekonomen.

Oljefilter köper Du lämpligen hos BMW, så vet Du att det blir ett med exakt rätt specifikationer. Kanske kostar en tjuga mer än billigaste som går att hitta, men det är det värt......

Bromsvätska (extremt viktig att byta!) går bra med vilken DOT4-bromsvätska som helst, se bara upp så Du får en DOT4-specificerad vätska (absolut inte DOT5!).

Kylvätska ska Du nog välja BMW:s egen, det kan bli en massa otrevlig korrosion och slambildning om Du häller i glykol av felaktig typ.

I framgaffeln är det Castrols gaffelolja som gäller.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav FlashGordon » 2010-07-24/16:56

Gunnar har säkert rätt i det mesta han skriver. Jag har en k1200RS 98 som jag haft i några år.
Den har alltid servats hos Kenneths som åtminstone jag vill utnämna till Sveriges bästa MC verkstad i min del av världen.
Vid några tillfällen har vi diskuterat motorolja i K1200RS. Kenneth Sand säger han förordar halvsyntet därför de tycker den hänger kvar bättre på slitdelarna när motorn stängts av.
Den har alltså olja kvar på många delar när den startas igen. Helsyntet rinner däremot av och delarna går utan olja tills oljetrycket kommit upp.
Fördelen med helsyntet är väl främst när motorer körs riktigt hårt och motorn blir extremt varm.
Det är väl sällan någon på detta forum utnyttjar sin K till den yttersta gränsen. Förutom Marie när hon jagar ner till Kärnten på rekordtid förstås med 200 i snitt.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-24/17:47

FlashGordon skrev:Vid några tillfällen har vi diskuterat motorolja i K1200RS. Kenneth Sand säger han förordar halvsyntet därför de tycker den hänger kvar bättre på slitdelarna när motorn stängts av.
Den har alltså olja kvar på många delar när den startas igen. Helsyntet rinner däremot av och delarna går utan olja tills oljetrycket kommit upp.

Det är därför jag föredrar helsyntetolja på ester-bas (Polyol-ester eller POE) - den oljan har minst lika bra vidhäftning som en bra mineralolja, och rinner inte av metallytorna som en traditionell syntetolja på PAO-bas (Poly-alfa-olefin).
Det finns inte så många motoroljor på ester-bas, de fabrikat som går att få tag på är egentligen bara Motul, Redline och Spectro. Lustigt nog är många PAO-baserade oljor betydligt dyrare än ester-oljorna.

Jag ska höra med Kenneth Sandh vid tillfälle vad han tycker om ester-oljor, han säljer ju i alla fall Motul-produkterna i butiken.

Rent allmänt är syntetoljor att föredra, av tre anledningar; för det första innehåller syntetiska basoljor bara de komponenter man vill ha, medan mineraloljor alltid innehåller lite "skräp-smörja" som dels försämrar basoljans egenskaper, dels har en förmåga att förbrännas och bilda sot och koks som avlagras i motorn. För det andra har syntetoljan i sig betydligt bättre rengörande egenskaper än mineralolja - en motor som gått med syntetolja brukar vara ren inuti, medan en som gått med mineralolja kan se rätt svart ut på insidan.
För det tredje har syntet-basoljan betydligt stabilare viskositet (= hur trögflytande oljan är), vilket dels innebär att det behövs mindre viskositetsförbättrande tillsatser (additiver), dels gör att oljan håller sin viskositet bättre när additiven förbrukas.
En delsyntetolja är egentligen en mineralolja, som antingen behandlats kemiskt för att få "syntetegenskaper", eller en ren mineralolja som blandats ut med syntetisk basolja (oftast PAO-olja, tyvärr).

Biltema har f.ö. en delsyntetolja som också väl uppfyller API- och SAE-specifikationerna för K1200RS-motorn - den är kanske ett bättre val, och dessutom billigare än helsyntetoljan: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Semisyntetisk-motorolja-10W40/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav FlashGordon » 2010-07-24/18:32

Du har säkert rätt Gunnar. Jag gör det lätt för mig och låter Kenneths ta hand om den svarta oljan efter 1000 mil. Själv har jag nog som högst fyllt på några dl mellan oljebytena. Då har det på Kenneth Sandhs inrådan blivit halvsyntet från närmsta mack.
På nya k1200GT rekommenderas väl däremot helsyntet av typ Motul?
Mellan senaste servicarna behövde jag inte fylla någon olja alls på den. Kör kanske för slött.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-24/19:00

FlashGordon skrev:På nya k1200GT rekommenderas väl däremot helsyntet av typ Motul?
Mellan senaste servicarna behövde jag inte fylla någon olja alls på den. Kör kanske för slött.

Nja, för "nya" K1200 är det lite annorlunda, eftersom den har våtkoppling och samma olja i motor och växellåda - maskinen kräver en olja enligt JASO MA-specifikation, och det finns få helsyntetiska oljor som "duger". Kenneths har hällt i Castrol POWER1 GPS i min K1200GT - den oljan är faktiskt delsyntetisk!
Nu tror jag att det skulle gå bra även med t ex Motul 7100, som är en helsyntetisk ester-olja och uppfyller alla BMW:s specifikationer - dock sägs just K1200-maskinerna vara extremt kinkiga på oljan, med olämplig 'smörja' kan tydligen kopplingen slira..... K1300-modellerna har en något annan oljespecifikation, av någon anledning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Roger Gross » 2010-07-24/19:30

Betr gaffelolja i K1200RS/GT:
Det är möjligt att det fungerar med Castrols gaffelolja, men kolla för säkerhets skull med en bra BMW-verkstad.
Jag hade valt olja enligt BMW:s specifikation, gaffeln fungerar optimalt då. Packboxarna på denna modell är känsliga för vissa oljor.
Och som någon skriver - var inte dummsnål för några tjugolappar...
Vänliga hälsningar
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Roger Gross » 2010-07-24/19:36

vispen skrev:Ska serva (6000mil) min K1200RS -98 och undrar vilken olja som ska användas och var man köper så billigt som möjligt? ...gärna ett helt service-kit.
Hur svårt är det att byta glidskenor?
Vad är ventilshimes?

/magnus


Med tanke på dina frågor om glidskenor och ventilshims - tänk över om du verkligen ska ge dig på ett sådant jobb.
Missförstå mig rätt - endast en duktig/erfaren BMW-mek får registerkåpan oljetät. Dessutom kan missar i nämnda servicejobb ge mycket dyra följdskador.
I all välmening,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-24/20:40

Roger Gross skrev:Betr gaffelolja i K1200RS/GT:
Det är möjligt att det fungerar med Castrols gaffelolja, men kolla för säkerhets skull med en bra BMW-verkstad.

Kanske var otydlig där - den gaffelolja BMW säljer är Castrol, så den borde rimligen vara "rätt".
Det finns också en "BMW Telegabel-öl", men när jag frågat efter den har jag fått veta att det är Castrol-oljan som gäller (Castrol Synthetic Fork Oil 10W).
F.ö. finns faktiskt inte oljebyte i framgaffeln med i serviceprogrammet på K1200RS (och sannolikt inte heller på andra Telelever-utrustade BMW) - oljan har ju ingen dämpande funktion, utan ska bara smörja inre gaffelrören i glidbussningarna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Ozzi » 2010-07-24/22:54

Nu kanske det inte är rätt att rekommendera någon att besöka en "konkurerande" website men isåfall får moderator ta bort detta inlägg.
Angående dessa diskusioner om oljor så kan ett besök på sporthoj.com ge mycket info angående oljor och oljeval, gå in där och sök reda på Dr.Bikes berömda oljetrådar "Allt du inte trodde du behövde veta om OLJOR Del 1" och del 2.
Ozzi
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2009-01-11/18:42

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Håkan » 2010-07-25/05:34

Roger Gross skrev:Betr gaffelolja i K1200RS/GT:

Jag hade valt olja enligt BMW:s specifikation, gaffeln fungerar optimalt då. Packboxarna på denna modell är känsliga för vissa oljor.

Vänliga hälsningar
Roger



Hej Roger, det var länge sen...

Känsliga packboxar (kallas axeltätning i ETK) på K12RS/GT´s framgaffel skriver du.
Kanske det beror på kvalitets problem hos BMW´s underleverantör.

Jag beställde 20100511 en omgång axeltätningar (art.nr. 31 42 2 311 988).
Dessa blev restnoterade. När jag bad om leveranstid, fick jag svaret från BMW att man inte kunde ge någon sådan. Det fanns nämligen c:a 3000 axeltäningar restnoterade hos BMW Tyskland...
Detta p.g.a. kvalitetsproblem hos BMW´s underleverantör. Och man sökte en ny underleverantör/rätta till problemen hos befintlig.

Dom nya tätningarna kom den här veckan (V29).
Made in Spain, står det på påsen, om det är en ny leverantör eller den gamla som rättat sina problem vet bara BMW...

Angående Castrol oljor, har jag fått förklaringen att Castrol står för tryckningskostnaden av instruktionsböker till nya MC, mot att Castrol´s produkter rekomenderas i dessa.

"Förr i världen", före Castrols "reklamkupp", rekomenderade BMW Spectro oljor.

p.s.
Jag använnder Castrol eller Spectro produkter till "mina" BMW
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Sven-Gunnar » 2010-07-25/10:39

Jag provade flera olika oljor i min K12RS. Den motorolja jag tyckte funkade bäst var Motul 7100 20w-50. Använde dessförinnan allt från Biltemas Racing Oil till Golden Spectro.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-25/10:55

Sven-Gunnar skrev:Jag provade flera olika oljor i min K12RS. Den motorolja jag tyckte funkade bäst var Motul 7100 20w-50. Använde dessförinnan allt från Biltemas Racing Oil till Golden Spectro.

Motul 7100 är en förträfflig olja, inte tu tal om den saken, men den är "overkill" eftersom den är specad enligt JASO MA-2 och således till för maskiner med våtkoppling och växellådan smord av motoroljan.
K1200RS har ju, liksom alla BMW-boxers, torrkoppling och separata oljor i motor och växellåda, och motorn behöver därför inte en JASO MA-olja. Varför inte prova Redline 5W40 Motor Oil nästa gång, den är liksom Motul 7100 en ester-baserad syntetolja men saknar den "onödiga" JASO MA-klassningen.
Jag körde på den oljan i min f.d. K1200RS och i sambons dåvarande R850R, med mycket gott resultat (bl a försvann "kallstartstickandet" från ventilmekanismen helt på R850R:en).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Kalle P » 2010-07-25/11:13

Det där med vilken olja man skall köra på är en evig fråga som alltid kommer upp.

Men nu tänker jag stika ut hakan lite och säga att det viktgaste är ju ändå hur/var motorn körs. Håller på en hel del med bil racing både på asfalt och grus.

Har sedan några år nu bara kört på Pennzoil dels för jag tycker att däras produkter är bra men fram för allt på grund av att en kompis är återförsäljare och då kan jag köpa till ett bra pris.

Med detta menar jag att det inte behöver köras på det värsta oljena utan kan köpa något biligare olja men då byta oftare. För viktigast är ju ändå vad man har för olja i motorn men en ny biligare olja är ändå alltid bätte är nen dyr som har gått runt i motor under flera mil.

Bytte olja i min K1200 rs igår då häldes i en Pennzoil GT performance plus Sae 20W-50 Miniral tyckte fraktist att motorn blev lite tystare gemfört med den Castrol 10-40W som förra ägaren hade hällt i.

De fleste mc brukas mest när det är varmt ute och inte på vinten när det kan vara blera minus ute så då kan man nästan helt tänka bort kall start egenskaperna från oljan det vill säga en svin dyr 5-40W helsyntets olja är där med lite onördigt att lägga pengar på. För denna oljan är gjord för att motorn inte skall ta skada vid starten vid -10 men vist den funkar även en varm sommar dag men varför inte välja rätt olja från början som funkar bättre en varm sommar dag istället 20W-50 eller 25W-50.
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-25/12:22

Kalle P skrev:För viktigast är ju ändå vad man har för olja i motorn men en ny biligare olja är ändå alltid bätte är nen dyr som har gått runt i motor under flera mil.

Där har Du en poäng - all olja försämras med tiden och körda mil. Dels bryts basoljans molekyler ned och oljan får sämre film-styrka och lägre viskositet, dels förbrukas additiven (tillsaterna). En avvägning här, eftersom en dyr syntetolja klarar sig längre än en billig mineralolja innan den försämrats så mycket att den behöver bytas. Kör man mycket så kan det ju vara skönt att ta den dyra oljan och slippa extra oljebyten, kör man väldigt lite och ändå byter varje säsong kan det nog kvitta vilken olja man använder.
Kalle P skrev:För denna oljan är gjord för att motorn inte skall ta skada vid starten vid -10 men vist den funkar även en varm sommar dag men varför inte välja rätt olja från början som funkar bättre en varm sommar dag istället 20W-50 eller 25W-50.

Tyvärr håller inte det resonemanget. SAE-talen för viskositet anger hur tjock oljan är vid givna temperaturer (-15C resp +100C har jag för mig), men det säger absolut ingenting om hur oljan funkar vid högre (eller lägre!) temperaturer. Vid höga temperaturer är oljans s.k. viskositetsindex avgörande, och faktum är att en syntetisk 0W-30 av god kvalitet oftast har högre viskositet och framför allt bättre film-styrka vid säg +150C än en 20W-50 mineralolja. Ester-baserade syntetoljor är de som rent allmänt har bäst viskositetsindex, medan billiga mineraloljor ligger sämst till.<br>
Till detta kommer, att en billig mineralolja ofta är gjord på en basolja som innehåller en hel del oönskade raffinerings-rester. Dessa beståndsdelar förbränns, oxideras eller förkoksas vilket "skitar ner" motorn invändigt, och sätter igen oljefiltret som därmed tappar sin filtrerande förmåga i förtid.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Kalle P » 2010-07-25/19:05

Som jag skrev tidigare så finns det lika många åsikter om olja som det finns sorter alla här rätt till sin åsikt om vad som är bäst.

Även jag kör långt med mina mc och där med byter jag olja minst två gånger på en seson. Kör samma sak med min bil byter olja när jag byter däck, det vill säga kör minder mil och tid på den oljan som jag har i på vinten.
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Bosse#3617 » 2017-11-02/21:21

Såg i serviceschemat att "kedjespännarens och kedjestyrskenans beläggning" ska bytas vid 6000 mil.
Är det något man kan skjuta framåt ett tag eller behöver det göras omgående? Såg Håkans inlägg i början av tråden, därav frågan. Om det behöver göras, är det ett jobb man klarar av om tummen INTE sitter mitt i handen, och vad är i så fall svårigheterna för en hyfsad mekaniker? Verkstadshandbok finns, Clymers handbok beställd.
Har en K1200RS-98 med 6200 mil på mätaren.
Bosse
D9
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-02/21:32

Frågan i sista inlägget (och det allra första) fick ett intressant svar av Martin Sandh på Kenneths MC, som servade min cykel vid 12 000 mil. "Vi brukar lyssna på motorn. Låter den bra, kan Du köra ytterligare 6 000 mil, så lyssnar vi igen. Eftersom Du bytte vid 6 000 mil, behöver Du nog inte byta nu." Så blev det.

(Bytet vid 6 000 mil fick jag gjort av fackman till mycket lågt pris, vilket i sig är en lång historia, men jag har inte hört någon annan än Martin säga, vad han sade. Dock betraktar jag honom - om någon - som trovärdig, vad gäller BMW-hojarnas underhåll.)

Det är en bit från Linköping till Göteborg, och jag har inte haft skäl att klaga på Beviks i Linköping, men Kenneths MC ligger av förklarliga skäl bra till, när det blir fråga om 18 000-milaservicen. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Håkan » 2017-11-02/21:36

Hej Bosse.
Som jag skrev tidigare, jag har inte sett någon K1200RS med nämnvärt sliten glidskena/spännskena.
Jag tror dom går länge, kanske dubbla din körsträcka.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken olja till K1200RS?

Inläggav Bosse#3617 » 2017-11-03/15:34

Hallå och tack för svaren.
Det låter bra, misstänkte att det kunde gå ett tag till, behöver ju inte göra mer än vad som är nödvändigt.
Motorn låter helt frisk.
Det får bli en "liten och årsservice" till i vår, byter ev till iridiumstift och kanske ett nytt batteri.
/Bosse
D9
K1200RS-98
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron